تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور, ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ کد خبر: 6489
در نود و چهارمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد مطرح شد؛

برگزاری اجلاس ACD به میزبانی یزد، نقطه آغاز مقابله با ایران‌هراسی است

نود و چهارمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با محوریت گردشگری و با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه استاندار یزد، هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی یزد، نمایندگان مردم شهرستان‌های «اردکان» و «مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست» در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان بخش خصوصی و حوزه گردشگری حضور داشتند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در یزد گفت: باید قفل ایران‌هراسی را باز کنیم، ایران امن است و اگر گردشگر نمی‌اید به‌خاطر فضای ناامنی است که در عرصه رسانه ایجاد کرده‌اند؛ لذا شکستن قفل ایران‌هراسی یک مسئولیت فرادستگاهی است و باید همه در این زمینه وفاق داشته باشیم.

سیدرضا صالحی امیری با بیان اینکه می‌توان یزد را به سکویی برای شکستن ایران‌هراسی تبدیل کنیم  اظهار کرد: میزبانی یزد از اجلاس ACD در آبان‌ماه می‌تواند به سکوی شکستن این زنجیره تبدیل شود.

وی یادآور شد: حضور گردشگر به افزایش قدرت ملی منجر می‌شود؛ زمانی که نفت ما در کشورهای دیگر استفاده می‌شود گردشگری ما در همین کشورها درآمدزاست و این قدرت نرم ملی ما را نشان می‌دهد.

وزیر میراث‌فرهنگی با بیان این که از همین تریبون اخلاص خود را خدمت مردم استان یزد و انسان‌های خونگرم و بافضیلت آن ابلاغ می‌کنم، گفت: امیدوار هستم که در این مدت بتوانیم قدم‌های خوبی برای مردم یزد برداریم و سربلند باشیم.

وی با بیان این که دغدغه‌های مردم یزد را در مقوله تخصصی در ستادهای ویژه مسائل استان بررسی می‌کنیم و تصمیمی که از آن منتج شد با استاندار و مجمع نمایندگان به یک تفاهم‌نامه ختم خواهد شد، گفت: تجربه این ۴۳ سال به ما آموخته که به‌جای وعده، تصمیمات درستی بگیریم که قابل‌تحقق و اجرایی باشد.

صالحی امیری، یزد را نماد وفاق و توافق ملی و آن را الگویی در سطح کشور معرفی کرد و گفت: هم در عرصه تکثر ادیان و قومیتی و هم در عرصه استانی و مدیریتی انسجام و وفاق قابل‌توجهی دارد و اراده همه در یزد جهش این استان است.

گردشگری باید جزء اولویت‌ها باشد

صالحی امیری با بیان این که یزد یک کارگاه بزرگ است، تصریح کرد: در آینده نزدیک با رفع موانع، جهش قابل‌توجهی را در یزد خواهیم داشت و می‌توانیم ظرفیت قابل‌توجهی در استان در سطح کلان داشته باشیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه قبل از هر چیزی نیاز به تغییر نگاه به این حوزه داریم و اولویت گردشگری در ایران، اولویت اول نیست، افزود: همه کشورهایی که در جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری جهش داشتند به دلیل اولویت‌دادن به حوزه گردشگری بوده است.

وی افزود: باید از این نقطه‌ای که ایستادیم عبور کنیم و گردشگری جزو اولویت‌های اول ما شود؛ تا زمانی که صنعت و معدن اولویت ما باشد نمی‌توانیم گردشگری را در رشد ببینیم؛ اما اراده ملی شکل‌گرفته که گردشگری اولویت شود.

وزیر میراث‌فرهنگی با بیان اینکه دغدغه‌مندان این حوزه ظرفیت‌ها و تغییر نگاه و باور را به همراه دارد، گفت: می‌توانیم در این زمینه اشتغال ایجاد کنیم و صنایع‌دستی را در منازل تولید کنیم، ما ملزم به انجام تکالیف برنامه هفتم هستیم و باید آماده باشیم که این ظرفیت موجود را رشد دهیم.

 وی با بیان این که باید صادرات و گردشگری را تا ۲ برابر رشد دهیم و این در صورتی ممکن خواهد شد که بتوانیم وفاق را باور کنیم، گفت: وفاق یعنی همگرایی و هم نوایی میان کسانی که دلسوز مردم هستند و از حاشیه دوری کنیم.

 صالحی امیری با بیان اینکه باید قدرت نرم ما برای ایجاد ذهنیت مثبت برای ایران زیبا باشد گفت: صنایع‌دستی که از این سرزمین به سراسر دنیا می‌رود، می‌تواند فرهنگ ما را به دنیا منتقل کند و هنر ماست که آن را به خانه‌های دنیا ببریم.

