تاریخ انتشار: ۲۱ مهر, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱ کد خبر: 6993
در کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد؛

تعیین نرخ ارز در بازار آزاد، راهکار برون رفت از موانع ارزی است | 21 مهر 1403

کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با موضوع بررسی چالش‌های صنایع و کسب‌وکارهای استان در حوزه ارزی و راهکارهای آن تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات اتاق بازرگانی یزد در خصوص رتبه‌بندی صنایع برای واردات و صادرات گفت: ارزیابی در تعیین سقف واردات و صادرات تأثیر دارد اگر چه در خصوص صادرات این موضوع غیرقانونی است.

علی فرشادپور ادامه داد: گفته می‌شود که به علت محدودیت‌های ارزی که داریم برای تخصیص به بازرگانان باید صنایع و شرکت‌ها ارزیابی شوند؛ بخشی از این معیارها برای ارزیابی کمی و بخشی هم کیفی است. اما موضوع این است که در کشور ما بر اساس مستندات کسری ارز وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اعتقاد بخش خصوصی این است که همه این مشکلات از جمله موضوع رتبه‌بندی و سهمیه تولید و… برای تخصصی ارز هست و تا زمانی که ارز چندنرخی داریم هم برای تولید و هم سیستم بازرگانی یک تهدید است. راهکار این مشکل نیز تک‌نرخی شدن ارز و تعیین قیمت آن توسط بازار آزاد بدون دخالت دولت است.

فرشادپور تصریح کرد: متأسفانه هر روز با یک بخش‌نامه و یک سامانه جدید روبرو هستیم که شرایط صادرات برای تولیدکنندگان را سخت‌تر می‌کند. این شرایط همچنین عدم تخصیص ارز و موانع رفع تعهد، صنعت را از بین خواهد برد.

محمدحسن شیشه‌بری عضو هیئت‌رئیسه اتاق یزد نیز با اشاره به اینکه رتبه‌بندی به این شکل مانع توسعه صادرات است گفت: در سایر کشورها نیز رتبه‌بندی وجود دارد؛ اما به این شکل نیست که برای واردات و صادرات چنین مسیری مشخص شده باشد. علاوه بر این باید نیازسنجی شود که آیا به رتبه‌بندی به این صورت نیاز هست یا خیر. برای یک تولیدکننده که جنسی را وارد می‌کند و یا محصول تولیدی خود را صادر می‌کند واردشدن به وادی رتبه‌بندی نه‌تنها واردات و صادرات را تسهیل نمی‌کند که به مانعی تبدیل خواهد شد.

رئیس بازرگانی خارجی سازمان صمت یزد در این جلسه با اشاره به اینکه وزارت صمت برای اینکه بتواند واردکنندگان و صادرکنندگان را طبقه‌بندی کند به رتبه‌بندی نیاز دارد گفت: در حال حاضر سقف برای صادرکنندگان برداشته شده است؛ زیرا داشتن سقف بی‌معنی است به‌خصوص در استان صنعتی مانند یزد.

محمدرضا نصیری افزود: در بحث واردات 5 شاخص که در مجموع هزار امتیاز دارد مد نظر است. ابتدا اطلاعات پایه خود وارد کننده، سپس شاخص مسئولیت پذیری اهمیت دارد پس از آن شرکت های رتبه بندی ورود می کنند تا شرایط آن صنعت کارشناسی شود تا بتوانند امتیازات را بهبود ببخشند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.