تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند, ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۷ کد خبر: 3629
نشست اقتصادی سفرای عضو ECO و ACD با فعالان اقتصادی یزد:

پیشنهاد سفرای عضو ECO و ACD به فعالان اقتصادی:ظرفیت‌های یزد را به جهان مخابره کنید

نشست اقتصادی استان یزد با سفرای مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی(ACD ) و سازمان همکاری اقتصادی (ECO ) با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، نمایندکان تشکل های اقتصادی و جمعی از مدیران دولتی اقتصادی به میزبانی اتاق بازرگانی یزد برگزار و ظرفیت های یزد برای سفرا تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، رئیس اتاق بازرگانی یزد در این نشست با خیرمقدم به سفرا در سخنانی اظهارداشت: استان یزد با وسعت حدود 77 هزار کیلومترمربع در مرکز ایران واقع شده و دارای جمعیتی قریب به یک میلیون و سیصد هزار نفر است که حوزه های اقتصادی فعال در آن عبارتند از صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری. سهم ارزش افزوده استان یزد به ارزش افزوده کل کشور 2/37 درصد است.

مجتبی دستمالچیان افزود: در حوزه صنعت استان یزد جزء 6 استان برتر صنعتی کشور است. در این استان بیش از 3700 واحد تولیدی در تولید بیش از 800 نوع کالا فعالیت دارند که حدود 30 گروه کالایی آن به 40 کشور دنیا صادر می شود.  استان یزد رتبه اول در زمینه تولید کاشی و سرامیک، رتبه دوم در زمینه تولیدات نساجی و رتبه سوم در تولید فولاد را  در کشور داراست. هم چنین بزرگترین کارخانه تولید شیشه خاورمیانه نیز در این استان فعالیت می کند. در حوزه معدن استان یزد از نظر ذخایر معدنی رتبه دوم و از نظر تنوع مواد معدنی رتبه اول و هم چنین رتبه اول از نظر سنگ آهن، روی و سرب را در کشور داراست.

وی گفت: یزد پیش از شیوع ویروس کرونا در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بود. یزد تنها شهر ایرانی است که توسط سازمان یونسکو  در سال 2017 به ثبت جهانی رسیده که در واقع سه دلیل سازگاری سازه ها با طبعیت و محیط زیست، مصرف بهینه انرژی خاصه ابتکار استفاده از قنات ها و بادگیرها  و هم زیستی مسالمت آمیز ادیان طی سالیان متمادی در این زمینه مورد توجه بوده است.

دستمالچیان با اشاره به ظرفیت های گردشگری این استان، گفت: ظرفیت اقامتگاه ها اعم از هتل، مسافرخانه، مهمان پذیر، بوم گردی و سفره خانه های سنتی ۱۴ هزار نفر در یک شبانه روز است. حوزه گردشگری سهم 30 درصدی در رشد اقتصادی استان را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی یزد ادامه داد: مفتخرم که اعلام کنم استان یزد در ماه می 2024 میزبان وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو و ACDخواهد بود. در این راستا با توجه به اهمیت کمک به ارتقای گردشگری استان یزد پیشنهاد می شود که زمینه فعالیت های بین فرهنگی مانند تبادل فعالین فضای مجازی و برگزاری شب های فرهنگی به صورت مشترک در دستور کار قرار گیرد. این موارد و مانند آن قادرخواهد بود ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو اکو و ACDرا بیشتر نمایان کرده و زمینه تبادل گردشگر میان این کشورها را که دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند فراهم آورد.

ر

 

یزد را به جهان معرفی کنید

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در این نشست بیان کرد: یزد پتاسیل‌های خوبی دارد و به عنوان شهر جهانی و پايتخت گردشگری کشورهای مجمع گفت‌وگوی همکاری‌های آسیا بسیار شایسته انتخاب شده است.

پورنچای دانویواتانا گفت: مشاهده کردم که شهر یزد آماده برای برگزاری این رویداد بوده و در ادامه نیز برای برگزاری جلسه وزاری گردشگری اینده نیز هم شهر و کشور آماده میزبانی است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه فرصت ملاقات با فعالان صنعت گردشگری داشته، ادامه داد: پیشنهادات، راهکارها و توصیه‌های این نشست را بررسی کردیم، جلسات وزار و کارگروه‌های فرهنگی گردشگری صورت گرفته و آورده‌هایی داشته است.

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی تاکید کرد: اطلاعات و محتواهای شهر یزد نه فقط در اکو و ‌مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی بلکه باید توسط فعالان بخش خصوصی به جهان مخابره شود و توانمدی های یزد به همه معرفی شود.

