تاریخ انتشار: ۱ شهریور, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۹ کد خبر: 6236
رئیس کمیسیون آپفن اتاق بازرگانی یزد عنوان کرد؛

پیشبرد فعالیت های اتاق یزد در دوره دهم بر اساس تحقیق و پژوهش

کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد برای بررسی اولویت‌های حوزه آموزش و پژوهش استان تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد با اشاره به ضرورت حرکت دانشگاه ها به سمت مهارت آفرینی گفت: هدف اتاق یزد در دوره جدید این است که بر اساس نظرات کارشناسی کمیسیون‌ها، کارها با تحقیق و پژوهش پیش برود.

غضنفر امیرجلیلی ادامه داد: در زمینه پژوهش دو بخش باید پیگیری شود بخشی مربوط به نظرات و خواسته‌های صنعتگران است که مشکلات آن‌ها باید به‌صورت طرح در بیاید و بخش دیگری مربوط به استارتاپ‌هاست که باید ایده‌های نو از آن استخراج شود.

وی به حمایت اتاق بازرگانی یزد از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی یزد، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا که در راستای اهداف اتاق باشد، در دستور کار است. امیدوارم این کار شروعی باشد تا بتوانیم در مراحل بعدی بتوانیم حمایت بیشتری از این پروژه‌ها داشته باشیم. اتاق یزد هم بودجه محدودی دارد؛ اما تلاش می‌کند با همین سقف بودجه از پروژه‌ها حمایت کند.

رئیس کمیسیون آپفن اظهار داشت: در بخش آموزش، اتاق یزد فعالیت‌های چشمگیری داشته از جمله بیش از 40 هزار نفرساعت دوره آموزشی برگزار کرده که بسیار هم مورد استقبال واقع شده است.

امیر جلیلی با اشاره به نبود اطلاعات کمی موثق در خصوص صنایع استان گفت:  اطلاعات یکسان و موثقی در خصوص مراکز صنعتی، تجهیزات، تولیدات و… وجود ندارد که پژوهشگران بتوانند به آن استناد کنند، اتاق یزد می‌تواند منبعی برای اطلاعات به‌روز برای پژوهش‌های محققان باشد.

وی همچنین به کمبود مهارت در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ما باید به سمت مهارت آفرینی حرکت کنند. تبیین یک‌سری سرفصل‌ها و دروس ولو به‌صورت اختیاری که بتواند دانشجویان را وارد مرحله مهارت‌آموزی کند باید با جدیت پیگیری شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های آموزشی اتاق یزد گفت: پیش‌ازاین، مخاطبان آموزش‌های ما، اعضای اتاق بودند. تلاش کردیم دوره‌هایی تعریف شود تا دانشجویان نیز بتوانند از آن استفاده کنند و امسال با تعریف کمپ تابستانه تاجر کوچک، آموزش‌ها را به سطح دانش‌آموزی منتقل کردیم.

محمد سپهر افزود: در آستانه آغاز به کار دولت جدید در تلاش هستم تا در همه زمینه‌ها از جمله بحث پژوهش و فناوری، اولویت‌ها و چالش‌های استان را که نیاز به پیگیری توسط مدیران استانی دارد بررسی کرده و در قالب بیانیه‌ای به مدیران پیشنهاد دهیم.

مدیریت دانش را جدی بگیریم

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد در این نشست با اشاره به اینکه در آموزش باید بحث مدیریت دانش را جدی بگیریم گفت: اتاق یزد دوره‌های آموزشی بسیار خوبی برگزار کرده؛ اما اینکه این دوره‌ها چگونه ثبت و ضبط شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد نیز باید موردتوجه باشد.

اکرم فداکار ادامه داد: در حوزه پژوهش نقش حمایتی خوب است؛ ولی در برنامه هفتم 12 موضوع کلیدی شامل بحران ها و بسترسازها پیش‌بینی‌شده از جمله زنجیره ارزش بخش‌های صنعتی که می‌تواند اساس کار باشد. در نتیجه اگر امکان تزریق منابع حمایتی از پروژه‌هاست می‌تواند این 2 موضوع اصل کار پژوهش باشد.

فداکار تصریح کرد: در حوزه دانش‌بنیان و فناوری باید این را در نظر داشته باشیم که مباحث از پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها فراتر رفته در نتیجه بر اساس برنامه‌های بالادستی از جمله سند یزد نوین،  برای بخش‌های مرتبط، مدیرانی که بر موضوع اشراف دارند باید به کار گمارده شوند.

محمد شهوازیان از فعالان اقتصادی نیز به کمبود آمار و اطلاعات اقتصادی اشاره کرد و گفت: ایجاد رصدخانه اقتصادی استان که متولی جمع‌آوری و پردازش اطلاعات اقتصادی به‌روز برای استفاده پژوهشگران باشد کاملاً ضروری است.

شهوازیان ادامه داد: یکی از معضلات اساسی در بحث پژوهش، نبود آمار و اطلاعات درست و تجمیع شده است. اتاق یزد می‌تواند در این زمینه ورود کرده و آمار مربوط به واردات و صادرات و سرمایه‌گذاری را جمع‌آوری کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

الهه افسریه مدیرعامل خانه خلاق زینو کمبود منابع مالی را چالش اساسی پژوهش در استان عنوان کرد و گفت: بسیاری از پروژه‌هایی که برای استان ضرورت داشته تنها به دلیل محدودیت منابع کنار گذاشته شده است. در همین راستا اگر اتاق بازرگانی یزد بتواند لیستی از این پروژه‌ها تهیه کرده و از آن حمایت کند کمک بزرگی به بخش پژوهش است.

حمید صالحی، عضو هیئت‌مدیره انجمن فناوری نیز به سند یزد نوین اشاره کرد و گفت: سند یزد نوین تاکنون 10 تا 15 درصد پیشرفت داشته است. حول کلمه یزد نوین تلاش‌هایی اتفاق افتاد است این کلمه آینده یزد ماست اگر این سند درست اجرا شود و مدیران نیز بر اساس آن مشخص شوند می‌توان کارها را جلو برد؛ اما اگر ابتدا مدیران استان تعیین شوند بر اساس نظر خود سند را توسعه خواهند داد. اتاق یزد در تمام بندهای این سند، کمیسیون اختصاصی دارد و می‌تواند در این زمینه کمک کند.

احمدرضا فقیه خراسانی رئیس پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد نیز گفت: امروزه نیازمند تغییر در مدیریت صنایع بزرگ با رویکرد نوآوری و فناوری هستیم. به این معنا که حداقل یکی از اعضای هیئت‌مدیره این شرکت‌ها از جنس فناوری باشد. در سطح استان پتانسیل خوبی در خصوص بحث فناوری و نوآوری وجود دارد و از این پتانسیل باید در صنایع بزرگ استان نیز بهره برد.

عباسعلی جعفری رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی یزد نیز به خلأهای بین آموزش عالی و صنعت اشاره کرد و گفت: نیاز است که آموزش‌های ما مهارتی شود. نیازمندی‌های صنعت در دانشگاه باید تعریف و دسته‌بندی شود. این فرصت در دانشگاه علمی‌کاربردی فراهم است که دوره‌های مهارتی موردنیاز تعریف شود.

در این جلسه همچنین به پروژه‌های اولویت‌دار استان در بخش اقتصاد دانش‌بنیان سند یزد نوین اشاره و هر یک از بندها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.