 وی گام اول را باورکردن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دانست و گفت: اتکای به دولت ما را به هدف نخواهد رساند و ۴۳ سال است که این مسئله را دیده‌ایم و این مسئله نیازمند اقدام عاجلی است که موانع را از مقابل این افراد برداریم و سرمایه‌گذاری را تقدیس کنیم.

 صالحی امیری با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها را به کار خواهیم بست تا این موانع را برداریم و بدون حضور سرمایه‌گذاران به نتیجه نخواهیم رسید، تصریح کرد: ۴۶۰ پروژه روی زمین‌مانده و دولت نمی‌تواند آن‌ها را به سرانجام برساند.

وی گفت: راه‌حل بعدی ما مداخله مستقیم نمایندگان در حل این مسائل است و بخش عمده‌ای از آن در اختیار نمایندگان است؛ بنابراین باید با نمایندگان گفت‌وگو کنیم که تخصیص بودجه ویژه به استان‌ها یک ضرورت است و تخصیص بودجه به معنای اولویت‌بخشی و تغییر نگاه است.

گردشگری یزد، نیاز به حمایت دارد

رئیس اتاق بازرگانی یزد در این جلسه به پتانسیل‌های یزد اشاره کرد و گفت: افتخار داریم دومین شهر تاریخی جهان و اولین شهر ثبت شده در میراث جهانی همچنین رتبه برتر در گردشگری، معدن و امنیت سرمایه‌گذاری هستیم.

مجتبی دستمالچیان ادامه داد: این‌ها همه ناشی از همت و تلاش و سرمایه انسانی است که یزد دارد، یزد مرهون انسان‌هایی است که از گذشته تا به امروز، بدون هیچ امکاناتی در این استان زندگی را بنا کردند.

وی افزود: اگر چه یزدی‌ها مردمانی پر تلاش هستند؛ اما این استان در حوزه‌های مختلف به‌خصوص گردشگری نیاز به حمایت دارد. گردشگری به‌عنوان یکی از پایه‌های بخش خصوصی نیاز به توجه بیشتری دارد. عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست، عدم نظارت صحیح در بافت تاریخی، بازنگری در اجرای برخی آیین‌نامه‌ها و… از مشکلات اصلی این حوزه است که نیاز به حمایت جدی دارد. شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ظرفیت خوبی برای مرتفع کردن چالش‌های حوزه گردشگری دارد.

راه‌آهن موظف به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافر است

استاندار یزد در این نشست، با اشاره به لزوم تنظیم تفاهم‌نامه‌ای مبتنی بر اولویت‌های گردشگری بین مجموعه استانداری، سازمان مدیریت، نمایندگان مجلس در استان و وزارتخانه میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه نقشه راه و منابع بودجه‌ای و تسهیلاتی این حوزه تعیین و مبنای کار قرار گیرد.

مهران فاطمی به منافع بسیار زیاد شرکت راه‌آهن کشور از محل حمل بار در استان اشاره و تصریح کرد: دولت می‌تواند شرکت‌های بزرگ صنعتی را مکلف کند تا علاوه بر سرمایه‌گذاری در تأسیس شرکت حمل‌ونقل ریلی در حوزه بار، در حوزه مسافری نیز اقدام کنند. دولت باتوجه‌به این که ۳۰ درصد درآمد راه‌آهن کشور از بخش بار یزد تأمین می‌شود، راه‌آهن را موظف به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافر در کنار موضوع حمل بار کند.

وی با اشاره به پروژه‌های تحولی و بزرگ استان از جمله هتل کارخانه سعادت نساجان گفت: این مجموعه علاوه بر حفظ میراث صنعتی استان، با بیش از ۲۵۰ سوئیت و مجموعه‌ای از بازار صنایع‌دستی، پوشاک و انواع مواد غذایی مجموعه منحصربه‌فرد و بی‌نظیری را در کشور ایجاد کرده است.

فاطمی در ادامه به لزوم سرمایه‌گذاری جهت ساماندهی برج و باروی شهر یزد به‌عنوان جاذبه‌ای منحصربه‌فرد و بی‌بدیل، تسریع در فرایند ایجاد منطقه آزاد گردشگری در استان، تکمیل و تجهیز موزه بزرگ شهر یزد و نیز تعیین تکلیف موزه منطقه کویر با همراهی بنیاد مستضعفان و یا از مسیر مولدسازی تأکید کرد.

استاندار یزد بافت‌های تاریخی استان را از نظر کمیت و کیفیت در کشور بی‌نظیر دانست و عنوان کرد: با نگاه ویژه وزارت میراث‌فرهنگی در دولت چهاردهم، ردیف ثابت بافت‌های تاریخی استان یزد در بودجه یک دهه اخیر کشور، تقویت شود.

