صادرات و واردات

گروه بندی کالای های وارداتی جهت تخصیص ارز به چه نحو است و اینکه ارز دولتی به کدام یک از این گروه ها تعلق می گیرد؟

به طور کلی ۴ گروه کالا تحت عناوین گروه ۲۱ (کالاهای اساسی)، ۲۲ (ماشین‌الات)، ۲۳ (سایر موارد) و ۲۴ (کالاهای ممنوعه) وجود دارد که تخصیص ارز تنها به گروه ۲۱ یعنی کالا های اساسی تعلق می‌گیرد.

چگونه میتوان برای صادرات کالای خود اطلاعاتی در رابطه با بازار هدف و آمار صادرات کالای مورد نظر را به دست آورد؟

برای دریافت اطلاعات و مجوزهای لازم ابتدا کد تعرفه هر محصول را مشخص نموده و پس از یافتن کد تعرفه برای اطلاع از بازار هدف می‌توانید به سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید و در قسمت آمار با دسترسی به هردو آمارهای سال جاری و سال های قبل به تفکیک واردات و صادرات و همچنین کد تعرفه به کشورهای مبدا و مقصد دسترسی داشته باشید. هم چنین میتوان با از طریق اتاق های مشترک بازرگانی ایران و کشور هدف و یا قسمت راهنمای تجاری اتاق بازرگانی به آدرس https://dir.tccim.ir/ این اطلاعات را به دست آورد.

برای صادرات کالای مورد نظر خود چگونه در رابطه با کد تعرفه کالا، ممنوع نبودن صادرات آن و مجوز های مربوطه اطلاعات کسب کنیم؟

مراجعه به سایت سازمان توسعه تجارت ایران و بخش مربوط به راهنمای کالا و خدمات تجاری به آدرس  www.tpo.ir/products  اطلاعاتی را در رابطه با شاخص ‏های کلی محصولات موردنظر خود مانند کد تعرفه مربوطه، استانداردهای رایج داخلی و بین‏ المللی، شاخص ‏های تجاری جهانی، کشورهای عمده صادرکننده و واردکننده، شرکای تجاری ایران، فرصت‏ ها و تهدیدات صادرات کالای مربوطه، پیشنهادات و راهکارهای توسعه صادرات کالا و منابع اطلاعات تجاری دریافت کنید.

مقصود از HS code برای صادرات کالا چیست و چگونه می توان کد آن را برای محصول مورد نظر خود پیدا کرد؟

HS Code یا کد بین المللی کالا یک سیستم عملکرد برای استانداردسازی، طبقه‎‌بندی، کنترل و شناسایی محصولات صادراتی و وارداتی است. تمامی موارد مربوط به اقدامات غیر تعرفه‌‌ای و اقدامات تعرفه‌‌ای مربوط به تجارت بین المللی و سایر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، نگهداری و بررسی آمار گمرک در سیستم کد بین المللی کالا یا HS Code قرار دارد و با توجه به کد بین المللی کالا این آمار تهیه و استخراج می‌شود. در ایران نیز این دسته‌بندی‌ها در کتاب مقررات صادرات و واردات ایران که توسط توسط دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران تهیه شده، نوشته شده است. این کتاب نیز مانند نسخه بین المللی آن دارای ۹۸ فصل و ۲۱ قسمت بوده که طی آن‌ها کدهای تمام محصولات در فرمت‌های دو رقمی تا هشت رقمی مشخص شده‌اند. این کد‌ها و شماره گذاری‌ها به طور سالیانه به روز رسانی می‌شوند و برای اطلاع رسانی به صادرکنندگان و واردکنندگان، هر سال نسخه جدید کتاب بازنشر می‌گردد.

برای واردات و صادرات محصولات خود، از چه طریقی می توان از قوانین و مراحل واردات یا صادرات به آن کشور اطلاع پیدا کرد؟

در رابطه با شرایط واردات و صادرات می توان از منابع رسمی هر کشور اطلاعات را استخراج کرد و هم چنین می توان با مراجعه به وبگاه رسمی مرکز تجارت بین المللی به آدرس www.macmap.org اطلاعات مربوطه را به دست آورد به نحوی که با وارد کردن نام کشور مبدا و کشور مقصد اطلاعات، مراحل و شرایط صادرات یا واردات در کشور های مختلف گردآوری شده است.

نحوه قیمت گذاری کالاهای صادراتی به چه نحو است؟

به موجب ماده ۱۶ قانون امور گمرکی، ارزش کالا های صدوری عبارت است از قیمت فروش کالا برای صدور به اضافه هزینه بیمه، باربری و حمل و نقل و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا خروج از قلمرو گمرکی تعلق می گیرد و از روی سیاهه و اسناد تسلیمی صادرکننده تعیین می شود. هم چنین تبصره ۲ ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی تعیین شده است که به منظور تعیین ارزش کالای صادراتی، کارگروهی متشکل از نمایندگان گمرک ایران و دستگاه های ذی ربط شامل اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه مربوطه تشکیل می شود.

آخرین ضوابط و شرایط وزارت صمت برای ثبت سفارش جدید و واردات کالا به کشور به چه نحو است؟

بر اساس آخرین مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان ثبت سفارش جدید برای واحد های بازرگانی تا اطلاع ثانوی ممنوع است مگر آنکه واحد های تولیدی اولا برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و ثانیا این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفاتر تخصصی مربوطه رسیده باشد. البته لازم به ذکر است کالاهای مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم چنین وزارت جهاد کشاورزی مشمول این مصوبه نمی باشند.

پس از دریافت کارت بازرگانی، نخستین گام برای صادرات محصول خود چیست؟

پس از دریافت کارت بازرگانی خود، ابتدا باید محصول صادارتی را از حیث اینکه در زمره کالاهای ممنوعه نمی باشد، مورد بررسی قرار داد و مهم ترین گام برای صادارت محصولات خود، پیدا کردن شریک تجاری می باشد. برای شناسایی و یافتن شرکای بالقوه تجاری میتوان از داریکتوری اعضای اتاق های بازرگانی کشورهای هدف که بر حسب نوع فعالیت طبقه بندی شده اند، استفاده کرد یا به از طریق سایت مرکز تجارت بین المللی به آدرس   www.trademap.org به فهرست واردکنندگان کالا به کشور مقصد مورد نظر دسترسی پیدا کرد به نحوی که با انتخاب گزینه واردات و درج کد تعرفه محصول و انتخاب نام کشور واردکننده، سری زمانی واردات محصول مورد نظر در کشور مشخص شده نمایش داده می شود.

اشخاص دارای کارت بازرگانی برای ورود کالا به کشور، چه نوع هزینه هایی و مبالغی را می بایست به گمرک پرداخت کنند؟

وجوهی که بابت واردات کالا می بایست پرداخت گردد، عموما به دو قسم تقسیم می شود. (۱) وجوهی که توسط گمرک وصول می شود و مشتمل بر حقوقی ورود طبق جدول تعرفه گمرکی، ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۱ درصد عوارض هلال احمر و ۴ درصد مالیات علی الحساب می شود. (۲) هزینه های مربوط به تخلیه، بارگیری، انبارداری و استاندارد که توسط شرکت ارائه دهنده خدمت مربوط با توجه به وزن کالا اخذ می شود.