تاریخ انتشار: ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳ کد خبر: 5599
با حضور استاندار یزد و فعالان بخش خصوصی استان؛

نود و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد برگزار شد

 نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد به منظور بررسی مسائل اقتصادی استان و برنامه های آینده برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، نود و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد با حضور استاندار، جمعی از مدیران و کارآفرینان استان در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

عملکرد اتاق بازرگانی یزد در سال 1402

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد در ابتدای این نشست با بیان اینکه در نیمه اول سال 1402 رتبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در کشور پانزدهم بود که در نیمه دوم این سال به رتبه ششم رسیدیم، گفت: در مجموع در سال 1402 در مجموع بر اساس شاخص های رتبه بندی شوراهای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان ها، رتبه کیفی شورای گفتگوی یزد در کشور دوازدهم بود. شاخص هایی که برای رتبه بندی شوراهای گفتگو در نظر گرفته می شود مواردی همچون برگزاری منظم جلسات، تحقق مصوبات شورای گفتگو، برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی، تنظیم منظم صورتجلسات، بارگذاری مرتب اخبار شورا در سایت اطلاع رسانی، حضور افراد و مدیران دولتی و …است که در این زمینه باید از مدیران استان خصوصا استاندار محترم بابت حمایت ها و حضور مستمر از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قدردانی کرد. هرچند حضور نمایندگان استان در جلسات این شورا باید پررنگ تر باشد.

مجتبی دستمالچیان در ادامه افزود: اتاق بازرگانی یزد در سال 1402 تعداد 532 گواهی مبدأ به ارزش 346 میلیون دلار صادر شده است. همچنین در سال گذشته کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی یزد هم جلسات منظمی برای بررسی موضوعات مختلف برگزار کرده اند که  کمیسیون کار و سرمایه 7 جلسه، کمیسیون بازرگانی و داخلی 6 جلسه، کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات 6 جلسه، کمیسیون معدن 6 جلسه کمیسیون، کمیسیون انرژی 6 جلسه، کمیسیون آپفن 6 جلسه، کمیسیون کشاورزی 4 جلسه کمیسیون گردشگری 4 جلسه و کمیسیون صنعت 5 جلسه نشست داشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد بیان داشت: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال گذشته 13 نشست با حضور برخی از وزرا و معاونان وزیر برگزار کرده است. 23 جلسه کارشناسی نیز توسط اتاق بازرگانی در سال 1402 برگزار شد. همچنین اتاق بازرگانی در سال گذشته 76 دوره آموزشی در موضوعات مختلف همچون تربیت کارشناس صادرات، دوره های تخصصی مالی و مالیاتی، دوره های صنعت و کسب و کار، دوره های تخصصی تجارت داخلی و تجارت بین الملل و تربیت کارشناس تخصصی گمرک  به مدت 445 ساعت و 40800 نفر ساعت برگزار کرده است. بطور کلی عملکرد کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی یزد بسیار موفق بوده است.

دستمالچیان در تشریح اهم فعالیت‌های اتاق بازرگانی یزد در حوزه بین‌المللی گفت: در خصوص توسعه روابط بین‌الملل بخش خصوصی یزد، 5 رویداد بین‌المللی توسط اتاق بازرگانی برگزار شد و اقداماتی همچون میزبانی از سفیر مجارستان، میزبانی از هیئت تجاری 12 نفره سوریه، میزبانی از سفیر ایران در سنگاپور، میزبانی از هیئت تجاری 22 نفره از کویته پاکستان، میزبانی از شهردارانی از مجارستان و ارمنستان، میزبانی از هیئت تجاری فرهنگی 38 نفره چین در موضوع سرمایه‌گذاری و برگزاری نشست سفرای عضو اجلاس اکو و ACD در یزد انجام شده است. همچنین اتاق بازرگانی با اعزام هیئت به نمایشگاه دبی، اعزام هیئت تجاری به امارات و قطر، مشارکت در نمایشگاه گردشگری تهران و ژاپن و تهیه تقویم حضور استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی با اخذ پاویون در این نمایشگاه‌ها تلاش داشته تا ارتباطات بین‌المللی فعالان اقتصادی استان را توسعه دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: اتاق بازرگانی یزد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات گوناگونی همچون کلنگ‌زنی ساخت مدرسه مهارتی اتاق بازرگانی یزد، تهیه و توزیع 1800 بسته کمک معیشتی برای نیازمندان استان در ماه مبارک رمضان،  کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان، حمایت از برگزاری نمایشگاه گردشگری، حمایت از جشن کارگران، حمایت از ساخت فیلم، حمایت از نشست فعالین بوم گردی و برگزاری روز معلم را انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد بیان داشت: در حوزه صدور و تمدید کارت بازرگانی نیز شاهد رشد قابل‌توجهی بوده‌ایم به‌طوری‌که در پایان سال 1401 تعداد 1189 کارت بازرگانی صادر شده بود که این رقم در پایان سال 1402 به 1261 کارت رسید و تا به امروز نیز 1335 کارت بازرگانی در یزد صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی یزد علی‌رغم همه تلاش‌ها باید حرکتی سریع‌تر به سمت ارتقای عملکردی داشته باشد، گفت: مجموعه اتاق بازرگانی یزد پذیرای انتقادها و پیشنهادهای همه فعالان اقتصادی و آحاد جامعه است تا بتواند خدمت بیشتر و بهتری به استان داشته باشد.

