تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند, ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۶ کد خبر: 3599
در نشست دوجانبه هیئت رئیسه اتاق بازرگانی یزد و دبیرکل اکو مطرح شد:

سازمان اکو، پیشنهادات تجاری اتاق بازرگانی یزد را بررسی میکند

نشست دوجانبه هیئت رئیسه اتاق بازرگانی یزد و دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، در این نشست که با حضور هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد و خسرو ناظری، دبیرکل اکو در یزد برگزار شد، پیشنهادات مختلف اتاق یزد برای توسعه همکاری ها مطرح و بررسی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با اشاره به توانمندی های اقتصادی و صنعتی استان در حوزه های مختلف اظهارداشت: خرسندیم چرا که انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری در سال 2024 فرصتی برای گردشگری استان یزد و کشور ایران خواهد بود. بنابراین در نظر داریم از طریق توسعه همکاری با کشورهای عضو اکو و ACD، شبکه بازاریابی گردشگری میان این کشورها را گسترش داده و تسهیلات مناسبی برای رونق گردشگری میان این کشورها و ایران خصوصا استان یزد ایجاد نماییم.

مجتبی دستمالچیان افزود: طبیعتا نتیجه این تعاملات توسعه اقتصاد گردشگری در میان کشورهای عضو خواهد بود که گام بلندی در توسعه اقتصادی کشورها و کاهش اتکای آن ها به نفت است و این مساله توفیقات اقتصادی بلندمدت را برای این کشورها به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به توانمندی های استان در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری، گفت: صادرات محصولات استان یزد در زمینه کاشی و سرامیک، هیدروکربن‌های سبک، اکسیدهای مولیبدن، میلگرد و پروفیل و شمش فولادی، نایلون و نایلکس و محصولات کشاورزی است و تراز تجاری آن حدود 150  میلیون دلار می باشد. همچنین یزد با دارا بودن منطقه ویژه اقتصادی و معافیت های مختلف دولتی در آن، مکان ایده آلی برای سرمایه گذاری و تجارت است.

رئیس اتاق بازرگانی یزد در ادامه به پیشنهادات اتاق به اکو اشاره و گفت: چندین رویداد اقتصادی و تجاری به میزبانی یزد را به سازمان همکاری اقتصادی پیشنهاد داریم تا سطح همکاری و تعاملات اقتصادی بین اعضای اکو افزایش یابد.

در ادامه این نشست، پیشنهادهای مختلف استان یزد مطرح و توضیحات لازم ارائه شد.

 

دبیرکل اکو: پیشنهادات اتاق بازرگانی یزد را بررسی میکنیم

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی( اکو) در این نشست دوجانبه، ضمن تقدیر از تلاش‌های استان یزد در برگزاری همایش و رویداد گردشگری اظهار داشت: سپاس فراوان اعضا و کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی را که به واسطه محبت و مهر شما در این دو روز داشتند را می‌رسانم‌.

خسرو ناظری، دبیرکل تاجیک تبار سازمان اکو گفت:  موارد و نکات مطرح شده توسط اتاق بازرگانی را با دقت توجه کردم، معلوماتی که توسط شما درباره اتاق ارائه شد بسیار قابل ملاحظه است، بسیار خرسند هستم در یزد چنین ظرفیت‌های گوناگونی موجود است، دستاوردهای زیادی حاصل شده است و در ادامه پیشرفت‌های بیشتر را برای شما آرزو دارم.

وی ادامه داد: تشکر از پیشنهادات شما را بررسی خواهیم کرد. در این جلسه پیشنهادات و نگاه‌های راهبردی و اقتصادی خوبی ارائه شد، یزد منطقه بسیار مهمی است که باید از ظرفیت آن برای پیشبرد اهداف مجمع اکو استفاده ببریم.

ناظری تصریح کرد: سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در وسعت، هشت میلیون متر مکعب بیش از نیم میلیارد آدم در منطقه آن زندگی می‌کنند که از نظر تعداد نفوذ جمعیت، قابل توجه است اما سهم کشورهای عضو اکو در تجارت جهانی پایین است.

وی بیان کرد: در این منطقه که ۶۰ درصد جمعیت جهانی را دارا است، سهم تجارت اکو میزان چهار درصد است که بیانگر این است که منطقه اکو همچنان موفق نشده است از پتاسیل‌ها و ظرفیت‌های خود به طور بهینه استفاده کند. هدف اصلی سازمان اکو توسعه تجارت و بالا بردن سهم تجارت اکو در تجارت جهانی همچنین هدف دیر مجمع افزایش میزان تجارت درون منطقه است. در سال ۲۰۲۲ تجارت ما با جهان یک تریلیون دلار آمریکایی بوده است، اما این رقم چهار درصد تجارت جهانی است و بی هیچ وجه بازتاب‌دهنده وضعیت سازمان اکو نیست.

