تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور, ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶ کد خبر: 6591
در کمیسیون آپفن اتاق بازرگانی یزد مطرح شد؛

دولت باید اتصال بین صنعت و دانشگاه را برقرار کند

کمیسیون آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری اتاق بازرگانی یزد به‌منظور جمع‌بندی نظرات اعضا در خصوص پیشنهادهای حوزه فناوری برای مدیریت استان در دولت جدید، برنامه ۶ماهه دوم واحد آموزش اتاق یزد و برنامه تور نوآوری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه رئیس کمیسیون آپفن با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه گفت: در استان یزد حدود هزار عضو هیئت‌علمی داریم که هرکدام دارای فن و علم و توانایی هستند؛ ولی از وجود آن‌ها استفاده نمی‌شود. دانشجویان نخبه‌ای داریم که می‌توانند در حل مشکلات صنعت کمک کنند. اما واقعیت این است که انرژی استاد و دانشجو در نوشتن پایان‌نامه هرز می‌رود.

غضنفر امیرجلیلی افزود: بخش صنعت مشتاقانه به دنبال علم و نوآوری هستند از سوی دیگر دانشگاه هم آماده هست وارد عرصه شود؛ اما یک حلقه مفقوده وجود دارد و دولت باید این اتصال را برقرار کند.

وی تأکید کرد: هدف این کمیسیون برقراری این ارتباط است. قدم‌هایی برداشته شده ولی تاکنون موفق نبوده است. در بخش کمک به حضور دانشگاهیان در اتاق یزد دو کار انجام شده یکی حمایت از پایان‌نامه‌هایی که بتوانند از جامعه مشکلی را حل کند و دیگر اینکه بنا به تقاضای کمیسیون‌های اتاق یزد، در هر کمیسیون اساتید مرتبط و صاحب‌نظر دعوت شوند و نظر بدهند و در مقابل نظر بخش صنعت و خصوصی را هم بدانند.

دانشگاهیان جهت حضور در کمیسیون آپفن دعوت می شوند

امیرجلیلی تصریح کرد: بخش خصوصی آغوشش را برای پذیرش دانشگاهیان باز کرده است. ما مشتاق این هستیم که آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری در جامعه رشد پیدا کند.

محمدتقی خالقیه عضو هیئت نمایندگان و کمیسیون آپفن اتاق نیز به عدم برقراری درست ارتباط صنعت با دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید بتواند مشکلی از صنعت حل کند. مشکل صنایع شامل مشکلات درون‌سازمانی، رقابت‌های ناسالم و همچنین سنگ‌اندازی دولت است باید بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

شیشه‌بری عضو کمیسیون آپفن نیز با تأکید بر اینکه صنعت به سراغ دانشگاه نرفته است گفت: دانشگاه همیشه همراه صنعت است و برای مشکلات آن جواب دارد. موارد زیادی وجود دارد که حضور دانشگاهیان در کنار صنعت، سبب مرتفع‌شدن مشکلات شده است. مسائل صنعت باید ابتدا در دانشگاه مطرح و پالایش شود و در نهایت اجرایی شود.

اکرم فداکار مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد نیز در این جلسه پیشنهاد کرد در ابتدای هر یک از جلسات کمیسیون آپفن، شرکت‌های فناور که تولیداتشان می‌تواند مشکلی از صنعت حل کند معرفی شوند.

در بخشی از این جلسه پیشنهادهای حوزه فناوری برای مدیریت استان در دولت جدید بررسی شد. این پیشنهادها در خصوص تقویت پاسخگویی دولت، نظام مدیریت اجرایی، دیپلماسی فناوری، تسهیل حضور اثرگذار شرکت‌های بزرگ (صنایع) به اکوسیستم نوآوری و فناوری و استفاده از مدیران جوان، با درایت و علاقه‌مند به مسائل توسعه‌ای مبتنی بر نوآوری و توسعه فناوری بود که مورد بررسی مجدد اعضا قرار گرفت.

بیش از 22 هزار نفر ساعت دوره آموزشی در اتاق

مسئول واحد آموزش اتاق یزد نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از دوره های آموزشی برگزار شده در اتاق یزد پرداخت و گفت:  اتاق بازرگانی یزد در ۶ماهه اول سال جاری 52 عنوان آموزشی برای بیش از 22 هزار نفر بر ساعت با بیش از 200 ساعت آموزشی برگزار کرده است. دوره آموزش کارشناس حرفه‌ای گمرک، توسعه فردی و سازمانی و بسیاری دیگر از عناوین آموزشی بر اساس نیازی که از سوری سازمان‌ها و شرکت‌ها اعلام شده، برگزار و مورد استقبال قرار گرفته است.

مسئول آموزش اتاق با تأکید بر اینکه دوره تربیت کارشناس حرفه‌ای تأمین مالی برای آینده برنامه‌ریزی‌ شده است، عناوین دوره‌های موردنظر واحد آموزش برای ۶ماهه دوم سال را برشمرد.

در پایان این جلسه همچنین گزارشی از همایش تحول دیجیتال که به میزبانی اتاق بازرگانی یزد برگزار شده بود ارائه و در خصوص برنامه تور نوآوری اطلاع‌رسانی شد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.