تاریخ انتشار: ۷ شهریور, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۳ کد خبر: 6336
در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یزد بررسی شد؛

موانع تولید و صادرات بخش کشاورزی استان نیاز به توجه ویژه‌ دارد

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یزد با هدف بررسی موانع تولید بخش کشاورزی استان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه حسین پهلوان پور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق یزد با اشاره به دستور کار جلسه گفت: تولید و صادرات محصولات کشاورزی استان با موانعی روبروست که نیاز به توجه و بررسی ویژه‌ای دارد. کمیسیون کشاورزی اتاق یزد درصدد است با جمع‌آوری مشکلات در این زمینه و انتقال آن به مسئولان استان، قدمی برای رفع این مشکلات برداشته شود.

در ابتدای این جلسه برخی پروژه‌های محور کشاورزی یزد نوین از جمله برنامه‌های عملیاتی ایجاد 5 شهرک مدرن گلخانه‌ای، راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای و بهسازی گلخانه‌های موجود، پروژه توسعه خوشه گلخانه‌ای استان، ایجاد و راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی تخصصی تولید نهال پسته تولید نهال‌های بیابانی حفظ ذخایر ژنی تولید بذرهای مزیت دار استان، توسعه خوشه شتر، بهبود عملکرد گله‌های شتر، راه‌اندازی مرکز توسعه ترویجی تکثیر و پرورش تیلاپیا و ایجاد واحدهای گردشگری روستایی مزارع اقامتی جشنواره کشاورزی و… مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

مراد مرتاض فعال بخش کشاورزی به مشکل کمبود آب استان اشاره کرد و گفت: کمبود آب مشکل اصلی بخش کشاورزی است و ایجاد گلخانه جدید، فشار مضاعف به منابع آبی وارد می‌آورد. توسعه گلخانه‌ها توجیه ندارد در مقابل اصلاح و بهسازی گلخانه‌ها مفیدتر از اضافه‌شدن سطح است. در خصوص آبی که قرار است به یزد منتقل شود باید از نظر اقتصادی بررسی کرد که آیا به‌صرفه است در گلخانه‌ها مورداستفاده قرار بگیرد یا خیر.

محمدحسین پوررضا گلخانه‌دار و صادرکننده محصولات کشاورزی استان نیز گفت: در خصوص آب انتقالی قرار بود درصدی از آن در کشاورزی صنعتی استفاده شود؛ اما واقعیت این است که باتوجه‌به هزینه این آب، برای گلخانه‌دار صرفه اقتصادی ندارد. باتوجه‌به شرایط یزد، کشت هیدورپونیک به‌صرفه‌تر است؛ اما به سرمایه بالایی نیاز دارد و بخش خصوصی بدون حمایت دولت نمی‌تواند از پس هزینه‌های راه‌اندازی آن بر بیاید.

پوررضا ادامه داد: در حال حاضر دو هزار و سیصد هکتار گلخانه در یزد داریم؛ ولی تقریباً 1500 هکتار مستهلک شده از استان‌های دیگر عقب افتادیم و دلیل اصلی ضعف مدیریتی ماست. برای توسعه گلخانه آب کافی در استان نداریم؛ ولی حمایتی از گلخانه‌های موجود نیست. به‌جای توسعه گلخانه‌ها باید موارد موجود را بهبود بخشید.

محمدرضا شهنه پور عضو اتاق بین‌المللی جوان یزد به مشکل فروش محصولات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: مشکل بزرگ ما فروش محصولات است. ما منابع آب و انرژی را هدر می‌دهیم و در شرایط کنونی توسعه گلخانه‌ها اشتباه است. از سوی دیگر بازاریابی ما نیز درست نیست و بازار خود را در کشورهایی مانند روسیه از دست می‌دهیم.

وی همچنین به برخی مشکلات در صادرات به‌خصوص به کشورهای هم‌جوار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بخش تولید مشکلی نداریم، عمده مشکل ما در خصوص بازاریابی و صادرات محصولات است. اگر معضل فروش و در کنار آن مسئله حمل و نقل حل شود بهره‌وری ما نیز بالا می‌رود.

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این جلسه گفت: توسعه گلخانه‌ها یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری آب است و این موضوع در سند آمایش سرزمین استان نیز دیده شده است. اینکه ما محصولی تولید کنیم که بهره‌وری آب را افزایش می‌دهد و به‌تناسب آبی که استفاده می‌شود، محصول تولید می‌کند، خوب است؛ اما حلقه مفقوده، به سرانجام رساندن محصول است. در نتیجه توسعه کشت گلخانه‌ای الزاماً اشتباه نیست.

اکبر شیخ علیشاهی افزود: البته گلخانه‌های مدرن به‌خصوص هیدروپونیک باید مدنظر باشد که مصرف آب نیز بسیار پایین و به‌صرفه است. باید از حالت سنتی خارج شده و همچنین بازار فروش نیز متناسب با محصولات باشد.

وی تأکید کرد: در خصوص محصولات کشاورزی مشکل اساسی ما، مباحث بعد از تولید و در واقع بازرگانی و صادرات است. مسائلی مانند رفع تعهد ارزی و ارزش گمرک و… که از مسائل کلان کشور است و نیاز به پیگیری دارد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.