تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور, ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰ کد خبر: 6511
در کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد مطرح شد؛

بدون برقراری ارتباط با دنیا، مشکل انرژی حل نخواهد شد

کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد به‌منظور بررسی چالش‌های انرژی در صنایع استان جهت ارائه در نخستین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه نایب‌رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه مشکل اساسی صنعت، ناترازی انرژی است گفت: این مشکل در سال آینده بدتر می‌شود و به نظر می‌رسد خاموشی‌ها در سال آینده گسترده‌تر خواهد بود.

غضنفر امیر جلیلی تأکید کرد: عدم مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها کاملاً مشهود است و نظام‌مهندسی باید به این مورد کند تا در ساختمان‌ها بتوانیم مصرف انرژی را بهینه کنیم.

وی همچنین به مجوزهای جدید در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به کمبود انرژی، عدم گسترش واحدهای جدید صنعتی باید در دستور کار باشد. از سوی دیگر راندمان ماشین‌آلات صنعتی به دلیل فرسودگی بسیار پایین است و به‌روز کردن آن کمک بزرگی به بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌کند.

دبیر اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کار کمیسیون‌های اتاق مطالبه‌گری و بررسی مشکلات صنعت و راهکارهای موجود در زمینه‌های مختلف است.

محمد سپهر ادامه داد: در موضوع انرژی عدم باور سیستم دولتی به این موضوع که از وضعیت بحران نیز عبور کرده‌ایم و همچنان مجوزهای جدید صنایع انرژی بر صادر می‌شود سبب وخیم‌تر شدن اوضاع شده است. از طرف دیگر اعتمادی به قول بخش دولتی نیست و بخش خصوصی نسبت به وعده‌های دولت بی‌اعتماد شده است.

سپهر همچنین به برنامه یزد بهره‌ور اشاره و تأکید کرد: موارد خوبی در این برنامه تعریف شده است که باید موردتوجه قرار گیرد.

دبیر کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه گفت: رسالت کمیسیون انرژی جمع‌بندی مسائل صنعت و یافتن راهکار و پیشنهاد به مجموعه مدیریتی استان و یا در سطح ملی است. بخش خصوصی برای مشکل ناترازی انرژی راهکار و پیشنهاد داده؛ اما عملاً با پیشنهادهای بخش خصوصی این موارد قابل رفع‌شدن نبوده است و اتفاقی رخ نداده است.

شهرام شکوهی ادامه داد: باید در حوزه بهره‌وری به شکل جدی‌تر وارد شویم. تخصیص منابع برای نوسازی صنایع باید در دستور کار باشد. در زمینه خرید تجهیزات جدید صنایع کاشی و سرامیک و همچنین آجر مواردی پیشنهاد شده که در صورت اجرایی می‌توان بخشی از ناترازی انرژی را جبران کرد و همه اینها همراهی نظام‌مهندسی ساختمان را می‌طلبد.

باوری برای اجرایی‌شدن دستورالعمل‌ها وجود ندارد

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد در این جلسه گفت: وضعیت انرژی در کشور خوب نیست و ناترازی که گریبان صنعت را گرفته در قدم بعدی به‌صورت شدیدتر به سمت خانگی می‌رود.

مجتبی فرهمند تأکید کرد: دولت به‌راحتی و در کوتاه‌مدت نمی‌تواند اقدام جدی انجام دهد. از سال 65 دستورالعمل های جامعی مصوب شده است از جمله در برنامه توسعه اول تا برنامه توسعه هفتم موضوع بهره‌وری آمده است؛ ولی عملیاتی نشده است در واقع برای اجرایی‌شدن آن باوری وجود ندارد.

فرهمند با اشاره به اینکه 50 درصد مصرف انرژی کشور در ساختمان هاست گفت: از سال گذشته مصوب شده که برای ساختمان‌ها بدون برچسب انرژی، پایان کار صادر نشود؛ ولی عملاً چنین اتفاقی نیفتاده است. واقعیت این است که سوءمدیریت به نسل‌های بعدی خواهد رسید و با چالش مواجه خواهند بود.

وی تأکید کرد: اتاق بازرگانی یزد و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به‌عنوان دو نهاد مردمی در کنار هم هستند تا بتوانند مشکلات را حل کنند اگر چه باید بین بخش خصوصی و تصمیم‌گیرندگان دولتی نیز ارتباط درست برقرار شود. زیرا برخی تناقض‌ها در کشور مانع رفع مشکلات است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی استان تهران در این جلسه با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان در آبان‌ماه گفت: محورهای کنفرانس انرژی و آینده‌پژوهی است همچنین برگزاری جلسات B2B بین صنعت و دولت و سرمایه‌گذاران، حضور صنایع و صاحبان تکنولوژی قابل‌سرمایه‌گذاری، اجرای ورکشاپ‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه جانبی و… برنامه‌ریزی‌شده است.