این مقام بین المللی گفت: تجارت درون منطقه‌ ای نیز که در سند بنیادین و چشم انداز مجمع در طی سال‌ها برنامه‌ریزی شده است و سال ایندل جمع بندی تحقق را داریم و وظیفه داشتیم به اهداف معین شده دست یابیم و تجارت درون منطقه‌ای را دو برابر کنیم اما به این هدف نرسیده ایم و تجارت درون منطقه‌ای در حد ۸ تا ۹ درصد باقی خواهد ماند‌ و این رقم در سازمان‌های همسان و در مناطق دیگر در یک سطح همسانی وجود دارد.

دبیرکل اکو تصریح کرد: در شرایطی که 800 قلم تولید کالای استان یزد است و با ۹۳ کشور جهان داد و ستد دارد و به عنوان منطقه مرکزی در ایران می‌تواند گسترش بیش از بیش در تجارت با کشورهای عضو اکو را فراهم کرده و سهم قابل توجه داشته باشد.

ناظری با اعلام اینکه تجارت ما در این سطح غیر قابل قبول بوده، ادامه داد: این شرایط به دلیل نبود هم‌افزایی اقتصادهای کشورهای عضو اکو، بالا بودن هزینه‌های مربوط به تجارت بوده و به عنوان دو عامل کم بودن میزان تجارت کشورهای عضو اکو بوده است که باید بررسی شود.

وی در ادامه در رابطه با اهمیت مشارکت بخش خصوصی در اجرای این دو رویداد عنوان کرد: چندنکته قابل بیان در این رویداد که در دستور کار سازمان بوده نقش فزاینده‌ای دارد و سازمان مصمم به آن است، فعالیت بالای بخش خصوصی در سازمان همکاری اقتصادی بوده که بیش از بیش افزوده شود.

دبیرکل اکو ادامه داد: ریاست اتاق بازرگانی و صنعت اکو بین کشورهای عضو اکو می‌چرخد و در مدت سه سال بوده و ایران رئیس اتاق بازرگانی را دارد و سال آخر ریاست آن است و در سال ۲۰۲۵ این ریاست به کشور بعدی می‌رسد، فرصت مناسبی است در یک سال باقی مانده با توجه به شرایط خاص یزد برای گسترش فعالیت‌های استفاده شود.

ناظری ادلمه داد: همه گیری کوید ۱۹ سبب شد با شیوه‌های معمولی تجارت از نظر رقمی و الکترونیکی دور شویم و باید در این امر کار تازه انجام دهیم تا هم پای تحولات جهانی باشیم.

وی بیان کرد؛ برای گسترش تجارت در جهان و تجارت درون منطقه‌ای ابتکاراتی زیادی وجود دارد و یکی از آن‌ها مسئله، عملی سازی موافقت نامه‌های تجارت اکو است، همکاری‌های اقتصادی این سند مهم، مورد مذاکرات قرار گرفته است و این سند توسط ۵ کشور عضو اکو تصویب شد و به امضا رسید.

وی تصریح کرد: موضوع ایجاد منطقه‌های ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجارتی برای تشکیل زنجیره‌های اقتصادی در منطقه مورد توجه و قابل ارزش است، اشتراک اقتصادی بین کشورهای اکو در زنجیره‌های جهانی قابل ارزش است بنابراین تصمیم داریم در منطقه اکو شبکه مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری را تأسیس کنیم و کشورهای عضو اکو امکانات لازم را دارند تا بیش از پیش کشورهای عضو پیشرفت داشته باشند.

دبیرکل اکو بیان کرد: مسئله دیگر عملی‌سازی موافقت نامه و تشویق، حمایت و سرمایه‌گذاری است همچنین برنامه داریم شرکت بیمه‌ای اکو را داشته باشیم تا مساعدت در تجارت منطقه را داشته باشند.

ناظری اظهار داشت: تاکنون تجربه برگزاری نمایشگاه‌های تجاری اکو در قالب انجمن و با فرم بازرگانی داشته‌ایم، مذاکرات زیادی صورت گرفته است و در چهارچوب این فرم‌ها انجام شده است و این تجربه سودمند را مایل هستیم ادامه بدهیم.

وی در خصوص نشست بعدی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و کشورهای عضو اکو به نام اکورف در ایران گفت: خواهشمند هستم فرصتی برای بررسی این رویداد با کشورهای دیگر داده شود و همفکری شود و سپس از طریق کشور میزبان دعوت نامه‌ها و اسناد لازم به کشورهای عضو ارسال شود.

دبیرکل اکو بیان کرد: امید که برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو اکو و تجارت فی ما بین آن‌ها، نهایتا گسترش روابط دوستی را با حسن تفاهم ویژه در منطقه فناوری اکو داشته باشیم.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.