تاریخ انتشار: ۲۳ مهر, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۱ کد خبر: 7004
در کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد؛

تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی در پیچ و خم مجوزهای گوناگون |23 مهر 1403

کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به‌منظور بررسی چالش‌ها و راهکارهای نیروگاه‌های خورشیدی به‌صورت مشترک تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد رئیس کمیسیون صنعت در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به ناترازی و کسری برق گفت: صنعتگران یزد خودشان وارد مسیر تأسیس نیروگاه خورشیدی شده‌اند؛ اما چرا این‌همه موانع سر راه است؟ نگاه دولت به تولید انرژی خورشیدی مناسب نیست. تعدد دستورالعمل‌ها و مجوزها سبب شده بسیاری از پروژه‌های احداث نیروگاه خورشیدی مسکوت بماند.

محمدتقی خالقیه ادامه داد: جایی که در استان برای محصولات کشاورزی پر آبخواه است و در نهایت این محصولات صادر می‌شود می‌توان با خرید زمین‌های منطقه، مزرعه تولید برق احداث کرد که بهره‌وری بسیار بالاتری نسبت به کشاورزی دارد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی یزد نیز به پتانسیل‌های یزد در زمینه انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: در شهری مانند یزد اگر آب نداریم؛ اما دشت‌های وسیع و ساعات آفتابی و انرژی خورشیدی داریم. تابش انرژی خورشید در ایران بالاتر از متوسط جهانی و در یزد نیز برابر با متوسط کشور است.

غضنفر امیرجلیلی ادامه داد: در یزد در سال بیش از 7 هزار مگاژول بر مترمربع انرژی داریم که از آن استفاده نمی کنیم. زمانی که شرایط فراهم شود می توانیم قطب تولید انرژی خورشیدی باشیم؛ زیرا حدود 300 روز در یزد تابش خورشید داریم.

رئیس کمیسیون آپفن ادامه داد: مشکلات دست‌وپاگیر اداری از جمله مجوزهای متفاوت سبب شده در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی پیشرفتی نداشته باشیم. دریافت مجوز فرایند زمان‌بری است.

امیرجلیلی تأکید کرد: تمام سدهای موجود باید برداشته شده بانک‌ها نیز کمک کنند و افرادی که وارد این حیطه شده‌اند حمایت شوند در این صورت می‌توان ظرف کمتر از 6 ماه نیروگاه خورشیدی را افتتاح کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع زیرساخت نیز باید موردتوجه قرار گیرد. امیدواریم نهضتی با حضور صنعتگران، محققان، بخش دولتی و بخش خصوصی و بانک‌ها ایجاد شود تا بتوانیم تبدیل به قطب تولید انرژی خورشیدی شویم. اتاق بازرگانی یزد نیز حمایت و پشتیبانی خود را از این موضوع و رفع موانع اعلام می‌کند.

رئیس کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه گفت: حدود 80 پروژه در خصوص انرژی خورشیدی در استان تعریف شده است. بخشی پیشرفت کار داشته ولی تنها، سه پروژه به بهره برداری رسیده است. این میزان توجیهی ندارد و باید دید چرا پروژه ها پیشرفت نداشته است.

احمد عشقان ملک ادامه داد: بخش خصوصی می‌خواهد وارد کار شود؛ اما دستورالعمل‌های دست‌وپاگیر مانعی برای این امر است. از سوی دیگر آیا صنعتگر باید خودش برق را تولید کند؟ صنعتگر باید به مواد اولیه، نقدینگی، فروش و صادرات فکر کند. ورود بخش خصوصی به تولید انرژی، زمان و انرژی از این بخش می‌گیرد.

وی افزود: موضوع بعدی مسئله زیرساخت و نحوه اتصال به شبکه است. یعنی واحدهای صنعتی که نیروگاه تأسیس کرده‌اند با مشکل اتصال به شبکه مواجه هستند و توزیع برق قانونی ندارد که چطور برق خورشیدی را به شبکه وصل کنیم در واقع هنوز امکانات نداریم و عملاً ورود به این عرصه بی‌فایده است.

لزوم الگوگیری از کشورهای موفق در موضوع انرژی خورشیدی

علیرضا داد فعال اقتصادی با اشاره به اینکه دستورالعمل برای نیروگاه‌های بالای 200 کیلو وات این است که با پست باید به شبکه وصل شود گاهی عدم آگاهی در خصوص این دستورالعمل‌ها، بخش خصوصی را با مشکل مواجه می‌کند. در خصوص نیروگاه‌های 10 مگاوات موضوع زمین مطرح است؛ نیاز به استعلامات زیادی دارد استاندارد پیشین تلاش کرد بسیاری از استعلامات کم شود؛ ولی همچنان معضل زمین داریم. عمده زمین نزدیک به پست‌های برق در بحث ماده 12 هستند و واگذار شده است و معضل زیر ساخت داریم.

