تاریخ انتشار: ۳ شهریور, ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۷ کد خبر: 6244
در وبینار راهکارهای ورود به بازار افغانستان اتاق بازرگانی یزد مطرح شد؛

باید شیوه‌های جدید در تجارت با افغانستان اتخاذ کرد

وبینار راهکارهای کاربردی و نکات مهم ورود به بازار افغانستان با حضور حسین روستایی رایزن بازرگانی ایران در افغانستان و هادی طالبیان مقدم مدیرکل آسیای جنوبی (شبه‌قاره هند) به میزبانی اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این وبینار که صنعتگران استان و علاقه‌مندان به حضور در بازار افغانستان حضور داشتند علی‌اصغر بیگی نایب‌رئیس اتاق یزد و رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات گفت: مزیت اصلی ما در ارتباط با افغانستان، داشتن زبان مشترک با این کشور است. داشتن مرز مشترک نیز پتانسیل خوبی برای حضور ایران در بازار افغانستان ایجاد کرده است.

بیگی افزود: از سوی دیگر حضور هم‌زبانان اهل افغانستان در ایران سبب شده تا آن‌ها با محصولات ایرانی آشنا باشند. در همین راستا اتاق یزد در نمایشگاه پیش رو در کشور افغانستان، پاویونی اختصاصی برای معرفی محصولات استان دارد. امیدواریم که این نمایشگاه باب تازه‌ای در همکاری‌ها ایجاد کند.

مدیرکل آسیای جنوبی (شبه‌قاره هند) نیز در این نشست برخط، به  موقعیت افغانستان برای دسترسی به بازار قفقاز اشاره کرد و گفت: حضور افغانستان در بندر چابهار و وصل‌شدن به کریدور شمال جنوب جدی است و در دفتر شبه‌قاره هند به جد به دنبال توسعه روابط با افغانستان هستیم.

هادی طالبیان مقدم ادامه داد: رقم‌زدن رویدادی مشترک منجر به شناخت بیشتر از کشورها شده و همه ذی‌نفعان از جمله صنعتگران می‌توانند از این شناخت منتفع شوند. همچنین رفت‌وآمدها در قالب هیئت‌های تجاری و نشست‌های B2B می‌تواند به تسهیل تجارت کمک کند.

وی تصریح کرد: پیگیر تفاهم‌نامه‌ای 23 بندی با افغانستان هستیم که بر اساس آن مباحثی مانند آموزش تجار طرفین، مبادله هیئت‌های تجاری و… در دستور کار است. این حق هر دو کشور است که با شناخت بیشتر از تجار و بازرگانان بتوانند حضور مثمرثمری در بازار طرفین داشته باشند. تلاش ما در دفتر شبه‌قاره هند شکل‌گیری یک رابطه برد، برد است که هم منافع ایران و هم رشد افغانستان را در نظر بگیرد.

سهم 25 درصدی ایران از بازار افغانستان

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه هشتاد درصد نیاز و مصارف افغانستان از طریق واردات تأمین می‌شود گفت: سهم ایران از این بازار حدود 25 درصد است که با توجه به پتانسیل های موجود امیدواریم این میزان را ارتقا دهیم. بر اساس نیاز سنجی های صورت گرفته ایران 5 میلیارد دلار پتانسیل صادرات به افغانستان را دارد که با همراه بخش خصوصی می تواند محقق شود.

حسین روستایی افزود: بر اساس آمار رسمی گمرک ایران تا پایان تیرماه سال جاری، 724 میلیون دلار صادرات به افغانستان داشتیم که 38 درصد رشد داشته است. بیش از 200 میلیون دلار در همین 4 ماه افزایش داشتم. این در حالی است که در سال 1402 یک میلیارد و نهصد میلیون دلار صادرات داشتیم.

روستایی تأکید کرد: استراتژی دولت افغانستان حمایت از تولید داخلی است و باتوجه‌به اینکه منابع و کمک‌های خارجی به این کشور کاهش داشته، در نتیجه روی تولید داخل تأکید دارند. به همین دلیل برای حفظ بازار این کشور و تداوم تجارت و افزایش سهم ایران در بازار افغانستان باید ترکیب صادراتی از کالای نهایی به سمت ماشین‌آلات و کالای واسطه‌ای سوق پیدا کند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته دولت افغانستان چند برنامه کلیدی داشته گفت: نخستین موضع دولت، برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در سراسر ولایت افغانستان است. دومین اولویت استراتژی جایگزین واردات و حمایت از تولید داخلی و افزایش صادرات بوده است همچنین برنامه تثبیت تعرفه‌ها و مبارزه با فساد و تقویت پول ملی نیز در دستور کار دولت افغانستان است.

روستایی تصریح کرد: ما باید در شیوه‌های تجارت با افغانستان وارد مرحله جدیدی از همکاری بشویم. امروزه دادوستد صرف و سنتی نمی‌تواند گزینه خوبی برای حفظ بازار افغانستان باشد. در نتیجه برای افزایش روند تجارت باید وارد همکاری‌های اقتصادی شویم.

وی مالکیت صددرصدی سرمایه‌گذاری توسط شرکت خارجی، یک درصد مالیات بر مواد خام و مواد اولیه موردنیاز صنایع تولیدی داخلی، صفر درصد مالیات بر ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید،  وجود مرکز حل اختلافات تجاری بر اساس قواعد حکمیت کمیسیون سازمان ملل متحد و وجود نیروی کار فراوان و ارزان را از مزایای سرمایه‌گذاری در افغانستان ذکر کرد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به کالاهای ایرانی مزیت دار در بازار افغانستان گفت: صنایع اولیه، معادن، صنایع سبک مانند نساجی، چاپ و بسته‌بندی، چرم، کاغذ و مقوا و صنایع سنگین مانند محصولات شیمیایی، صنایع غذای، ذوب و نورد فلزات، شیرآلات بهداشتی و ساختمانی و دارو تجهیزات پزشکی و… از مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان هستند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.