تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۸ کد خبر: 5937
در نشست خبری رئیس اتاق بازرگانی یزد مطرح شد:

اقتصاد و معیشت مردم، اصلی‌ترین موضوعات کشور است

در آستانه روز خبرنگار، نشست خبری ریاست اتاق بازرگانی یزد با اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد رئیس اتاق یزد ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: اقتصاد و معیشت مردم مسئله اصلی کشور است. در سال‌های اخیر شعار سال با محوریت تولید و همچنین مرتبط با اقتصاد است و این نشان از آن دارد که تمام ارکان کشور باور دارند که کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است و باید برای پیروزی در این جنگ با برنامه رفتار کرد.

مجتبی دستمالچیان با اشاره به اینکه گران‌شدن کالا و بالارفتن قیمت دلار حتی به نفع تولیدکننده نیز نیست خاطرنشان کرد: بالارفتن هزینه تمام شده یعنی افزایش قیمت کالا و به دنبال آن  قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند که این اتفاق به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست.

وی با بیان اینکه دونرخی بودن ارز تنها فساد و رانت را به دنبال دارد تصریح کرد: تک‌نرخی کردن ارز می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. زیرا معتقدیم یارانه ارزی به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

اعزام و پذیرش هیئت تجاری، اولویت اتاق یزد است

دستمالچیان در بخش دیگری از سخنان خود سفر هیئت‌های تجاری به استان یزد را از اولویت‌های اتاق بازرگانی عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل این سفرها، مقابله با ایران‌هراسی و جلوگیری از منزوی کردن ایران است.

رئیس اتاق یزد افزود: در زمینه مراودات بین‌المللی چند برنامه پیگیری شده که ایجاد پاویون، اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای دیگر، برگزاری وبینارهای متعدد با رایزن‌های بازرگانی ایران در کشورهای مختلف از جمله اقدامات است و در این زمینه تا پایان سال، اعزام و پذیرش هیئت تجاری در دستور کار اتاق بازرگانی یزد است.

چالش‌های امروز تولید

رئیس اتاق یزد عنوان کرد: ناترازی انرژی و قطعی برق، بازگشت ارز حاصل از صادرات، ثبت سفارش برای ماشین‌آلات، کمبود نیروی کار و بخشنامه‌های خلق‌الساعه که عطف به ما سبق هم می‌شود از جمله چالش‌های امروز ما در زمینه تولید است. واقعیت این است که تولیدکنندگان هر روز با یک چالش تازه روبرو هستند.

برخورد سلیقه‌ای با موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور

دستمالچیان در ادامه با اشاره به اینکه برخورد کارشناسان بیمه در زمینه تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور سلیقه‌ای است گفت: با سخت و زیان‌آور کردن مشاغل سخت که واقعاً شرایط لازم را دارند هیچ مخالفتی نداریم، اما در برخی موارد مشمول شدن منشی و یا نگهبان یک واحد تولیدی جزو مشاغل سخت، منطقی نیست و باید در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج داد.

وی افزود: ۴۷ شرکت بزرگ تاکنون کارت بازرگانی خود را به یزد منتقل نکرده‌اند. این در حالی است که عواید این شرکت‌ها بیشتر از یک هزار شرکتی است که کارت بازرگانی آنها داخل استان است و انتظار داریم در شرایطی که مردم یزد از آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی این شرکت‌ها متضرر شده‌اند در نقطه مقابل، مالیات آن‌ها در داخل استان یزد هزینه شود.

سیاسیون برای تعیین استاندار نظر فعالان اقتصادی یزد را جویا شوند

دستمالچیان با بیان اینکه استان یزد یک استان صنعتی و معدنی است، تصریح کرد: در این استان صنعتی و معدنی هیچ‌کسی نظر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان را در زمینه تعیین استاندار را نپرسیده است. سیاسیون استاندار را انتخاب می‌کنند و در این میان فعالان اقتصادی هیچ نقشی ندارند؛ ولی لااقل سیاسیون نظر فعالان اقتصادی را در زمینه ملاک‌هایی که یک استاندار باید داشته باشد جویا شوند.

رئیس اتاق بازرگانی یزد افزود: برای نخستین‌بار تمام فعالان و اثرگذاران تولید و اقتصاد استان جمع شدند و در زمینه ملاک‌هایی که استاندار یزد باید داشته باشد بحث‌وبررسی کردند و در اولین جلسه به سه ملاک رسیدند و در جلسات بعدی ملاک‌ها تکمیل‌تر می‌شود.

وی این سه ملاک را بومی بودن، مردمی‌بودن و آشنا به حوزه تولید و صنعت ذکر و خاطرنشان کرد: به‌هیچ‌عنوان روی شخص بحث نشده است و بحث هم نخواهد شد و تنها ملاک‌ها را مشخص می‌کنیم.

دستمالچیان بزرگ‌ترین سرمایه استان یزد را نیروی انسانی دانست و عنوان کرد: علت آن داشتن یک زندگی بر اساس حساب و کتاب و رفتار منطقی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه در دوره جدید اتاق بازرگانی استان یزد سعی شده است از تمام پتانسیل‌های موجود در سطح استان استفاده شود تصریح کرد: سعی شده از پتانسیل شخصیت‌های مذهبی، علمی و سیاسی یزدی که در سطح کشور فعال بوده و تأثیرگذار هستند برای پیگیری امور استفاده شود.

تدوین کتاب کارآفرینان و تجار یزدی و برگزاری جایزه سالانه وکیل التجار نیز از برنامه‌های آینده اتاق بازرگانی یزد است که دستمالچیان به آن اشاره کرد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.