مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 89| 4 اسفند 1402

27 مرداد, 1403 ۱۰:۱۴
پیش از دستور: خیر مقدم و گزارش عملکرد اقتصادی استان

مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با خیر مقدم به وزیر اقتصاد و هیات همراه بخاطر سفر به یزد گفت: هشتاد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یزد برگزار می شود. وی از مسئولان دولتی استان و نمایندگان مجلس بخاطر همراهی و تعامل با بخش خصوصی و پیگیری چالش ها و مشکلات آنها و همچنین تلاش برای سهولت در روند تولید قدردانی کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد اظهار داشت: اغلب مشکلاتی که بخش خصوصی و تولیدکنندگان استان با آن روبرو می شوند مربوط به سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های کلان کشور است. در این راستا با هماهنگی استاندار یزد جلساتی میان بخش خصوصی استان و مسئولان دولتی در تهران گذاشته شد تا مشکلات پیگیری و حل شود. در مجموع مطابق آمارها و بررسی های کیفی، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد رتبه ممتازی در سطح کشور دارد.

دستور جلسه: موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت وزارت اقتصاد و دارایی

دستمالچیان گفت: یزد استانی برتر در صنعت و معدن و همچنین علیرغم کم آبی دارای کشاورزی پویاست و مفتخریم که صنعت استان توسط بخش خصوصی اداره می شود. در این میان صنعتگران و فعالان اقتصادی استان از قدیم عادت کرده اند که برای تامین نیازهای مالی خود به شبکه بانکی مراجعه کنند و چندان از طریق بازار سرمایه فعالیت نداشته اند. بر این اساس همکاری سیستم بانکی در تامین نقدینگی بخش صنعت یزد بسیار حائز اهمیت است و هرگونه وقفه ای در این زمینه منجر به مشکلات عدیده ای برای بخش خصوصی استان می شود. البته یکی از مشکلات بزرگ سیستم بانکی در استان، وجود حساب شرکت ها و معادن برگ یزد در بانک های تهران است که باعث شده توان سیستم بانکی استان محدود باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد زمانبر شدن پرداخت تسهیلات بانکی را چالشی مهم برای صنایع استان دانست و خواستار افزایش اختیارات بانک ها در استان برای انتقال حساب شرکتهای بزرگ و همچنین سهولت در پرداخت تسهیلات شد. وی همچنین خواستار حضور نماینده بانک مرکزی و سازمان بورس در استان شد تا فعالان اقتصادی استان بتوانند مشکلات خود را بدون واسطه با نهادهای بالادستی مطرح کنند.

دستمالچیان با اشاره به اینکه بطور معمول و بر اساس شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، یک تولید کننده برای اینکه بتواند با روندی طولانی مدت و مطمئن تولید داشته باشد باید حداقل 6 ماه مواد اولیه تولید آینده خود را در انبار داشته باشد، بیان داشت: متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی و چالش های شبکه بانکی و بخش خصوصی در تامین تسهیلات، بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه را روزانه و بر اساس سفارش گیری تهیه می کنند. با توجه به تحریم کشور ضروری است که تمامی شرکتها انبار مواد اولیه داشته باشند تا فرآیند تولیدشان دستخوش حوادث اقتصادی نگردد و برای رسیدن به این مطلوب، نقدینگی نقش بسیار مهمی دارد که بانکها باید در این خصوص فعال تر عمل کنند. اینکه از تولیدکنندگان برای اعطای تسهیلات، سپرده گذاری سنگین درخواست می شود عملا با شرایط تولید سازگار نیست و بسیاری از تولیدکنندگان توان چنین سپرده گذاری برای اخذ وام را ندارند. پیشنهاد می کنیم بانکها بجای دریافت سپرده برای پرداخت وام، اعتبار و جایگاه شرکتهای تولیدی را مدنظر قرار دهند تا نقدینگی تولید تامین شود.

رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد گفت: نزدیک به 2 هزار واحد نساجی کوچک و بزرگ در استان فعالیت دارند که در کنار سایر صنایع، استان یزد بار اشتغال حداقل 5 استان را به دوش دارد و از 220 شهرستان، نیروی کار در استان اشتغال دارند اما این موضوع مهم در سیاستگذاری ها خصوصا پرداخت تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان لحاظ نمی شود. معمولا به شرکتها گفته می شود به جای دریافت وام بانکی، به بازار سرمایه ورود کنند تا از طریق بورس منابع مالی خود را تامین کنند که این مهم با توجه به بروکراسی ورود به بازار سرمایه لااقل یکسال به طول می کشد و در این مدت بدون تسهیلات بانکی فعالیت برای بخص خصوصی بسیار سخت است.

وی همچنین یکی از چالش های تولیدکنندگان بخش خصوصی را ضرورت بازسازی و نوسازی تجهیزات تولید دانست که نیازمند توجه ویژه و اتخاذ بودجه ای ضروری و کافی از طرف دولت است.

پیوست های صورت جلسه