تاریخ انتشار: ۴ تیر, ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۶ کد خبر: 5236
به میزبانی اتاق بازرگانی یزد؛

همایش هوش سبز ویژه صنایع استان یزد برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، همایش استانی هوش سبز ویژه صنایع استان در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

در ابتدا، محمدحسن امامی، سخنران و مدرس همایش به نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه دانش سبز اشاره کرد و گفت: متولی توسعه دانش سبز در کشور اتاق‌های بازرگانی هستند؛ زیرا این موضوع نسبت اقتصاد و محیط‌زیست است و متولی توسعه اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی از جمله اتاق بازرگانی است. اتاق بازرگانی باید خودش را سبز کند و کمک کند صنایع هم در این حوزه فعال باشند. اتاق بازرگانی قطب تحول هستند و باید به آن بها داد.

امامی در بخش دیگری از همایش به مسئله دخالت انسان در طبیعت اشاره کرد و گفت: مهندسی کارش تکمیل طبیعت بوده است مهندسی که ما در یزد به طور تاریخی داشتیم طبیعت را کامل می‌کرده است؛ زیرا در طبیعت ابزار برای زندگی انسان موجود نیست. علم مهندسی تلاش کرده طبیعت را کامل کند؛ اما این کامل‌کردن پیوسته مبتنی بر گهواره تا گهواره بوده است. بشر از طبیعت برای خود بهره برده است مؤلفه‌های این مهندسی مبتنی بر این امر بوده که همواره ابزارهایی که ساخته شده با طبیعت همسو بوده و اگر قرار بوده ویران شود به طبیعت برمی‌گردد. در دنیای معاصر این مسئله تغییریافته و در مهندسی انقلابی رخ‌داده و مبتنی بر تصاحب و تسخیر طبیعت است. وقتی طبیعت تسخیر شد از گهواره تا گورستان زندگی می‌کنیم؛ یعنی سبک مهندسی تغییریافته است. فهم این پارادوکس مهم است ما دست به هر چه می‌زنیم زباله تولید می‌کنیم زندگی بشر معاصر مبتنی بر پسماند و پساب و آلودگی است. طبیعت توان این را ندارد و در نتیجه ما دچار بحران زیست‌محیطی و چالش هستیم.

وی ادامه داد: مهندسی یزد با پسماند هماهنگ نبوده زیرا این موارد به طبیعت برمیگردد مشخصه مهندسی سنتی در یزد بر پای این امر بوده که طبیعت را کامل کند و آن را با خود طبیعت انجام می داده است. در یزد صنایع دستی و سنتی در امتداد طبیعت بوده اند ولی امروز ما در تعارضاتی هستیم که فهم آن مهم است. ما می خواهیم طبیعت را کامل کنیم انسان با کمک طبیعت نیازهایش را رفع می کرده اما حالا می خواهیم با نسخیر طبیعت این کار را انجام دهیم و این ما را با چالش هایی مواجه کرده است. از گهواره تا گهواره فرمولی بوده که یزدی ها به آن معتقد بوده است در هیچ صنعتی پسماند نمی دیدیم و همگرایی با طبیعت وجود داشت.

امامی افزود: مشکلاتی که در حال حاضر داریم از جمله نبود آب، نه به‌واسطه مشکلاتی مانند تحریم و یا مسئله دستگاه‌های اجرایی بلکه به‌واسطه نحوه نگاه و مواجهه ما با جهان تسخیرکننده است. ما برای ویران کردن آموزش دیده‌ایم. اما آگاهی در جامعه بالا رفته و جامعه می‌داند این اندیشه چه مشکلات و بحران‌های زیست‌محیطی را خلق کرده است.

در ادامه این همایش مواردی از جمله سیستم مدیریت سبز، محاسبه ردپای کربن، کاهش قیمت تمام شده، محصول سبز و… مورد بحث‌وبررسی قرار گرفت.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.