تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۱ کد خبر: 5762
در نشست کارگروه توسعه صادرات استان عنوان شد؛

روابط تجاری ایران و آلمان فارغ از روابط سیاسی دو کشور بهینه و تاریخی است

نشست کارگروه توسعه صادرات استان با حضور استاندار یزد، هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی یزد و رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان برگزار شد و راهکارهای افزایش همکاری با کشور آلمان در صنایع مزیت دار استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در ابتدای این نشست دبیرکل اتاق بازرگانی یزد به ارائه گزارشی در خصوص برنامه‌های آینده اعزام هیئت‌های تجاری پرداخت و گفت: بر اساس اولویت‌های استان و فرصت‌های موجود، در دو قالب اعزام هیئت تجاری و اجرای پاویون برنامه‌ریزی صورت ‌گرفته است.

محمد سپهر به تشریح برنامه‌های پیش رو پرداخت و گفت: پاویون نمایشگاه آگروفود ترکمنستان، هفته اقتصادی یزد در لهستان، پاویون اختصاصی ایران در افغانستان، نمایشگاه ساختمان عراق و… از جمله نمایشگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده است و همچنین در خصوص اعزام هیئت‌های تجاری نمایشگاه اکتشافات قزاقستان، طلا و جواهر تایلند، صنایع غذایی روسیه، صنایع غذایی هند، نمایشگاه صنعت نساجی چین و… در دستور کار است.

علی‌اصغر بیگی رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد نیز ضمن تأکید بر پتانسیل‌های موجود در روابط ایران و آلمان گفت: در جلسات متعددی در اتاق یزد راهکارهای گسترش ارتباط با تجار و بازرگانان آلمانی مورد بحث‌وبررسی قرار گرفته و امیدواریم با افتتاح میز اتاق ایران و آلمان بسیاری از موارد مطرح شده پیگیری شود. افتتاح این میز می‌تواند تسهیل گر بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی یزد در خصوص ارتباط تجاری با آلمان باشد.

روابط تجاری، فارغ از نگاه سیاسی گسترش یابد

استاندار یزد در این نشست، روابط تجاری ایران و آلمان را بهینه و تاریخی عنوان کرد و گفت: علی‌رغم فراز و نشیب‌های زیاد این روابط در طول زمان، تصویر و چشم‌انداز میان دو ملت فارغ از روابط سیاسی کشورها تصویر مثبتی است.

مهران فاطمی تجارت را موضوعی متفاوت از روابط سیاسی دانست و اظهار کرد: هرچند در صورت نزدیکی نگاه سیاسی و بین‌المللی دو کشور تسهیلگری بیشتری را شاهد خواهیم بود؛ اما روابط تجاری می‌تواند فارغ از نگاه‌های سیاسی توسعه و گسترش پیدا کند.

وی اقتصاد استان یزد را در سطح کشور پویا، فعال و مطرح دانست و افزود: براین‌اساس می‌توان حجم روابط تجاری و بازرگانی استان یزد را با کشور آلمان در حوزه‌های مختلف افزایش داد. امیدواریم راه‌اندازی میز اتاق مشترک ایران و آلمان در اتاق بازرگانی استان به لحاظ مشاوره و تسهیلگری در حوزه ویزا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی بازرگانان و تجار راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه با رویکرد و مسیر جدید دولت چهاردهم در سیاست خارجی روابط تجاری ایران و آلمان نیز نزدیک‌تر خواهد شد، گفت: امیدواریم از این فرصت برای پویایی اقتصاد یزد و افزایش حجم مبادلات تجاری با این کشور استفاده بیشتری شود.

آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپاست

شاهین اصغری رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان با اشاره به سابقه طولانی رابطه تجاری ایران و آلمان گفت: بخش عمده صنایع ما ساخت آلمان است و در مقابل آلمان‌ها دید خوبی نسبت به ایران دارند.

وی تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و آلمان به‌عنوان قدیمی‌ترین اتاق مشترک از سال 1354 برقرر است و 2000 عضو دارد همچنین 100 شرکت آلمانی عضو آن هستند.

اصغری پتانسیل‌های موجود در یزد برای گسترش روابط تجاری با آلمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: گیاهان دارویی، خشکبار، فولاد، نساجی و… از جمله مواردی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد از طرفی انتقال دانش و تکنولوژی از آلمان به ایران نیز باید در دستور کار باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان با اشاره به اینکه آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا است گفت: در بین تجار آلمانی علاقه برای حفظ روابط با ایران وجود دارد و اگر بتوانیم مسائل سیاسی را تعدیل کنیم، فرصت بسیار خوبی برای گسترش روابط تجاری فی ما بین است.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.