مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 74| 28 آبان 1401

12 دی, 1402 ۱۲:۱۹

پیش از دستور

– سخنان ریاست اتاق

–  سخنان سیدمسعود عظیمی

دستور جلسه:

– راه اندازی شتابدهنده فروش و صادرات استان یزد

–  راه اندازی مرکز مهارت افزایی و توسعه سرمایه انسانی استان یزد

–  بیان نقطه نظرات اعضا محترم شورا

–  بیانات ریاست محترم شورا

خارج از دستور

–   گزارش طرح مهارت یار

 

پیش از دستور:

محمدرضا قمی، رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد: ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در جلسه عملکرد استان یزد در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان را قابل توجه خواند و افزود: با کمک مسئولان استان رتبه خوبی در سطح ملی کسب کردیم و استان یزد در این خصوص جزو هفت استان برتر کشور است. در آغاز این نشست ضمن اشاره به نتایج بسیار مناسب طرح بورسیه شغلی در سال جاری اظهار داشت: بالغ بر 95 دانشجو در سال جاری به وسیله واحدهای صنعتی استان بورسیه شده اند.

قمی همچنین موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه را حیاتی خواند و گفت: این موضوع مدت زمان زیادی است که در سطوح مختلف مطرح شده اما در زمان مسئوليت دكتر فاطمي قابل لمس است به طوریکه به دنبال مصوبه ستاد نوآوري، فناوري و اقتصاد دانش بنيان در ارتباط با بورسیه تحصیلی در مجموع 95 دانشجو داوطلب بورسيه برای ١٧ شركت متقاضي شدند که اكنون ٥٣ دانشجو براي عقد قرارداد با شركت مربوطه جلساتی داشته اند و این مهم محقق شده است و برای 34 نفر دیگر در اين هفته جلساتی برگزار مي شود و مابقى نيز تا دوم آذرماه نهايي خواهند شد. اين مدل موفقيت آميز مي تواند به عنوان مصوبه در سطح ملي مطرح شود زيرا متقاضي از ساير استان ها برای این طرح وجود دارد.

قمی درباره اهمیت موضوع شتاب دهنده ها و اجرای این طرح بیان داشت: شتابدهنده های توزیع و فروش و شتاب دهنده های مهارت یاب و بازاریاب با همكاري بخش خصوصي و دانشگاه پيرو عمليات خوب بورسيه تحصیلی انجام و پيگيري شود.

قمي ادامه داد: در سال 13٩٥ جهت بازاريابي و سنجش بازار، شركتي در زيرمجوعه اتاق بازرگانی یزد ایجاد شد كه توانست با موافقت اتاق ايران، كشور هاي اتیوپي و غنا را در بخش آفریقا و در جنوب خليج فارس با قطر زير مجموعه خود  و در شمال نيز مركزيت بر تفليس گرجستان قرار دهد و پنج نيرو جوان فارغ التحصيل دانشگاه برای این مهم جذب شد و به کشورهای مذکور فرستاده شدند كه بين ٤ تا ٨ ماه با امكانات كافي در اين محل ها سكونت داشتند و حركت هايي نیز آغاز شد اما به موفقیت کامل دست نیافت.

وی پشتیبانی شرکت های دخیل را حائز اهمیت خواند و گفت: زحماتي در زمینه های بازریابی كشيده مي شود اما شركت هايي كه باید پشتيباني كنند بنا به دلايل مختلف متعهد به این حمایت نیستند به ویژه صنایعی که در سطح ملي شاخص اند مانند كاشي و سراميك آن طور كه باید تعهدات خود را انجام نمی دهند بنابراين اگر بنا بر انجام حركتي است اين تعهد باید از صنايع گرفته شود. موضوع دیگر مسائل سیاسی است كه از طرف وزارت امور خارجه بايد مورد پشتيباني قرار گيرد، اکنون ظاهرا انجام مي شود اما بايد جدي تر گرفته شود. بحث شركت هاي دانش بنيان در اين حوزه مهم است نمونه هايي وجود دارد كه ایده هاي خوبی در جریان است و در بحث فروش و بازار مشكل دارند، اگر به اين بخش توجه شود بهترين نتیجه گرفته مي شود.

سیدمسعود عظیمی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری: نیز در ادامه نشست شورای گفتگو خاطر نشان کرد: در شورای گفتگو بحث بورسیه تحصیلی در ابعاد مختلف مطرح شد که به مصوبه منتج شد. بنا بر این طرح تاکنون بالغ بر 95 نفر بورسیه شده اند و این موضوع در ادامه باید به گزارشی ملی تبدیل شود، این طرح قابلیت مطرح شدن در سایر استان ها را نیز دارد. در خصوص طرح مهارت افزایی بیان داشت: برای اصلاح قوانین که سبب نگرانی صنایع و اصناف می شود می توان از طریق اتاق بازرگانی ایران لایحه ای به مجلس فرستاد تا در بخش قوانین مشکلی نداشته باشیم. نكته دوم اين است که اتاق بازرگاني یزد نيز يك مصوبه داشته باشد تا پيشتيبانی بخش هاي مختلف گردشگري، صنعت و معدن را داشته و عملياتي شود. این طرح می تواند طرح بسیار موفقی باشد.

پیوست های صورت جلسه