علی‌اکبر حجت فعال اقتصادی عدم مدیریت را دلیل کمبود برق دانست و گفت: واحد صنعتی هزینه برق را پرداخت کرده برق در واقع یک کالاست و مادامی که هزینه آن پرداخت می‌شود چرا باید قطع شود؟

حجت تأکید کرد: باید بینیم سایر کشورها به چه شکل عمل کرده‌اند می‌توانیم از آن‌ها الگو بگیریم تا ببینیم چه مسیری طی شده و به چه نتایجی رسیده‌اند. انرژی خورشید دنیا را دارد متحول می‌کند ما در ایران و در یزد امکانات مناسبی داریم؛ اما به ثمر نرسیده است. مجوزها و فرایند طولانی از مشکلات اصلی است و نیاز است این فرایند کوتاه‌تر شود.

مهدی آبران فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بخش دولتی ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی را می‌داند و به آن اذعان دارد گفت: درباره تأسیس نیروگاه‌ها باید کار به متخصصان واگذار شود. برای تأمین مالی نیز می‌توان شرکت‌های مشترکی تشکیل داد که هم بحث فنی و هم موضوع تأمین مالی را مدنظر قرار دهد. ما در یزد می‌توانیم هاب انرژی خورشیدی شویم. پیشنهاد می‌شود شهرک تخصصی خورشیدی راه‌اندازی شود و صنایعی که علاقه‌مند هستند در این شهرک سرمایه‌گذاری کنند. البته در کنار صنایع نیز می‌توان نیروگاه داشت؛ یعنی جایی که مصرف می‌شود تولید هم صورت بگیرد.

خبیری فعال اقتصادی به ارائه راهکارهایی در خصوص تأمین مالی تأسیس نیروگاه پرداخت و گفت: دو روش تأمین مالی وجود دارد؛ یکی سرمایه و یکی بدهی. یا شریک و سرمایه‌گذار داشته باشیم یا به‌صورت بدهی که در میان‌مدت و کوتاه‌مدت پرداخت شود. به‌هرحال زیر ساخت مالی وجود دارد. توسط کارشناسان فنی، اولویت‌های استان مشخص شود بخش مالی نیز باتوجه‌به موضوعات فنی، پروپوزال بنویسد. این دو موضوع کنار هم تبدیل شود به فضای شور و مشورتی که بتوان اجرایی کرد.

بازار عرضه و تقاضا باید نرخ انرژی را تعیین کند

دبیر کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد با تأکید بر اینکه بخش خصوصی به این نتیجه رسیده انرژی خورشیدی خوب است گفت: در حال حاضر ارزش سرمایه‌گذاری باتوجه‌به نرخ بازار به‌صرفه نیست؛ اهالی صنعت نیز ترجیح می‌دهد تعرفه بازار انرژی را پرداخت کند و تعهدات را انجام دهد تا اینکه وارد بحث سرمایه‌گذاری شود.

شهرام شکوهی ادامه داد: از سوی دیگر دولت تعهدات برای افرادی که برق خورشیدی تولید کرده‌اند همچنین مشوق‌های مربوط به‌ صرفه‌جویی و بهره‌وری را پرداخت نکرده و همین سبب بی‌اعتمادی بخش خصوصی شده است. موضوع قانون خود تأمین نیز مسئله بعدی است؛ اگر شرکتی بخواهد خود تأمین شود 7 برابر مصرف برق تولید کند که بر اساس آن بتواند خود تأمین باشد تا برق قطع نشود این هم از معضلات است که باید حل شود.

وی تأکید کرد: پست‌های برق باعث بالارفتن هزینه انرژی خورشیدی می‌شود و عدم توان علمی و مشاوره‌ای در بدنه کارشناسی شرکت توزیع که گاهی اطلاعات اشتباه داده می‌شود از معضلاتی است که باید بررسی شود.

علی فرشادپور رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات اتاق یزد نیز در این جلسه گفت: نرخ برق مثل هر کالایی باید آزادسازی شود. اگر نرخ بر اساس عرضه تقاضا تعیین شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. دنیا نظام بازار را به رسمیت می‌شناسد ما هم باید به این سمت برویم تا زمانی که نرخ انرژی دستوری تعیین شود مشکل حل نمی‌شود.

احمدرضا فقیه خراسانی رئیس پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد به موضوع نیروی متخصص و فنی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی عدم نیروی انسانی متخصص است. نیاز است که دوره‌های آموزشی تخصصی برای تربیت نیروی متخصص برگزار شود.

محمود وجدانی مسئول محور انرژی خورشید سند یزد نوین نیز گفت: باتوجه‌به پتانسیل‌هایی که یزد در انرژی خورشیدی دارد 20 نیروگاه بالای یک مگاوات داریم در ابرکوه نیز یک واحد 100 مگاوات تاسیس شده است

و باوجود تمام مشکلات اتفاقات خوبی در استان رخ داده است. مشکل اساسی ما در زیرساخت است زیر ساخت دو موضوع محوری دارد یکی زمین و یکی اتصال به شبکه. در خصوص زمین از مسیر ماده 3 جلو رفته‌ایم و مسیر واگذاری زمین تسهیل شده است. بحث زیرساخت نیز باید موردتوجه قرار گرفته و مشکلات موجود برطرف شود. به‌طورکلی سه موضوع تأمین سرمایه، تخصیص ارز و عدم اعتماد صنایع سبب کندشدن پیشرفت پروژه‌های انرژی خورشیدی شده است.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.