تاریخ انتشار: ۴ مرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱ کد خبر: 5659
با حضور اعضای کمیسیون کار، سرمایه، مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی یزد برگزار شد؛

هم‌اندیشی پیرامون لایحه اصلاحی جدید قانون مالیات

کمیسیون کار، سرمایه، مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی یزد به‌منظور بررسی لایحه اصلاحی جدید قانون مالیات در محل اتاق یزد تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد رئیس کمیسیون کار، پول، سرمایه، مالیات و تأمین اجتماعی در ابتدای این جلسه با اشاره به دستور جلسه گفت: این جلسه با هدف بررسی لایحه اصلاحی  جدید قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر مجموع درآمد، قانون مالیات بر عایدی سرمایه و… برگزار شده است

علیرضا وطن‌دوست ادامه داد: اشکالات موجود در نحوه مالیات ستانی و آیین دادرسی مالیاتی همچنین فرایند تدوین و تصویب قوانین مالیاتی نیز از دیگر مواردی است که باید در خصوص آن رایزنی شود.

وطن‌دوست با اشاره به لایحه اصلاحی جدید قانون مالیات تأکید کرد: در قانون جدید معافیت شهرک‌های صنعتی برداشته شده و این موضوع می‌تواند به تولید ضربه بزند.  ماده 138 مکرر همچنین تبصره 7 ماده 105 نیز نیاز به بازنگری دارد.

قانون ارزش‌افزوده، مالیات بر مسکن، افزایش در هزینه‌های سرمایه‌گذاری و فرایند تصویب قوانین مالیاتی از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.

وطن‌دوست در پایان پیشنهاد کرد  نظرات و راهکارها در خصوص لایحه اصلاحی قانون جدید مالیات جمع‌آوری و برای بازنگری در این قانون به اتاق تهران ارسال شود.

سید محمدعلی خاکباز از انجمن حسابداری نیز در این جلسه گفت: باتوجه‌به اینکه در نهایت این قوانین در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد ضرورت دارد تا جلسات مشترکی با نمایندگان استان در مجلس داشته باشیم و مشکلات این لایحه را تشریح کنیم. تعامل خوب اتاق یزد با استانداری نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

محسن رضایی از فعالان حوزه حسابداری نیز به مشکلات شرکت‌ها در بحث ارزش‌افزوده اشاره کرد و گفت: ماده 36 قانون مالیات می گوید در صورتی که اطلاعات ارزش افزوده توسط مودی بارگزاری نشود 200 درصد جریمه و بخشودگی پایینی نیز دارد. از طرفی بیش از 50 درصد شرکت ها فرصت رسیدگی به این بحث را نداشتند.

وی همچنین به مشکلات معافیت دارو و اقلام پزشکی و تأخیر در استعلام معافیت‌ها اشاره کرد.

لزوم تعامل با کمیسیون‌های تخصصی مجلس

محمود معین‌الدین عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال حوزه حسابداری نیز گفت: موضوع لایحه جدید قانون مالیات یک مسئله کشوری است و طبیعتاً اگر اعتراضی است باید از سمت تمام کشور باشد. اگر تکثر باشد می‌توان امیدوار بود خروجی خوبی داشته باشد.

وی همچنین تأکید کرد: مباحثی مانند مالیات بر عایدی قانون بدی نیست موضوع این است که تورم در این قانون دیده نشده است و این معضل بزرگی است که باید رفع شود. از سوی دیگر در قانون مالیات دوره بازگشت سرمایه دیده نشده، مثلاً دوره بازگشت سرمایه در صنعت فولاد و مواد غذایی تفاوت دارد. دوره بازگشت سرمایه مهم است که در تدوین قوانین لحاظ نشده است.

عباس باقی رئیس پردیس زیست‌فناوری پارک علم و فناوری یزد نیز به پتانسیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس اشاره کرد و گفت: حضور نمایندگان اتاق در کمیسیون‌های تخصصی فرصت مناسبی است که بتوان در خصوص قوانین جدید مالیاتی رایزنی و به آن ورود کرد. قوانین از دولت به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داده می‌شود و این فرصت مغتنمی است که بتوان در خصوص مواردی که مشکل ایجاد می‌کند بحث کرد. اتاق بازرگانی باید از ظرفیت حضور نمایندگانش در این کمیسیون‌ها استفاده کند.

در پایان مقرر شد نظرات اعضا در خصوص لایحه اصلاحی جدید قانون مالیات جمع‌آوری و برای بررسی‌های بیشتر به اتاق ایران ارسال شود.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.