تاریخ انتشار: ۲۴ دی, ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۹ کد خبر: 2977

تشکیل ستاد بهره‌وری آب و کشاورزی اتاق بازرگانی یزد با حضور سفیر ایران در سنگاپور

ستاد بهره‌وری آب و کشاورزی اتاق بازرگانی یزد با حضور بهنام بلوریان سفیر ایران در سنگاپور و شریف ساداتی مسئول میز سنگاپور در وزارت امور خارجه پیرامون آشنایی با طرح‌های بهره‌وری در استان یزد تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، صبح امروز ششمین نشست ستاد بهره‌وری آب و کشاورزی اتاق بازرگانی استان با حضور بهنام بلوریان و اعضای کمیسیون کشاورزی به ریاست دکتر حاتمی زاده، ریاست سازمان جهاد کشاورزی در محل اتاق بازرگانی استان یزد برگزار شد.
جعفر رحمانی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در این نشست با اشاره به پروژ‌های بهره‌ورانه استان گفت: دو راه برای رشد اقتصادی کشور وجود دارد در دهه گذشته رشد اقتصادی کشور کمتر از ۹ دهم درصد بوده است و اکنون راهی جز بهره‌وری نداریم ما باید سهم ۳۰ درصدی رشد اقتصادی از قبل بهره‌وری کسب کنیم.
وی گفت: بر اساس آمارهای برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی منفی بوده است که نشان می‌دهد کارها را بدتر انجام دادیم، در این شرایط استان یزد به معقوله بهره‌وری ورود کرده تا پایلوت بهره‌وری باشد و ۱۲ پروژه‌ پیشران را با تحقیقاتی که انجام داد شروع کند.
رحمانی با اشاره به یارانه پنهان ۱۰۰ میلیون دلار یارانه حوزه انرژی در کشور گفت: این عدد معادل فروش چهار سال نفت کشور است. در استان یزد به منظور بهره‌وری در ابتدا به پروژه‌های ابی و انرژی ورود شد.

در موارد زیادی اگر آب و انرژی را سیو کنیم و آن صادر کنید بسیار به صرفه تر است زیرا بسیاری از صنایع استان که ارزش افزوده دارند انرژی بر نیز هستند.
وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری در حوزه معادن گفت: یکی از طرح‌ها،پروژه هوشمندسازی در حوزه معدن است، که در امر دیسپاچینک کردن وسایل نقلیه انجام می‌شود، تاکنون این هوشمندسازی در چادرملو یزد و دو واحد تولیدی در کرمان در حوزه معدن انجام شده و توانستند ۱۵ درصد ارزش افزوده بیشتری بدون انجام سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.
رحمانی افزود: ۴۰ درصد افزایش تولید محصول و کاهش ۴۲درصد فرسودگی ماشین‌ها شده است.
وی ادامه داد: قرار است این طرح بهرورانه در ۶ معدن بزرگ استان هوشمندسازی شود و تا ۴۰ درصد کار هوشمندسازی در هر واحد انجام شود تا ارزش افزوده به شدت بالای آن و کاهش مصرف گازوئیل را کسب کنند.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد ادامه داد: کوره‌های اجر فعلی با کوره‌های هافمن کار می‌کنند که با تبدیل کوره‌ها به کوره‌های تونلی تا ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت در این واحدها محقق می‌شود.
رحمانی گفت: طرح بهره‌وری در حدود ۵۰۰ هکتار گلخانه‌ها با هوشمندسازی آن‌ها انجام می‌شوند که در این امر دولت باید گواهی صرفه‌جویی را صادر کند.
وی از طرح دیگری در زمینه دوگانه سوز کردن کامیون‌ها خبر داد و گفت: این طرح مصرف سوخت را به نصف کاهش می‌دهد.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد ادامه داد: دو طرح نیز در حوزه بهره‌وری آب داریم که به صورت ویژه طرح بازار آب و خط سبز آبرسان است، در طرح خط سبز آبرسان، پساب شهر یزد جمع‌آوری می‌شود و قرار است در طول سال ۲ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده از محل پساب به صنایع استان تزریق شود. این امر تاثیر زیادی در حفظ منابع آبی دارد، چرا که تعداد چاه‌های خوب بسیاری در اختیار صنایع و معادن قرار دارد، کمبود بارش و برداشت بی‌رویه ۲۳۰ میلیون متر مکعب ناترازی سفره‌های آبی را در استان یزد رقم شده است.
وی ادامه داد: برای اجرای این ۱۲ طرح حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و کل سرمایه گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومان است که به نفع دولت خواهد بود و دولت از پایان سال دوم به بعد منفعت خود را بدون گران قیمت کردن حامل‌های انرژی کسب می‌کند.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: این طرح‌های بهرورانه استان یزد مسیری است که به مرور استان‌های دیگر باید انجام دهند، تنها در بحث کوره‌های آجرپزی ۱۰ مورد پایلوت در یزد اجرا می‌شود در حالی که ۱۰۹ مورد کوره در یزد وجود دارد و ما می‌بینیم که کوره‌های جدید راندمان تولید بالایی دارند.
وی گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان مصرف حوزه آب و انرژی استان است که حدود ۶ هزار میلیارد تومان با تغییر تکنولوژی راندمان کار افرایش می‌باید، در بسیاری موارد بازگشت سرمایه ظرف مدت ۶ ماه محقق می‌شود در صورتی که دولت گواهی صرفه‌جویی انرژی را صادر کند، حتی استان‌های دیگر شرکت‌هايشان آمادگی برای سرمایه‌گذاری دارند و محاسبات خودشان را انجام دادند تا ظرف دو سال بازگشت سرمایه داشته باشند.
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: در مصرف گاز و آب در کولر آبی مصرف بالایی داریم که باید با صرفه‌جویی و نحوه درست مصرف سهم مصرف را در این بخش کاهش دهیم.
محمدعلی حاتمی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی در این نشست گفت:  باید قبول کنیم مصرف آب در حوزه کشاورزی بالا است و باید دنبال برنامه برای کاهش مصرف اب کشاورزی باشیم و میخواهیم میزان مصرف را کاهش دهیم و این سیاست کشور و استان یزد در سازمان‌جهاد کشاورزی است.
وی افزود: آب، خاک، سرمایه و نیروی انسانی عوامل اصلی تولید هستند که در هر کدام محدودیت‌هایی داریم و راه برای بهره‌وری آب توجه به اقتصاد دانش بنیان است، رشد اقتصادی در یزد به بهره‌وری آب باید به پیوند زده شود و مسئولان‌ در این امر سیاستگذاری کردند.
سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد؛ کل ارزش ناخالص بخش کشاورزی بالای ۱۰۰ همت است که ۵۰ همت آن ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی استان یزد بوده است.
حاتمی‌زاده تشریح کرد: در کل کشور دو عدد آب مصرفی داریم، یک عدد ۷۰ میلیارد متر مکعب اعلام می‌شود و وزارت نیرو نیز عدد ۸۱ میلیارد را مطرح می‌کند، ارزش آب ناخالص را به آب مصرفی کشور تقسیم کنیم ارزش هر متر مکتب آب در ایران ۱۷ هزار تومان است.

