تاریخ انتشار: ۳ شهریور, ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۴ کد خبر: 6261
در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد بررسی شد؛

چالش‌های صادرات استان از منظر گمرک و استاندارد

کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد به‌منظور بررسی چالش‌های صادرات از منظر گمرک و استاندارد تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این نشست علی‌اصغر بیگی رئیس کمیسیون با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان برای صادرات گفت: برخی رویه‌های گمرکی در استان، صادرات را با مشکل مواجه کرده و نیاز به بازنگری دارد. بررسی مشکلات موجود و هم‌اندیشی در خصوص راهکار موضوع این جلسه است.

بیگی همچنین پیشنهاد کرد: کارگزاران گمرک استان در اتاق بازرگانی یزد، تشکل و انجمن کارگزاران گمرک استان را تشکیل داده و مشکلات را از طریق انجمن پیگیری کنند.

سید امیرحسین قریشی از کارگزاران گمرک استان نیز به بررسی مشکلات پیش روی تولیدکنندگان پرداخت و گفت: در خصوص رویه‌های گمرکی زیرساخت‌های ما هنوز آماده نیست و عدم هماهنگی کاملاً مشهود است. به‌عنوان‌مثال شرکت‌های تولیدی پروانه بهره‌برداری دارند و بر طبق آن تولید می‌کنند؛ اما هر سه تا 6 ماه یکبار دوباره باید به آزمایشگاه استاندارد رفته و مسیر را چند باره طی کند، اینکه کدام آزمایشگاه ها، به عنوان آزمایشگاه همکار و مورد تایید شناخته می شوند هم موضوع دیگری است.

قریشی افزود: اداره استاندارد متولی این امر است و باید شرایط لازم را فراهم کند. استاندارد باید مطمئن شوند آزمایشگاه تعیین صلاحیت شده شرایط لازم را دارد یا نه درصورتی‌که عملاً چنین اتفاقی نیفتاده است. تا زمانی که مسائل ساختاری حل نشود نمی‌توان مشکلات صادرات را حل کرد.

مجید برفه ای کارگزار گمرک به موضوع تعیین ماهیت اشاره کرد و گفت: اداره استاندارد از بحث تعیین ماهیت شانه خالی کرده و آن را به آزمایشگاه‌ها سپرده است. در حال حاضر گمرک بدون نظر آزمایشگاه اجاره خروج کامیون را نمی‌دهد و همین موضوع مشکلاتی را برای تولیدکننده ایجاد کرده است.

برفه ای ادامه داد: بحث پراکندگی آزمایشگاه‌ها هم هست اگر چه نمی‌توان توقع داشت آزمایشگاه‌ها متمرکز شوند؛ ولی دسترسی به آن‌ها سخت و زمان بر است.

وی متولی اصلی صادرات را گمرک خواند و گفت: رویه‌سازی و برخی موارد فراقانونی که در گمرک با آن مواجه هستیم صادرات را دچار مشکل کرده از جمله نظرخواهی از سازمان‌های هم‌جوار که در بسیاری موارد نیازی به این کار نیست و تنها زمان را صادرکننده می‌گیرد.

سید عارف لسان هم پروسه صادرات در گمرک یزد را زمان بر توصیف کرد و گفت: تا پاسخ تعیین ماهیت، کامیون‌ها اجازه خروج از گمرک ندارند و همین موضوع مشکلات زیادی ایجاد کرده است. یک واحد تولیدی کالای مشخصی دارد و استاندارد آن را تعیین کرده؛ اما هر بار باید به آزمایشگاه مراجعه کند همین موضوع سبب می‌شود تا واحدهای تولیدی یزد به سمت مرزها رفته و صادرات را از آنجا انجام دهند.

لینک‌شدن آزمایشگاه‌ها به گمرک، فرایند را تسریع می‌کند

حسن نیک روان لینک نبودن آزمایشگاه‌ها با گمرک را مشکل اصلی زمان بر بودن این فرایند عنوان کرد و گفت: آزمایشگاه باید به گمرک لینک شود تا بلافاصله جوابیه را سیستمی ارسال کند درصورتی‌که در حال حاضر تنها یک آزمایشگاه epl گمرک را دارد. آزمایشگاه می‌تواند ظرف یکی دو ساعت جواب بدهد اگر با گمرک لینک باشند این فرایند زیاد طول نمی‌کشد اگر استاندارد آزمایشگاه را مجاب کند تا با سیستم گمرک لینک شود کارها تسریع می‌شود.

علی علیخانی نتیجه طولانی‌شدن پروسه‌های گمرکی را طولانی‌شدن زمان تحویل کالا و نارضایی مشتریان عنوان کرد و گفت: واقعیت امر این است که گمرک و استاندارد باید لیبل روی کالا را چک کند و اگر طبق قوانین است بحثی روی آن وجود ندارد. پاسخگویی نسبت به کیفیت کالا به تولیدکننده برمی‌گردد و اگر طبق درخواست مشتری نباشد مرجوع می‌کند و در حیطه اختیارات گمرک نیست.

رامین زارع رئیس اتاق بین‌المللی جوان نیز در این نشست گفت: در برخی موارد بخشنامه‌های خلق‌الساعه و تصمیمات مسئولان سبب خود تحریمی می‌شود. گاهی نظر شخصی برخی مدیران نسبت به یک آزمایشگاه سبب تأخیر در کارها می‌شود.

زارع با اشاره به پنجره واحدها یکپارچه‌سازی فرایند صادرات در کاشی گفت: در سایر بخش‌ها نیز انجمن‌های تخصصی باتوجه‌به شناختی که از فرایند صادرات کالای خود دارند می‌توانند یک فرایند تعریف کنند و با حمایت کمیسیون اتاق و توجیه مسئولان ارشد استان این روند را پیگیری کنند.

رئیس اداره بازرگانی صمت یزد با اشاره به اینکه گمرک فقط مجری است و قوانین را سازمان توسعه تجارت صادر می‌کند گفت: مواردی وجود داشته که از طریق سفارت خانه بی‌کیفیت بودن کالایی گزارش شده است و همین از دلایلی سخت‌گیری گمرک است.

محمدرضا نصیری ادامه داد: البته تشکل‌ها و انجمن‌های هر شاخه صنعت می‌توانند بازرس و نمونه‌بردار شوند و به‌صورت رندوم کالاها را چک کنند تا اعتراضات این‌چنینی نداشته باشیم و کیفیت کالای صادراتی استان پایین نیاید.

نصیری تأکید کرد: نمی‌خواهیم مانعی در راه صادرات بگذاریم و وظیفه صمت تسهیلگری است؛ اما مشکلات ساختاری و فراقانونی وجود دارد که برای رفع آن تلاش می‌کنیم.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.