مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 91|1 اردیبهشت 1403

27 مرداد, 1403 ۱۰:۲۴
پیش از دستور (1): راهکارها و موانع تحقق شعار سال

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد در ابتدای این جلسه در خصوص عملکرد این شورا در سال گذشته اظهار داشت: این شورا در سال گذشته 11 جلسه به طور کلی و 25 جلسه گارگروه تخصصی برگزار کرده که ماحصل این جلسات 28 پیشنهاد و موضوع فراگیر ملی بوده است.

«مجتبی دستمالچیان» به دستاوردهای این شورا در سال گذشته این اشاره کرد و گفت: آغاز فعالیت بازار توافقی در بازار فرابورس ایران (مصوبه نشست 81)، اصلاح سپرده تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی (مصوبه نشست 82)، اصلاح برخی از تعرفه‌های عوارض صادراتی (مصوبه نشست 83) و اعلام نرخ رفع تعهد ارزی صادراتی سال های 1397 تا 1400 (مصوبه نشست 87) از جمله مهم ترین دستاوردهای این شورا در سال گذشته بوده است.

سید صدرالدین حسینی مشهدی مدیر دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان یزد همچنین به تاکیدات رهبر انقلاب در راستای تحقق شعار سال اشاره کرد و در راستای راهکار های تحقق آن بیان داشت: آشنایی کافی تصمیم گیران با مبانی شعار سال، تاثیر بهره وری بر جهش تولید، بازسازی و نوسازی ماشین آلات در راستای تولید باکیفیت، مسائل ارزی در واردات مواد اولیه و ماشین آلات، رفع چالش‌های منابع انسانی مورد نیاز در صنایع (دستمزد و بیمه) در تحقق شعار سال تاثیر گذار است و پیشنهاد می کنم شورای عالی مردمی سازی برای نظارت بر نحوه مشارکت مردمی در طرح‌های اقتصادی نیز تشکیل شود.

در ادامه دستمالچیان افزود: بهره گیری از ظرفیت های مختلف به منظور تحقق شعار سال در دستور کار اتاق بازرگانی یزد است و استفاده از ظرفیت های مردمی نیز همواره مورد توجه این اتاق بوده و در سال جدید به صورت ویژه به این حوزه پرداخته می شود و مردمی سازی باید سازوکار ویژه خود را داشته باشد و لازم است با برگزاری جلسات متعدد این طرح به پختگی لازم دست یابد.

به گفته وی در راستای اجرای مصوبات اتاق بازرگانی هر دستگاه و نهادی از این مهم سرباززد اتاق بازرگانی موظف است تا این کوتاهی را اعلام کند.

دستمالچیان همچنین در خصوص تعطیلی رسمی روز پنجشنبه در کشور خاطرنشان کرد: لازم است پیگیری های لازم جهت انتقال تعطیلی رسمی از پنجشنبه به شنبه انجام گیرد زیرا ایران تنها کشوری در منطقه است که با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه چهار روز ارتباط تجاری خود با دنیا را از دست می دهد و اتاق بازرگانی اصفهان بررسی دقیقی از این موضوع بعمل آورده که طبق آن تعطیلی پنجشنبه و جمعه زیانی معادل 8 میلیارد دلار را بهمراه خواهد داشت و با انتقال تعطیلی به شنبه 50 درصد این ضرر کاهش خواهد یافت.

وی همچنین در ادامه به کاهش تمایل یزدی ها به حوزه تجارت اشاره کرد و افزود: یزدی ها سابقا بازار قوی داشته و بحث تجارت در یزد مطرح بود اما امروز بیشتر تولید کننده داریم تا تجار و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تجارت که سابقا در یزد رونق داشته از بین رفته و کالای تولیدی به بازار تهران می رود و سود نیز نصیب تجار غیر یزدی می شود. خواهشمندم نگاهی ویژه به این حوزه وجود داشته باشد و ایجاد بازارهای تخصصی برای صنایع در استان می تواند به کاهش واسطه گری و همچنین تعدیل قیمت ها نیز کمک کند.

پیش از دستور (2): تقویم پیشنهادی برگزاری جلسات شورا در سال 1403

در ادامه تقویم پیشنهادی برگزاری جلسات شورا در سال 1403 ارائه شد و مصوب گردید که جلسات در روزهای پنجشنبه آخر هر ماه برگزار شود و در صورت ضرورت این جلسات در روزهای دیگر برگزار شود. هم چنین مقرر شد در جلسات شورا از مسئولین رده های مختلف در سطح ملی دعوت گردد. ضمنا پیشنهاد شد که برخی از جلسات شورا در محل صنایع برگزار شود.

دستور جلسه: « موضوعات مطرح در حوزه مالیات استان یزد»

دستمالچیان در ادامه این جلسه با اشاره به قانون جدید سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی مطرح کرد: در اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در استان لازم است به جزئیات نیز توجه شود زیرا نزدیک به 30 درصد از صنعت نساجی در استان یزد فعالیت دارند که مشتری آن‌ها اصناف هستند اما جملگی پروانه خود را به خرده فروشی تغییر داده تا از پرداخت ارزش افزوده معاف شوند بنابراین لازم است که اقدامات جدی در این خصوص صورت گیرد.

پیوست های صورت جلسه