مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 88| 28 دی 1402

13 اسفند, 1402 ۱۲:۳۷

پیش از دستور

1- خیر مقدم و گزارش عملکرد اقتصادی

2- کاربرد پرتوها در کشاورزی

3- سیمای اقتصاد کشاورزی استان یزد

دستور جلسه

1- چالش‌های محیط کسب‌وکار حوزه کشاورزی استان (زیرساخت‌های برق، آب و زمین)

2- چالش‌های بازرگانی خارجی در حوزه کشاورزی استان (صادرات، واردات و زیرساخت)

پیش از دستور (1): خیر مقدم و گزارش عملکرد اقتصادی

این جلسه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغار شد. در ابتدا دستمالچیان رئیس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفت و گو به خیر مقدم و ارائه توضیحاتی در حوزه کشاورزی پرداخت. وی اظهار داشت: ما سعی کردیم ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در استان وجود دارد و شاید برخی از آن ها ناشناخته باقی مانده را معرفی کنیم. وی با اشاره به فعالیت هایی که در سازمان انرژی اتمی انجام شده و برای حوزه صنعت معدن و کشاورزی مناسب است گفت: مناسب است که در این جلسه که فعالین حوزه کشاورزی نیز حضور دارند این مطالب ارائه شود.

پیش از دستور (2): سیمای اقتصاد کشاورزی استان یزد

زارعشاهی نماینده مجتمع پژوهشی ایران مرکزی (یزد) وابسته به سازمان انرژی اتمی در مورد کاربرد پرتوها در حوزه کشاورزی به ارائه مطالبی پرداخت. وی اظهار داشت کاربرد پرتوها در کشاورزی عبارتند از کنترل حشرات در محصولات کشاورزی، افزایش دوره انبارداری، تولید بذرهای مقاوم شوری و جلوگیری از جوانه زدن دانه ها در انبار، به تاخیر انداختن رشد انواع قارچ ها، جلوگیری از زاد و ولد حشرات در حبوبات، کاهش میزان آلودگی و جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی و پیاز در انبار. سامانه شتابدهنده الکترون در اشل صنعتی در یزد موجود است که به بیشترین مقدار پرتودهی به یک ذره وجود دارد که پروژه مشترک آژانس با سازمان انرژی اتمی است که در یزد مستقر شده است. یکی دیگر از کارهایی که انجام شده سوپرجاذب است که تست های آن هم در مجتمع انجام شده . این محصول به شکر پودر است و مقادیری آب جذب می کند و وقتی زمین رو به خشکی می رود آب را به گیاه می دهد. استفاده از این پودر موجب کاهش مصرف آب می شود. وی اظهار داشت: تولید سوپرجاذب با دستگاه شتابدهنده ای که گفته شد ظرفیت تولید 900 تن در سال وجود دارد و سود خالص به ازای هر کیلو 60 هزار تومان است که سرجمع می شود 54 میلیارد و دوره بازگشت سرمایه آن 22 ماه است.

هم چنین در سامانه پرتودهی نهاده های دامی موارد مورد نیاز دام و طیور تولید می¬شوند. نهاده های دامی که از طریق پرتودهی تولید می شود نیز دارای ویژگی های قابل توجهی است. به عنوان مثال خوراک مورد استفاده مرغ به شکلی که است که نیاز به آنتی بیوتیک ندارد و افزایش جرم لاشه 15 تا 30 درصد را به همراه داشته و تلقات طیور را به اندازه 50 درصد کاهش می دهد. این مساله به شکل آزمایشگاه در مجتمع یزد انجام شده است. در سال امکان پرتودهی به میزان 31 هزار تن وجود دارد و دوره بازگشت 15 16 ماهه وجود دارد.

سامانه پرتودهی حبوبات هم وجود دارد که توسط سازمان انرژی اتمی ساخته شده و امکان پرتودهی 12 هزار تن حبوبات را در سال دارد.

هم چنین امکان پرتودهی پساب های فاضلاب وجود دارد و حداقل این است که آب حاصل از آن را می شود در کشاورزی مورد استفاده قرارداد. این کار با همکاری دانشگاه صنعتی شریف انجام شده. در دیگر محصولاتی که وجود دارد دستگاه عصاره گیر محصولات کشاورزی است. دستگاه اسانس گیر مایکروویو 90 درصد خلوص دارد که بهتر از روش های موجود است و ارزش افزوده بالایی دارد.

با توجه به سیاست های سازمان انرژی اتمی، این سازمان تصمیم گرفته دستگاه های پرتودهی را به بخش خصوصی واگذار کند. ما در خدمت فعالان حوزه های مختلف درمانی، صنعتی و کشاورزی هستیم.

پیش از دستور (3): سیمای اقتصاد کشاورزی استان یزد

در ادامه سپهر دبیرکل اتاق بازرگانی یزد به ارائه سیمای اقتصاد کشاورزی استان پرداخت. وی اظهار داشت: با توجه به آنکه نسبت مساحت اراضی کشاورزی استان به کل کشور 3/1 درصد است اما سهم ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان نسبت به کل کشور 5/2 است که این موضوع قابل توجه است. وی ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی را 634 هزار تن دانست و گفت: کل تولید محصولات کشاورزی استان 1890 تن می باشد که ارزش ریالی آن 502 هزار میلیارد ریال است. وی هم چنین افزود: بیشترین سهم محصولات کشاورزی استان برای بخش زراعت و کمترین آن برای بخش زراعت است در حالیکه بیشترین سهم ارزش ناخالص برای حوزه باغبانی و کمترین آن برای بخش زراعت است.

حاتمی زاده رئیس جهاد کشاورزی استان در اظهاراتی تکمیلی افزود: ارزش تولید ناخالص محصولات کشاورزی کشور 1200 تا 1300 همت و استان یزد 50 همت است. میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی کشور بین 70 تا 80 میلیارد مترمکعب و مصرف استان یزد در بخش کشاورزی 750 میلیون متر مکعب است. بنابراین در کشور به ازای هر یک مترمکعب تقریبا 17 هزار تومن ارزش تولید ناخالص داریم که این عدد در استان یزد تقریبا 70 هزار تومان، در چین 100 هزار تومان و در هلند یک میلیون تومان است.

سپهر در ادامه به ارائه توضیحاتی در زمینه ظرفیت صادراتی محصولات کشاورزی استان پرداخت و گفت: پسته با ظرفیت 65 درصد معادل 432 میلیون دلار و محصولات گلخانه ای با ظرفیت 60 درصد معادل 119 میلیون دلار بیشترین ظرفیت صادراتی را در استان دارا هستند. وی افزود در برخی از محصولات مانند رناس تا 70 درصد ظرفیت صادرات وجود دارد. وی هم چنین به جایگاه محصولات عمده کشاورزی یزد در کشور اشاره کرد و گفت: محصولات گلخانه ای رتبه دوم، خیار گلخانه ای و پسته رتبه سوم را در کشور داراست. دبیرکل اتاق بازرگانی در ترکیب کسب و کارهای حوزه کشاورزی گفت: 9348 فقره در این حوزه مورد بهره برداری قرار گرفته که بیشترین بهره برداری برای گلخانه و دامداری روستایی و غیرصنعتی است. هم چنین در صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی 517 مجوز بهره برداری صادر شده که 4968 میلیارد تومان سرمایه ثابت تخصیص یافته در این حوزه است که زمینه اشتغال 10086 نفر را فراهم می کند.

پیوست های صورت جلسه