بهبود معیشت مردم با مدیریت جهادی در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد نیز در این نشست با اشاره به روزهای پایانی دولت سیزدهم گفت: رئیس‌جمهور شهید، مدیریت جهادی، انقلابی، تحولی و مردمی داشت که منجر به اقدامات مهمی برای توسعه کشور و استان یزد شد؛ اما متأسفانه در ایام انتخابات شاهد اظهارنظرهای نادرستی درباره عملکرد رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم بودیم.

محمدعلی شاه‌حسینی در ادامه افزود: در استان یزد همدلی خاص و ویژه‌ای میان بخش خصوصی و دولتی استان در سه سال گذشته رقم خورد که نتیجه آن اقدامات متعددی برای توسعه استان داشت و برکت آن به مردم رسید. البته تأکید رئیس‌جمهور شهید هم حمایت و همراهی با بخش خصوصی بود که در استان یزد هم این مهم توسط مدیران اجرایی عملی شد.

وی بیان داشت: استان یزد در مؤلفه‌های اقتصادی بنا بر آمار دستگاه‌های رسمی کشور، جزو موفق‌ترین‌هاست که قطعاً دلیل اصلی آن همراهی و همدلی بخش خصوصی و مدیران دولتی استان بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری با اشاره به اینکه در گذشته یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها در استان، بیکاری گسترده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و عدم بازگشت نخبگان به یزد بود، بیان داشت: با رویکرد دولت در استان مبنی بر تسهیل شرایط اشتغال نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان یزد رتبه نخست کشور را کسب کرد. آنچه در 3 سال گذشته در برنامه‌ریزی‌های توسعه استان و سند «یزد نوین» به‌عنوان اولویت در نظر گرفته شد تمرکز بر اشتغال بر اساس زیست‌بوم استان و فعالیت‌های دانش‌بنیان بود. امروز توسعه صنایع دانش‌بنیان یک گفتمان همگانی در استان شده است که تأثیر بسیاری در کاهش نرخ بیکاری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی داشته است.

وی در ادامه افزود: رویکرد دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد یزد در زمینه‌های مختلف موجب رشد اقتصادی شد. به طور مثال علی‌رغم کم آب بودن استان، یزد به‌واسطه رویکرد کشاورزی دانش‌بنیان یکی از استان‌های برتر کشور در زمینه کشت گلخانه‌ای و صادرات محصولات آن است.

شاه‌حسینی بیان داشت: تورم هم به یک چالش و یک طعنه نادرست به مدیران استان شده بود؛ اما با استفاده از خرد جمعی و همراهی همه فعالان اقتصادی و کارشناسان توانستیم با راه‌اندازی «رصدخانه تورم» تورم در استان را مهار کنیم به‌طوری‌که تجربه یزد در مهار تورم به‌عنوان یک الگو به سایر استان‌ها معرفی شد. در مجموع بنا بر اولویت رهبر معظم انقلاب، بهبود معیشت مردم با مدیریت جهادی در دستور کار مدیران دولتی استان در دولت سیزدهم قرار گرفت.

رشد قابل‌توجه جذب سرمایه و اشتغال‌زایی در یزد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمايه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد نیز در این نشست با اشاره به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در سال‌های اخیر، گفت: در استان یزد در سه سال گذشته اختصاص تسهیلات بانکی به بخش خصوصی با رشد چشمگیری همراه بود.

