تاریخ انتشار: ۷ مرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۷ کد خبر: 5708
در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد مطرح شد؛

بررسی چالش‌ها و راهکارهای افزایش صادرات به آلمان

کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد به‌منظور بررسی راهکارهای افزایش صادرات به آلمان تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه علی‌اصغر بیگی رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات گفت:  هدف این جلسه بررسی چالش‌های حوزه صنعت در خصوص صادرات و واردات و همکاری‌های مشترک با کشور آلمان است. پس از انتخابات اخیر، چراغ‌سبزی از سوی آلمان برای گسترش همکاری‌ها نشان‌داده‌شده است. از طرفی، فعالیت اتاق مشترک ایران و آلمان کورسوی امیدی است که انتظار داشته باشیم اتفاقات مثبتی رخ دهد.

بیگی افزود: اتاق‌های مشترک در مباحثی مانند صدور ویزا، برگزاری نمایشگاه‌ها، معرفی تجار و صنایع و… فعالیت‌های مثبتی دارد. ما باید از ظرفیت اتاق مشترک استفاده کرده و تجار و بازرگانانی که مایل به همکاری با ایران هستند را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: نکته مثبت اینکه اتاق ایران و آلمان عضو آلمانی و اتاق آلمان و ایران نیز عضو ایرانی دارد و این پتانسیل خوبی هست که بتوان چالش‌های حوزه واردات و صادرات و همکاری با این کشور را به حداقل رساند.

حسین پهلوان پور عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد در خصوص حضور در بازار آلمان گفت: در حال حاضر صادرات به آلمان به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود. باید در نظر داشت آلمان بازار هدف بسیار خوبی است و جای کار دارد؛ اما باید پتانسیل‌های هر دو طرف را هم در صادرات و هم واردات در نظرگرفت.

پهلوان پور پیشنهاد کرد که دفتر و یا نمایندگی از سوی یزد در آلمان مستقر شود که بتواند بازاریابی کرده و بین تجار و صنعتگران و بازرگانان ارتباط برقرار کند. به خصوص در مسائلی مانند واردات قطعات و ماشین‌آلات بسیار می‌تواند تسهیل‌کننده باشد.

حمامی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این جلسه گفت: واقعیت امر این است که تا مسائل و مشکلات سیاسی از سوی دولت‌ها  برطرف نشود تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی‌توانند کاری انجام دهند. آلمان کشور پیشرفته‌ای است و در بخش صنعت به‌خصوص تجهیزات و ماشین‌آلات می‌توانیم تکنولوژی را وارد کنیم؛ ولی با قیمت ارز و مسائلی مانند تحریم صنعتگران به دنبال تجهیزات دسته دوم هستند که از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر باشد. ولی باز شدن درهای رابطه با آلمان می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. یکی دیگر از مشکلات اساسی در زمینه ارتباط با آلمان بحث ویزا است اگر دریافت ویزا برای صادرکنندگان و واحدهای تولیدی تسهیل و در کمترین زمان ممکن انجام شود، کمک بزرگی خواهد بود.

مه‌لقا از فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز به بحث صدور ویزا و مشکلات آن برای طرفین اشاره کرد و گفت: کشور آلمان مایل به همکاری با ایران است؛ ولی برخی مسائل از جمله موضوع ویزا این ارتباط را محدود کرده است و فضا برای کار آماده نیست. از طرفی آلمانی‌ها مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند؛ ولی بحث ضمانت صادرات پیش می‌آید و اینکه ایران همه اطلاعات طرف آلمانی را می‌خواهد و این موضوع برای آن‌ها پذیرفته نیست.

اتاق ایران و آلمان پتانسیل بالایی دارد

شهنه پور عضو اتاق بین‌المللی جوانان استان یزد نیز به موضوع صادرات پسته اشاره کرد و گفت: 70 درصد واردات پسته اروپا از والنسیا و یا هامبورگ است، اما مشکل بحث بازرسی است؛ آلمان برای واردات پسته پروتکلی تعریف کرده که 12 بخش دارد و باید در تمام قسمت‌ها بازرسی انجام شود. این در خصوص پسته امکان‌پذیر نیست و اجرایی نمی‌شود باید برای مرحله آخر بازرسی گذاشت. در تمام مراحل انبار و ترمینال و یا مزرعه نمی‌شود نظارت کرد. در بازه زمانی کوتاه نیز نمی‌شود این پروتکل را رعایت کرد، جدا از اینکه پسته ما برای بازار اروپا جذابیت ندارد و در پسته رقیب قدری مانند آمریکا داریم.

نیک‌زاد یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی نیز به همکاری با آلمان پیش از کرونا اشاره کرد و گفت: بعد از همه‌گیری کرونا، عملاً بازار آلمان را از دست دادیم؛ زیرا طی دو سال کرونا چینی‌ها بازار را گرفتند. به‌هرحال مشکل اصلی ما همان بحث ویزا و مهر ورود به ایران است. درحالی‌که آلمانی‌ها مایل به همکاری با ایران هستند.

غفاری فعال بخش صنعت نیز به ارتباطات تجاری با آلمان پیش از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: اتاق ایران و آلمان پتانسیل بالایی دارد جلساتی که بین تجار ایرانی با تجار و صنعتگران آلمانی برگزار می‌کند بسیار خوب است. این اتاق می‌تواند افرادی که در صنایع هم‌راستای ما هستند معرفی کرده و جلسات تجاری و حتی بازدیدها برگزار کند. ایران جایگاه خوبی بین آلمان‌ها دارد؛ اما آن‌ها تاب تحمل تنش‌های سیاسی را ندارند. سفارت آلمان در ایران حامی بازرگانان آلمانی است اتاق مشترک هم برای صدور ویزا سهمیه دارد و می‌تواند با گسترش ارتباطات در این زمینه تسهیلگری کند.

نصیری رئیس اداره بازرگانی صمت یزد نیز در این جلسه به ارائه آماری در خصوص مراودات تجاری با آلمان پرداخت و گفت: طی سال گذشته صادرات ایران به آلمان 202 میلیون دلار بوده است که از این میزان سهم استان یزد 538 هزار دلار بوده است. در مقابل 2660 میلیون دلار از آلمان واردات داشته ایم که شامل ماشین های نورد برای بخش فلزات، ذرت دامی، لوازم یدکی و قطعات و دارو بوده است. کالای صارداتی عمده در استان نیز کفپوش، فرش، میوه های خشک، خرما و زعفران بوده است.

نیازسنجی و سطح‌بندی نیازها، بررسی مزیت‌های اتاق مشترک ایران و آلمان، بررسی ظرفیت‌ها و جذابیت‌های محصولات یزد و همچنین موضوع گردشگری از دیگر مباحثی بود که در این نشست مورد بحث‌وبررسی قرار گرفت.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.