پورنچای دانویواتانا ادامه داد: این معرفی نه تنها فقط در جلسه آینده یزد بلکه در دومین جلسه اتاق‌های بازرگانی کشورها که در اصفهان در در ماه اوریل انجام می‌شود و باید با چتر حمایتی مجمع و اکو برای نمایش دادن ظرفیت‌های استان یزد استفاده شود و این اطلاعات برای غیر ایرانی‌ها ارائه شود و زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی و گردشگری فراهم شود.

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در پایان از تشکیل این جلسه تقدیر و تشکرنمود و تاکید کرد: زمینه این آشنایی‌ها و برقراری ارتباطات با بخش خصوصی و رؤسای هیئت‌های عضو گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی فراهم شود.

 

شهر یزد با شهری در قرقيزستان خواهرخوانده  می‌شود

تورداقون صدیق اف، سفیر قرقيزستان نیز در نشست با فعالین اقتصادی یزد اظهار کرد: این دو روز فرصت شد با صنایع، مشاغل گوناگون و کسب و کارهای یزد جلسه داشته باشیم و پیشنهادات خوبی را دریافت کنیم‌

وی با بیان اینکه یاد گرفتیم ارتباطات لازم را با کسب و کارهای این استان و شهر برقرار کنیم، ادامه داد: سفارت خانه ما در ایران کار ارتقا و پیشبرد تجارت اقتصادی و فعالیت‌های بازرگانی بین کشور ایران و قرقيزستان را بر عهده خواهد داشت تا قرقيزستان با یزد ارتباطات خوبی شکل دهد.

تورداقون صدیق اف ادامه داد: پیشنهادی دریافت شد تا شهری را به عنوان خواهرخوانده در قرقيزستان انتخاب کنیم  پتاسیل خوبی در بخش گردشگری، جاذبه‌های تروریستی زیاد در یزد و میراث فرهنگی غنی یزد بسیار قابل توجه است به خصوث اینکه افراد و انسان‌ها همچنان در بافت قدیم یزد زندگی می‌کنند و زندگی در آن جریان دارد.

 

 آماده میزبانی از هنرمندان یزد هستیم

سعد اسکندرخان، رئیس موسسه فرهنگی اکو با تقدیر و تشکر از مجموعه اتاق بازرگانی یزد و استاندار استان، یزد را شهری زیبایی دانست و اظهار کرد: فرصتی فراهم شد با یزد آشنا شویم. من در ادامه این مسیر سفیر یزد خواهم بود و یزد را به مردمان کشورم معرفی خواهم کرد‌

سعداسکندرخان ادامه داد: باید زمینه‌های همکاری فرهنگی به وجود بیاید تا همکاری‌های اقتصادی خوبی را پیش ببریم. سفارتخانه ما در تهران مجموعه‌ای شامل یک سالن اجرایی، سالن کنفرانس و سالن گالری و بخش هنری است و آمادگی داریم در تهران برنامه‌های یزد را میزبانی کنیم‌.

 

توان صنعتی یزدی ها بالاست

علی اصغر بیگی یزدی، بازرگان یزدی در نشست فعالین اقتصادی با سفرای کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در یزد خطاب به مهمانان خارجی اظهار کرد: خوشبختانه توانستیم اتفاقات خوب و مهمی را با حضور شما رقم بزنیم.

وی گفت: مشخص شده که در مجموعه‌های صنعتی و توریستی کارهای خوبی می‌توانیم انجام بدهیم و می‌توانیم همکاری‌ها و تعاملات مناسبی داشته باشیم.

 

ویزای مشترک برای تورهای مسافرتی در آسیا صادر شود

اصغر نبیل، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست اظهار کرد: شهر جهانی یزد، قسمتی از ایران بزرگ و زیبا است انتطار داریم که سفیری باشید و با اطلاع‌رسانی درست از واقعیت‌های کشور ما موج ایران هراسی که دشمنان علیه ما راه انداختند را از بین ببرید‌

وی شورای گفت‌وگوی همکاری آسیایی را شامل دو بخش دانست و گفت: در یک بخش وزاری خارجی دور هم جمع می‌شوند و باید زمینه کار را انجام می‌دهند، در بخش دیگر پروژه‌های همکاری است که باید بین شهر یزد و رئيس بخش فرهنگی کارهای لازم اجرا شود.

