تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۵ کد خبر: 3876
جلسه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد:

بررسی راهکارها و موانع تحقق شعار سال 1403

نخستین جلسه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال جدید با حضور دبیرکل اتاق بازرگانی یزد، نماینده اتاق تعاون استان و اعضای این شورا در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، دبیرکل اتاق بازرگانی با ارائه گزارش از فعالیت‌های شورا در سال گذشته، عملکرد شورا را روبه‌جلو ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته شورای گفت‌وگوی استان موفق شد 11 جلسه برگزار نماید و برخی از مصوبات آن در سطح ملی به نتیجه رسید که به عنوان دستاورد شورا اعلام شده است.

محمد سپهر با اشاره به اهمیت راهکارها و موانع تحقق شعار سال افزود: چند سالی است که مباحث اقتصادی در شعار سال موردتوجه قرار می‌گیرد. در ادبیات اقتصادی مفهوم «جهش» وجود دارد که متفاوت از مفهوم رشد اقتصادی است به این معنی که راهی که بقیه در چندین سال طی کرده‌اند در فرایند جهش زودتر محقق می شود. این مسئله را ما در زمینه تولید در جهت تحقق شعار سال باید دنبال کنیم.

وی به نقش مردم در تحقق جهش تولید نیز اشاره کرد و گفت: برای این منظور، نقش‌آفرینی مردم اهمیت دارد که باید ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد. نقش‌آفرینی مردم در زمینه‌های مختلفی محقق می‌شود که عبارت است از ایده‌های مردم، همکاری مردم و سرمایه مردم که در مورد هر یک باید دقیق‌تر شد.

اهمیت توجه به زیرساخت‌های تولید

امیرجلیلی، فعال اقتصادی و عضو شورای گفتگو در این نشست  به نقش زیرساخت‌های تولید و انرژی در جهش تولید اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه دستگاه‌هایی در دنیا وجود دارد که مصرف برق آن‌ها نسبت به دستگاه‌هایی که ما در حال استفاده از آن‌ها هستیم خیلی کمتر است. اما اگر بخواهیم این دستگاه‌ها را وارد کنیم باید با دلار آزاد 65 تومان این کار را انجام دهیم که مقرون‌به‌صرفه نیست. هرچند این قیمت دلار را بانک مرکزی قبول ندارد، اما این دلار 65 تومان امروز سر سفره مردم است.

 

دستمزد کارگران مطلوب نیست

کلانتر از اعضای شورای گفتگو نیز در این جلسه با اشاره به مباحث پیشینی در نام‌گذاری سال گفت: برای انتخاب شعار سال کار کارشناسی صورت‌گرفته و نتیجه آن در اختیار مقامات عالی نظام قرار گرفته است؛ لذا لازم است ابتدا شعار سال توسط مجموعه‌های متولی انتخاب آن تبیین شود تا وحدت نظری در این زمینه حاصل شده و سپس سایر اقدامات صورت گیرد.

وی در مورد راهکار جهش تولید اظهار داشت: ما در زمینه تکنولوژی، نوسازی و بازسازی نیاز اساسی به جهش داریم و در این زمینه لازم است به‌صورت جدی روی حوزه بهره‌وری کار کنیم. اگر تمرکز ما روی کیفیت باشد می‌توانیم به جهش تولید امیدوار باشیم. اما به‌خاطر تکنولوژی موجود در این زمینه چالش داریم.

کلانتر به موضوع دستمزدها نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر این مسائل، بحث نیروی کار و دستمزد هم روی جهش تولید اثرگذار است. در حال حاضر دستمزد کارگران برای آن‌ها مطلوب نیست و در پرداخت هزینه‌های زندگی دچار مشکل هستند از طرفی هزینه‌های بیمه هم برای کارفرما زیاد است و در مقابل در حوزه درمان علی‌رغم هزینه‌های زیاد، خود کارگر باید عمده هزینه‌ها را پرداخت کند.

حذف واسطه‌ها در مردمی‌سازی

رضایی‌نژاد عضو شورای گفت‌وگو در این جلسه با اشاره به اهمیت عملیاتی‌سازی استراتژی‌های رهبری گفت: در کشور ما رهبری استراتژی را تعیین می‌کنند. لازم است مقامات دیگر این شعارها را عملیاتی کنند. متأسفانه در تحقق شعارها یکی از مشکلات این است که هرکسی منافع خودش را سوار بر شعار می‌کند. مثلاً در مورد شعار امسال که در مورد مشارکت مردم است، دانشگاهیان، دولت، شرکت‌های خصولتی همه می‌گویند که مردم پول بیاورند تا ما کاری انجام بدهیم.

وی استفاده از ظرفیت‌های قانون شرکت‌های تعاونی را زمینه مناسبی برای تحقق مشارکت مردم دانست و گفت در این قانون سهام‌دار عضو و غیرعضو دیده شده که براین‌اساس می‌توان مشارکت مردمی را برای انجام فعالیت‌ها جلب کرد.

رضایی‌نژاد تأکید کرد: در مردمی‌سازی باید واسطه‌ها را حذف کرد البته مدلی را هم ایجاد کرد که سرمایه‌های مردم حفظ شود و مشکلی برای آن پیش نیاید. وی پیشنهاد داد شورای‌عالی مردمی‌سازی ایجاد شود که بر شرکت‌های با سهام‌دار بالای 100 نفر نظارت کند که سرمایه های مردم در امان باشد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.