رامین کرمی ادامه داد: اگر نگاهی به وضعیت انرژی داشته باشیم متوجه می‌شویم که تجهیزات قدیمی و فرسوده در ساختمان‌ها و مصرف بالای خانگی، انرژی صنعت را با مشکل مواجه کرده است. بر خلاف پیش‌بینی‌ها مصرف گاز در کشور به‌صورت خطی در حال افزایش است. در بحث انرژی، کشور از وضعیت بحرانی هم گذشته است و دولت  نمی‌تواند کمکی کند، در واقع صنایع خودشان باید به خودشان کمک کنند.

کرمی همچنین به دلایل عمده ناترازی گاز در کشور اشاره کرد و گفت: عمده دلایل این ناترازی بازدهی پایین تجهیزات گرمایشی موجود در منازل، ناچیز بودن قیمت فروش داخلی گاز به‌ویژه در بخش‌های نیروگاهی، خانگی، تجاری و کشاورزی، پایین‌بودن بازدهی نیروگاه‌های حرارتی کشور به دلیل عدم بازنشستگی نیروگاه‌های فرسوده، عدم تنوع در منابع تولید برق به‌ویژه عدم افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر همچنین ساخت‌وساز بدون رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و توسعه بخش صنعت مبتنی بر صنایع انرژی بر است.

وی ادامه داد: در موضوع رفع ناترازی، تولید و مصرف به هم ارتباط دارد. در واقع اجرای طرح‌های توسعه میادین گازی و اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی گاز و… باید با هم اجرا شود.

کرمی همچنین در خصوص آیین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و همکاری بورس انرژی ایران و طرح مصوب شورای اقتصاد در حوزه مدیریت کاهش مصرف و جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی در ساختمان‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

مدیریت ناترازی انرژی، برای کنترل افکار عمومی بوده است

رئیس خانه صمت استان یزد با اشاره به مهاجرت کارآفرینان گفت: در خصوص مهاجرت کارآفرینان بخش صنعت باید اعلام‌خطر کرد. کشورهای همسایه فرش قرمزی برای تجربه کارآفرینان ما پهن کرده اند.

سید علی‌اکبر کلانتر ادامه داد: تقویت و توسعه زیرساخت‌های کشور وظیفه دولت است؛ اما در کشور، بدون ایجاد زیرساخت‌ها می‌خواهیم بخش خصوصی خودش وارد کار شود و انرژی تولید کند و این امکان‌پذیر نیست.

وی تأکید کرد: در مسئله انرژی یا باید تولید را زیاد کنیم یا مصرف کم شود؛ اما به علت تحریم و سایر مشکلات نمی‌توان تولید را افزایش داد. از سوی دیگر بخش خصوصی هم نمی‌تواند کاری کند. صنعت کاشی و سرامیک و فولاد ماه‌ها تعطیل هستند و درآمد پایینی دارد نمی‌توان از آن‌ها توقع سرمایه‌گذاری داشت. در نتیجه تا ارتباط جهانی حل نشود نمی‌توان کاری از پیش برد. مشکل تکنولوژی تنها با ارتباط با دنیا برطرف می‌شود. دولت باید به سمت رفع مسئله تحریم و گسترش ارتباطات منطقه‌ای و جهانی برود.

کلانتر همچنین گفت: صدور مجوزهای بی‌رویه در صنعت اختلال ایجاد کرده است و باید ظرفیت‌ها را برای صدور مجوز جدید در نظر گرفت.

رئیس اتاق بین‌المللی جوان گفت: در سه سال گذشته مدیریت ناترازی انرژی برای کنترل افکار عمومی بوده و این ناترازی از سمت خانگی حذف و به صنعت منتقل شده است. به‌هرحال سهم ناترازی بخش‌های مختلف باید مشخص شود و وضعیت هر بخش متناسب با سهم خود و ضوابط پیگیری و اجرا شود.

رامین زارع به صنعت کاشی و سرامیک اشاره کرد و گفت: مشکل عمده ما در صنعت کاشی و سرامیک، عدم اجرای پیشنهادی است که از سمت بخش خصوصی مطرح می‌شود. باید در نظر داشت سود برای بخش خصوصی مهم است دولت باید به بخش خصوصی برای خرید تکنولوژی جدید و مهندسی معکوس کمک کند.

وی تأکید کرد: صنعت کاشی و سرامیک استان به نقطه‌ای رسیدند که از منابع انسانی تا انرژی به سمت بهره‌وری بروند.

امیر حاجی‌نژاد دبیر انجمن آجر با اشاره به اینکه مشکل ناترازی انرژی عدم بهره‌وری است گفت: در صنعت آجر شاید اولین مصوبه جدی در بازار بهینه‌سازی طرح پایلوتی بود که تبدیل دو کوره سنتی به کوره تمام‌اتوماتیک اواخر سال گذشته مصوب شد که از کمیسیون صرفه‌جویی انرژی موافقت اصولی را دریافت کنیم؛ ولی هنوز اجرایی نشده است.

