مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد | جلسه 86|9 آذر 1402

14 دی, 1402 ۰۹:۳۴

پیش از دستور:

خیرمقدم و گزارش آمار اقتصادی استان

دستور جلسه:

چالش‌های سرمایه‌گذاری استان یزد

پیش از دستور: خیرمقدم و گزارش آمار اقتصادی استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد، با اشاره به اینکه استان یزد در طول زمان از داشته‌های خود حداکثر استفاده را کرده است، اظهار کرد: استان یزد 1/5 درصد جمعیت کشور را داراست و همچنین 2/5 درصد جی دی پی کشور به یزد تعلق دارد ضمن اینکه یزد دومین استان معدنی کشور از نظر ذخایر بوده و 51 درصد سنگ آهن کشور در یزد تولید می شود و نیز 750 واحد معدنی در این استان فعال هستند و مهم ترین سیاست اقتصادی استان تولید از سنگ تا قطعه و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معدن بوده است.

آقای محمدعلی شاه‌حسینی افزود: استان یزد چهارمین استان صنعتی کشور است و ده‌هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ در حال فعالیت هستند. آقای شاه‌حسینی به تشریح دیگر ویژگی‌های استان یزد در حوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: تمام محصولات صنعت ساختمان از کاشی و سرامیک تا لوله و اتصالات در استان یزد تولید می‌شود و یزد به لحاظ منابع و نیروی انسانی نیز از استان‌های ثروتمند کشور به شمار می‌رود و همچنین 27 درصد از تولیدات نساجی کشور و 15 درصد سهم در تولیدات حوزه فولاد را نیز به خود اختصاص داده است.

وی یکی از مزیت‌های استان یزد را ظرفیت تولید انرژی خورشیدی معرفی کرد و گفت: استان یزد 330 روز آفتابی دارد و امکان استفاده از این ظرفیت برای تولید برق فراهم است و یزد همچنین به طور کلی 2هزار مگاوات برق تولید می کند اما با توجه به ناترازی که در سطح کالن کشور وجود دارد و برای استفاده از ظرفیت آفتاب در استان یزد یکی از سیاستهایی که در برنامه تحولی یزد نوین در نظر گرفته شده است توسعه نیروگاههای خورشیدی بود که تاکنون نیز 100 مگاوات از انرژی خورشیدی وارد مدار شده است و در چشم انداز 4 ساله پیش بینی شده 4هزار مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید شود.

این مسئول مشکل اساسی استان یزد را مسئله آب دانست و عنوان کرد: مردمان یزد استفاده مناسب از آب، زمین و انرژی را یاد گرفته‌اند و به همین سبب است که یزد رتبه دوم تولیدات گلخانه‌ای مبتنی بر دانش‌بنیان را دارد و در بحث گردشگری نیز یزد اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی دنیا است و اقدامات بسیار مناسبی جهت توسعه گردشگری انجام شده و توسعه گردشگری از جمله محورهای مهم سند تحولی یزد نوین است و در راستای توسعه زیرساخت این حوزه شرکت هواپیمایی یزد ایر با سرمایه‌گذاری بالغ هزار میلیارد تومان ایجاد شد.

آقای شاه‌حسینی، یکی از اولویت‌های استان یزد را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد و افزود: استان یزد سال گذشته رتبه اول ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم را به خود اختصاص داد.

وی افزود: میانگین رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور 24 درصد بوده در حالی که در استان یزد 28 درصد بوده است و همچنین بالاترین تسهیلات قرض الحسنه در سطح کشور در استان یزد به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است بدین ترتیب سال گذشته 150 میلیارد تومان از محل تبصره 16 برای رونق شرکت های دانش بنیان پرداخت شد و همچنین سعی شد رابطه این شرکت ها با صنعت نیز برقرار گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد در مورد نرخ بیکاری استان نیز یادآور شد: استان یزد در بیکاری از رتبه 29 به رتبه سوم ارتقا یافته است و همچنین رشد اقتصادی استان در سال 1400 دو برابر میانگین کشور و میزان سرمایه گذاری داخلی دو سال گذشته در استان یزد حدود 50 هزار میلیارد تومان و سرمایه گذاری خارجی 35 میلیون دلار بوده است.به گفته وی؛ استان یزد در امنیت سرمایه گذاری رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و همچنین استان یزد از بهترینها در حوزه فضای کسب و کار در کشور است.

آقای شاه‌حسینی با اشاره به دغدغه استان در خصوص اشتغال جوانان تحصیل‌کرده، ادامه داد: در سامانه رصد اشتغال کشور استان یزد بالاتر از سهم پیش‌بینی‌شده توانست شغل ایجاد کند؛ اما موضوع مهم در این زمینه این است که از 250 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی نزدیک به 40 درصد از آن افراد مهاجر سایر استانها در استان یزد هستند در حالیکه یکی از چالش های استان اشتغال نیروهای فارغ التحصیل بومی در استان است که یک تغییر رویکرد جهت حمایت از این قشر در نظر گرفته شده است. این مسئول افزود: برای انجام اقدامات مناسب برای اشتغال فارغ التحصیلان، طرح بورسیه صنعتی برای اولین بار در استان یزد کلید خورد و امروز بیش از 2 هزار درخواست برای بورسیه تحصیلی وجود دارد و همچنین 100 نفر تا کنون پذیرفته شده اند و این طرح به صورت سراسری در سطح کشور اجرایی شده است.

آقای شاه‌حسینی همچنین به بیشتر بودن 8 درصدی درآمد یزدیها نسبت به درآمد در کشور اشاره و بیان کرد: با وجود این درآمد هزینه یزدیها 7درصد کمتر است و استان یزد رتبه اول جذب تسهیلات تبصره 16 در کشور را دارد. وی در خصوص صادرات استان گفت: صادرات استان یزد 483 میلیون یورو از گمرک استان و به همین میزان بنا به اعام مرکز توسعه صادرات کشور در سایر گمرکهای کشور است و تقریباً 900میلیون یورو ارزش صادرات استان یزد است. به گفته این مسئول؛ در استان یزد 65 هزار واحد صنفی فعال وجود دارد. وی درباره موارد مطرح شده در مورد تورم استان یزد عنوان کرد: مهمترین دلیل مشکل تورم استان در زمینه اجاره بها در بخش مسکن است، همانطور که مطرح شد از 250هزار کارگر بیمه شده در استان 40 درصد را مهاجران و افراد غیر بومی تشکیل می دهند و درسال جاری نیز 18 هزار نیرو کار جدید به اعلام سازمان تامین اجتماعی به استان اضافه شده است که از این تعداد 14هزار نفر نیروی غیر بومی هستند.

آقای شاه‌حسینی افزود: برای مثال هیچگاه مشکل کمبود مسکن در شهرستانی مانند بهاباد وجود نداشته؛ اما اکنون به اعلام فرماندار، این شهرستان با کمبود مسکن مواجه است و این مشکل در شهرستان‌های دیگر از جمله میبد و اردکان نیز دیده می‌شود در این راستا استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد – اردکان ممنوع و صنایع های-تک و دانش‌بنیان باید جایگزین شوند؛ اما اکنون 100 واحد تولیدی نیمه‌تمام وجود دارد که امکان تعطیلی وجود ندارد.

وی در نهایت خاطرنشان کرد: حل این تورم در استان چند سالی طول می‌کشد؛ اما تورم ماهیانه در استان یزد نسبت به میانگین کشور روبه‌کاهش است.

پیوست های صورت جلسه