فاطمی همچنین خواستار تسریع در ابلاغ نظام‌نامه فنی و اجرایی بافت‌های تاریخی و نیز بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های منابع انسانی یزد در سطوح مختلف مدیریتی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست ACD به میزبانی یزد گفت: امیدواریم وزارت میراث همراهی مناسبی با استان برای برگزاری این نشست در تراز جمهوری اسلامی داشته باشد، هرچند که استان تمام توان و منابع خود را برای برگزاری شایسته این نشست خواهد داشت.

یزد، تبدیل به منطقه آزاد گردشگری شود

اصغرآقا نبیل رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد نیز با اشاره به فعالیت‌های بخش خصوصی در گردشگری گفت: راه عبور از مشکلات کشور، اعتماد به بخش خصوصی است. آمارها نشان می‌دهد، ایران در اولویت قراردادن رفتن سفر رتبه 135 را دارد؛ یعنی دولت به سفر و گردشگری اهمیت نمی‌دهد. درحالی‌که گردشگری باید جایگاه و کرسی داشته باشد.

نبیل ادامه داد: قوانین و مقرراتی در مجلس تصویب می‌شود و منتظر آیین‌نامه برای اجرایی‌شدن است. یزد با بافت تاریخی 1200 هکتاری منتظر آیین‌نامه قانون مرمت و احیای بافت‌های تاریخی است که چند سال است تصویب شده و هنوز اجرایی نشده است یا سایر آیین‌نامه‌ها و قوانین که نیاز به اجرایی‌شدن دارد.

وی تصریح کرد: یزد بافت زنده تاریخی و کویر بکر دارد و می‌تواند پایلوت منطقه آزاد گردشگری باشد به‌عنوان یک کار نوآورانه می‌توان در یزد منطقه آزاد گردشگری ایجاد کرد.

محمدرضا داد عضو هیئت نمایندگان اتاق یزد نیز به مسئله ایران‌هراسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از کشورها به شهروندان خود توصیه می‌کنند که به یزد سفر نکنند و این موضوع رونق گردشگری کشور را با مشکل مواجه کرده است. ما باید بتوانیم در مقابل این جنگ نرم، ایران را درست بشناسانیم.

لزوم آشتی بین متولیان دینی و متولیان امر گردشگری

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست در مجلس شورای اسلامی به تخریب آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما، تخریب آثار تاریخی خصوصاً در مناطق دوردست است. بسیاری قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی داریم که هر سال دچار تخریب بیشتری می‌شود. یکی از علت‌های آن عدم حضور مسئولان در این شهرهای دورافتاده است. وزیران گردشگری از بسیاری از این شهرها دیدن نکرده‌اند. توضیح ناعادلانه اعتبارات از دیگر مشکلات ماست. بسیاری از بافت‌های تاریخی شهرستان‌ها، محل اسکان اتباع بیگانه است و باید به وضعیت آن‌ها رسیدگی کرد.

صباغیان به حمایت از افراد دغدغه‌مند این حوزه اشاره کرد و گفت: از افرادی که دغدغه گردشگری و میراث و کارنامه قابل‌قبولی دارند را حمایت کنید. این افراد پیشران کارها خواهند بود. بخش خصوصی اگر حمایت شود خودش کارآفرین می‌شود.

وی به عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی شهرهای هدف گردشگری اشاره کرد و گفت: چه تفاوتی بین شهرهای هدف گردشگری و سایر شهرهاست آیا از ظرفیت‌های آن استفاده شده است؟ از سوی دیگر ما نیاز به آشتی بین متولیان دینی و متولیان امر گردشگری و میراث داریم. عدم همراهی این دو گروه به گردشگری ما آسیب می‌زند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر گردشگری یزد را تعطیل کنیم یزد شهر صنعتی و معدن خواهد بود که حاشیه سود بالایی دارد. بسیاری از صنایع و معادن ما معافیت مالیاتی دارند و فعالان گردشگری ما باید مالیات پرداخت کنند. کسی که با حاشیه سود بالای صنایع و معادن به گردشگری روی آورده است؛ یعنی به هویت خود برگشته و نیاز به حمایت دارد.

پوردهقان ادامه داد: هر معدنی که داخل یزد است همان‌گونه که بخشی از آن برای بخش‌های بهداشت و… رفته باید از محل سود معدن به توسعه زیرساخت گردشگری کمک کنیم. دولت درآمدی ندارد باید به این سمت برویم.

وی همچنین تأکید کرد تا قفل روابط منطقه‌ای و جهانی نشکند کاری در حوزه گردشگری از پیش نمی‌بریم.

در این نشست فعالان حوزه گردشگری به بررسی چالش‌های حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی در یزد پرداختند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.