حاجی‌نژاد تأکید کرد: مسئولان دستگاه‌های حاکمیتی باید چند مورد را رعایت کنند بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بازار بهینه‌سازی در حال حاضر انگیزه در تولیدکننده ایجاد می‌کند که نیازی به تسهیلات نباشد؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد انعطاف‌پذیری در دستگاه‌ها وجود ندارد دستگاه‌های حاکم تا زمانی که قواعد بازی به هم نخورده همراه هستند؛ اما هیچ تعهدی نمی‌پذیرند.

وی با اشاره به اینکه مصرف گاز در صنعت آجر کشور بسیار بالاست و از استاندارد جهانی فاصله داریم گفت: برای ارتقا بهره‌وری در صنعت آجر با جایگزینی کوره‌های هوفمن با تونلی به سرمایه‌گذاری نیاز است که بخش خصوصی نمی‌تواند همه را تأمین کند تصمیم گرفته شده گاز صرفه‌جویی شده پیش‌فروش شود؛ ولی شرکت گاز همراهی نمی‌کند سازمان برنامه نیز می‌گوید قرار است امسال بودجه منابع حاصل از منابع نفتی را افزایش دهد؛ ولی در سال‌های آتی منابع حاصل کاهش پیدا می‌کند در نتیجه طرح را نمی‌پذیرد.

علی‌اکبر رضایی دبیر انجمن فولاد استان به موضوع صادرات فولاد اشاره کرد و گفت: از فولاد به‌عنوان صنعت انرژی بر یاد می‌شود و انتظار دارد که بتواند هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش را بپردازد؛ اما توجه داشته باشید که فولاد ایران 100 دلار نسبت به تمام دنیا ارزان تر است به گونه ای که قیمت صادرات شمش فولاد از قراضه ترکیه ارزان تر است. پیشنهاد ما این است که دست ما را باز بگذارند تا به قیمت جهانی صادر کنیم و از طرف دیگر قیمت انرژی آزاد باشد.

رضایی ادامه داد: بسیاری از صنایع ما مشکل انطباق انرژی دارند اداره استاندارد و یا هر ارگان ذی‌ربط به این موضوع ورود کند برخی صنایع 500 درصد عدم انطباق انرزی دارند که لازم است استاندارد سازی باید صورت گیرد. از سویی دیگر ناترازی انرژی بیشتر در حوزه خانگی و تجاری هست که به صنعت تعمیم پیدا کرده در واقع از سمت خانگی به صنعت می رود. دولت تقریبا بین 200 مگاوات برق فروخته در حالی که توان تولید بیش از 90 هزار مگاوات را ندارد. معوقات مانع زدایی نیز مسئله بعدی است که باید به آن توجه کرد که علی رغم دریافت هزینه، هیچ نیروگاهی احداث نشده است.

وی به موضوع ذخیره انرژی اشاره کرد و گفت: ما حاضر به خرید ذخیره انرژی سایر صنایع هستیم؛ ولی وقتی گاز قطع می‌شود کل شبکه قطع می‌شود و اصلاً گازی نیست که من بتوانم از آن استفاده کنم در نتیجه عملاً بحث ذخیره انرژی و خریدوفروش آنلاین آن غیرقابل‌استفاده است.

حمید صالحی نماینده انجمن فناوری استان نیز گفت: در بحث انرژی فقط روی مصرف تأکید می‌کنیم؛ زیرا تولید و توزیع هزینه زیادی دارد و دولت قادر به تأمین مالی برای آن نیست در نتیجه تمرکز روی مصرف است درحالی‌که فرهنگ‌سازی این موضوع هزینه بالاتری دارد. باید این موضوع را در نظر داشت که ایرانی‌ها اگر چه بهینه انرژی ندارند؛ ولی پر مصرف نیستند در نتیجه اول وظیفه حاکمیت است که تولید و توزیع را درست کند همه اینها به هم مرتبط است و باید در کنار هم انجام شود.

صالحی ادامه داد: همبستگی حامل‌های انرژی هم داریم با تکنولوژی فعلی مشکل حل نمی‌شود آوردن تکنولوژی جدید نیز کار دولت است.

متوسلیان مشاور خانه صمت استان یزد نیز گفت: بحث انرژی مشکل همه دنیاست. برنامه دنیا برای این مشکل، طولانی‌مدت است و ساختار مشخصی دارد در کشور ما نیز هر برنامه‌ای نوشته شود بدون توجه به اینکه دنیا در چه مسیری است احتمالاً به نتیجه نخواهد رسید.

وی ادامه داد: ایران شماره یک منابع فسیلی است؛ یعنی ما انرژی داریم ولی مصرف تابع پول مصرف‌کنندگان است طبیعی است که قطر مصرف سرانه بالاتری دارد.

متوسلیان تأکید کرد: بهترین راه رفع مشکل، توسعه شبکه است از طرفی شبکه دچار فرسودگی است و پرت انرژی داریم و این تناقض است در نتیجه باید گام‌های کوچک و عملی برداشته شود.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.