وی ادامه داد: در حالی که در یزد ۷۵۰ میلیون متر مکعب مصرف آب داریم و از هر متر معکب آب سه برابر کشور درامد داریم و ارزش آب ۷۹ هزار تومان است، ارزش آب در چین ۱۰۰ هزار تومان نقش درآمدی و هلند ارزش یک میلیون به ازای هر متر مکعب دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته گفت: باید به سمتی که اقتصاد را به سمت بهره‌مندی و بهره‌وری در آب داشته باشد حرکت کنیم. هر چند اسناد بالادستی در زمینه آب، سند چشم‌انداز سند ملی، سند آمایش سرزمینی، سند امنیت غذایی، سند سازگاری با کم آبی و آب قابل برنامه‌ریزی نقشه راه را نشان می‌دهند می‌طلبد بهتر و پای کارتر کار کرد.
بهنام بلوریان، سفیر ایران در سنگاپور در این نشست با ارائه اطلاعاتی در زمینه آشنایی مجموعه اتاق بازرگانی با کشور سنگاپور و برقراری تعامل دو سویه برای همکاری بیشتر در امر تجارت بین‌المللی گفت: جمعیت این کشور در حدودا ۶ ميليون نفر است، این کشور ۴۰ درصد آب مصرفی خود را وارد می‌کند و مصرف روزانه خود را از ۱۵۵ مترمکعب در روز به ۱۴۵ متر مکعب در روز رسانده است و قرار است در سال‌های آينده به ۱۳۰ متر معکب برساند هر مترمکعب آب در این کشور ارزش ۱۰۰ هزار تومانی دارد.
وی گفت: این کشور از طرح‌های که در امر بهره‌وری آب موثر است حمایت می‌کند و آمادگی برای همکاری در این بخش دارد تا بتواند در مديريت مصرف آب کشور خود نقش مؤثری ایفا کند.
در این نشست هر کدام از اعضا به بیان نکات و پیشنهادات خود در امر برقراری تجارت پرداخته و سفیر محترم نیز شرایط را برای فعالین اقتصادی استان یزد تشریح نمودند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.