عضو اتاق بازرگانی یزد تصریح کرد: اميدواريم برنامه‌های تدارک دیده شده ضمن معرفی درست از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های یزد، اتفاقات خوبی را برای منطقه آسیا رقم بزند.

نبیل پیشنهاد کرد: برای توسعه و رونق گردشگری در منطقه آسیا می‌توانیم با اقدام هماهنگ، ویزاهایی مشترکی برای سفر به کشورهای مختلف تهیه و ارائه شود.

نبیل با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری ابراز امیدواری کرد: دستاوردها و اتفاقات خوبی رقم بخورد و سفرا نیز تلاش کنند تا پروتکل خوبی در ایران و آسیا اجرا شود، اگر گروه‌های گردشگری پروتکل‌هایی شبیه به هم داشته باشیم تورها به راحتی سفر می‌کنند.

غضنفر امیرجلیلی، نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی یزد ضمن خیرمقدم به سفرا و نمایندگان کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی ادامه داد؛ باید تلاش کنیم با همکاری‌های دو جانبه و همراهی کشورهای عضو مراودات تجاری، گردشگری و اقتصادی منحصر به فردی داشته باشیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی یزد خاطرنشان کرد: آشنایی بیشتر اعضا با ظرفيت‌های اقتصادی، صنعتی و معدنی یزد، سبب خواهد شد در آینده همکاری‌های بهتر و موثرتر بین کشورها داشته باشیم.

 

یزدی‌ها اقتصاددانان دنیا هستند

علی اکبر کلانتر، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در نشست سفرای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری های آسیایی با فعالین اقتصادی یزد ضمن خیرمقدم به کشورهای حاضر در این مراسم اظهار کرد: من به عنوان نماینده تشکل بزرگ صنعتی و معدن استان یزد با ۱۵۰۰ واحد صنعتی ۵۰۰ معدن در حال بهره‌برداری هستم.

وی با بیان اینکه یزد استان صنعتی و  معدنی ايران است ادامه داد: به نسبت بقیه استان‌های کشور هر ۳۰۰ نفر یزدی صاحب واحد صنعتی و کارخانه است.

کلانتر با اشاره به اینکه شهر یزد در بزرگترین بیابان منطقه قرار دارد گفت: مردمان این سرزمین برای تأمین معیشت خود بسیار سخت کوش بودند و یزد به ژاپن ایران معروف است.

وی افزود: انتظار داریم در ادامه با تأکید و همراهی سفرا، شرکت‌های تجاری، تولیدی و اتاق های بازرگانی در یزد حضور داشته باشند و مراودات لازم را با ما داشته باشند.

رئیس خانه صمت استان یزد تشریح کرد: یزد به تنهایی در طول یک سال یک میلیارد دلار صادرات داشته است و در زمينه تأمین مواد اولیه ارتباطات خوبی با کشورها دارد که لازم است به واحدهای بازرگانی کشورهای شما اطلاع‌رسانی شود.

کلانتر تصریح کرد: با معرفی ظرفیت‌های این استان، زمینه را فراهم کنید تا تجار و بازرگانان خاصه به یزد و ایران نگاه کنند، یزدی‌ها اقتصادانان دنیا هستند، معامله با یزدی‌ها شهره عالم است، در صورت مذاکره با تلاشگران اقتصادی در یزد متوجه فرهنگ کار و تلاش، مذاکره درست خواهید بود.

وی تاکید کرد: در صورتی هیئت‌های تجاری بزرگ کشورها تک به تک یا به صورت همراه در واحدهای صنعتی ما حضور داشته باشید می‌توانیم روابط تجاری خیلی خوبی را داشته و گسترش باشیم.

 

مشارکت‌های متعدد اقتصادی یزد با سرمایه‌گذاران خارجی

محمدرضا صادقیان، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان یزد اظهار کرد: ویژگی منحصر به فرد کشور ایران پردازش‌گری است بسیاری از مواد اولیه را از کشورهای دور به یزد می‌آوردیم و تبدیل به کالا می‌کنیم.

وی ادامه داد: استان یزد، رتبه اول کشور در تولید سرامیک و سرامیک صادر کننده اول کشور، در تولید شیشه، فولاد و محصولات نساجی رتبه اول تا سوم را دارا است.

صادقیان با اشاره به اینکه استان یزد همواره نماد صلح، دوستی و مشارکت متعدد اقتصادی با سرمایه‌گذاران خارجی بوده است گفت: منطقه‌ یزد، محلی برای تولید باکیفیت محصولات در کشور ایران بوده است.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.