مرتضی محمودی در ادامه افزود: پرداخت تسهیلات تکمیلی در سال‌های 1401 و 1402 نیز در استان تحقق بیش از 100 درصدی داشت و در شرایطی که یزد کمتر از یک درصد منابع بانکی کشور را دارد اما در این مدت بیش از 5/1 درصد تسهیلات بانکی کشور را جذب کرده است. وی با اشاره به اینکه «یکی از ایده های اصلی رئیس جمهور شهید که از دوره ریاست ایشان بر قوه قضاییه تا زمان حضورشان در دولت پیگیری شد، احیای واحدهای راکد تولیدی و خدماتی بود» بیان داشت: در این راستا در دولت سیزدهم 330 واحد راکد اقتصادی استان شناسایی و 130 واحد از آنها احیا شد. همچنین در استان یزد نزدیک به 3 هزار واحد تولیدی با ظرفیتی کمتر از توانشان فعالیت می کردند که با حمایت ها و تسهیلاتی که از طرف دولت در نظر گرفته شد، اکنون تعداد این واحدها کمتر از هزار عدد است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمايه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد اظهار داشت: پویایی اقتصادی در یزد از مسیر همراهی و هم‌فکری بخش خصوصی و دولتی استان میسر شد به‌طوری‌که در سه سال گذشته بیش از  200 جلسه ستاد تسهیل با حضور فعالان مختلف اقتصادی برگزار و 1600 مصوبه در حوزه‌های مختلف جهت برطرف‌شدن مشکلات و موانع اقتصادی اجرایی شد. البته نشست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری یزد نیز موجب همراهی و هم‌فکری همه نهادهای حاکمیتی برای رونق اقتصادی استان شد. مجموع این اقدامات باعث شد نرخ بیکاری 7/13 استان به نرخ 7 درصد برای کل استان و 3 درصدی برای مردان برسد و امروز با کمبود نیروی کار در زمینه‌های مختلف روبرو شده‌ایم.

محمودی با اشاره به اختصاص 2 میلیارد دلار ارز به استان در سه سال گذشته علیرغم شرایط سخت تامین ارز در کشور گفت: بخش زیادی از ارز تخصیص یافته به بخش خصوصی استان صرف نوسازی و توسعه تولید و یا تامین مواد اولیه شده است. میزان جذب ارز در یزد بیش از سهمیه تعیین شده توسط وزارت صمت بوده است. در سه سال گذشته بر مبنای سیاستگذاری های کلان استان برای حرکت به سمت صنایع کم آبخواه و غیر آلاینده، 2 هزار پروانه بهره برداری در حوزه صنعت، کشاورزی و بیشتر گردشگری صادر شده که موجب پویایی اشتغال و تولید و ارزش آفرینی اقتصادی شده است. چهره استان را در سالهای بعد تغییر خواهد داد.

تأکید بر برنامه‌محوری در دولت سیزدهم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز در این نشست گفت: ثبات اقتصادی نیازمند برنامه‌محوری است و یکی از افتخارات دولت سیزدهم توجه به این موضوع است. براین‌اساس یزد به‌عنوان استان اول، برنامه تحولی مبتنی بر سند آمایش سرزمینی تهیه شد و پس از مشاوره‌های فراوان و تأیید به‌عنوان سند توسعه استان اجرایی شد.

مجید دهقانی زاده توجه به بهره‌وری را یکی دیگر از برنامه‌های شاخص دولت سیزدهم دانست و افزود: متأسفانه غفلت از بهره‌وری در دهه‌های مختلف باعث شده تا امروز با ناترازی‌های مختلفی مواجه باشیم و اگر این روند تغییر نکند قطعاً کشور و به‌تبع آن استان یزد در آینده با چالش‌های جدی روبرو می‌شوند. براین‌اساس با اقداماتی که در استان انجام شد، یزد توسط هیئت دولت به‌عنوان «پایلوت کشور در حوزه بهره‌وری» انتخاب گردید و همه ارکان دولت مکلف شدند از برنامه‌های استان در حوزه بهره‌وری حمایت کنند.

وی بیان داشت: توجه به اقتصاد دانش‌بنیان نیز یکی از محورهای برنامه‌ریزی‌هایی کلان در استان بود. برای تحقق این مهم هم برنامه‌ای جامع و دقیق طراحی شده تا در آینده شاهد ارزش‌آفرینی بزرگ صنایع دانش‌بنیان در اقتصاد یزد باشیم. مدیریت ناترازی‌های حوزه آب و انرژی نیز از دغدغه‌های جدی دولت سیزدهم در یزد بود که پیگیری و اجرایی‌شدن طرح انتقال آب دریا به یزد یکی از مهم‌ترین اقدامات بود. در موضوع ناترازی برق در یزد نیز حرکت عظیمی جهت تأمین برق از محل انرژی خورشیدی با فراهم‌آوردن زیرساخت‌های موردنیاز در دست اقدام است. «کمک به تولید» نیز یکی دیگر از اولویت‌های دولت سیزدهم بود. در این راستا علاوه بر اعطای تسهیلات و تخصیص به‌موقع ارز، ارائه تخفیف‌های مالیاتی به بخش تولید نیز در دستور کار قرار گرفت.

تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در استان یزد

استاندار یزد در این نشست با تقدیر از فعالان بخش خصوصی در همراهی و پیگیری مسائل و مشکلات تولیدی استان، با تأکید بر اینکه معضلاتی که پیرامون فعالیت‌های اقتصادی مطرح می‌شود باید دراسرع‌وقت در نشست میان فعالان اقتصادی و مدیران دولتی مرتبط مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد، گفت: گردش نخبگان یکی از راهکارها و مؤلفه‌های توسعه و پیشرفت کشور است تا افرادی با ایده‌های نوتر و انگیزه‌های بیشتر بتوانند قطار سازندگی و توسعه استان را به‌پیش ببرند. بی شک تغییر مدیران و مسئولان هیچ تأثیری در روند پیشرفت یزد نخواهد داشت.

مهران فاطمی در تشریح فعالیت‌های دولت سیزدهم در استان یزد در بیش از هزار روز فعالیت بر مبنای آمارهای رسمی مرکز آمار ایران بیان داشت: در ابتدای دولت سیزدهم با تورم 60 درصدی و کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی روبرو بودیم. همچنین روزانه 700 کشته بخاطر بیماری کرونا داشتیم و تردد در همه مسیرهای کشور با کنترل شدید همراه بود و مدارس و دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار می شد.

وی در ادامه افزود: همچنین ناترازی شدید انرژی، کاهش ذخایر کالاهای اساسی، فروش نفت و رشد اقتصادی کشور، رشد ۴۲ درصدی نقدینگی و بدهی دولت دوازدهم ناشی از اوراق مشارکت چالش‌های مختلفی را برای کشور به وجود آورده بود.

 فاطمی در ادامه تصریح کرد: در گرو اقدامات انجام شده در سه سال دولت سیزدهم تورم کشور به کمتر از ۳۶ درصد، فروش روزانه نفت به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و نقدینگی به ۲۶ درصد رسید و بدهی‌های دولت پرداخت شد.

وی با اشاره به سفرهای متعدد و منظم رئیس‌جمهور شهید به استان‌های کشور جهت بررسی مشکلات آنها گفت: طی همین ۱۰۶۳ روز دولت سیزدهم، شخص آیت‌الله رئیسی به‌منظور برقراری ارتباطات بین‌المللی سفرهای خارجی متعددی را انجام داد.

استاندار یزد از عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، نبود تعاونی‌ها و چالش آب به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکلات استان یزد در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم نام برد و افزود: علی‌رغم اجرای پروژه انتقال آب به استان، کیفیت آب شرب مردم بسیار نامناسب بود و اکثر شهرستان‌ها با چالش آب مواجه بودند.

اجرای ۲ خط پدافندی و اتصال آن به مخزن آب شهر یزد

فاطمی عنوان کرد: اختصاص نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت چادرملو به اجرای ۲ خط پدافندی و اتصال آن به اصلی‌ترین مخزن آب شهر یزد از اولین تصمیمات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکل آب مردم استان بود.

وی همچنین به ۴۲ تعرض به خط انتقال آب به استان در سال‌های گذشته، اشاره و عنوان کرد: پس از اجرای پروژه‌های آبی مختلف در دولت سیزدهم، امنیت کامل خط اول انتقال آب به استان نیز برقرار شده و شاهد تکرار تعرض به این خط نبوده‌ایم.

استاندار یزد اجرای خط پدافندی انتقال آب به یزد را از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در راستای حل چالش آب استان دانست و خاطرنشان کرد: از خط اول انتقال آب دریا به استان یزد، 30 کیلومتر خط با سرمایه گذاری 750 میلیارد تومان اجرا شد.

وی با اشاره به تصویب پروژه خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس از محل معادن در سفر رئیس‌جمهور به استان گفت: عملیات اجرایی این پروژه به طول 730 کیلومتر و با اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آغاز و در حال حاضر آب شیرین‌کن دوم این مجموعه احداث و 30 کیلومتر خط اجرا شده است.

بهره‌برداری فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به استان

فاطمی از بهره‌برداری فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به استان ظرف در روزهای آینده خبر داد و افزود: با اجرای این فاز تا سقف 20 میلیون متر مکعب آب به مخزن فدک و شبکه آب استان اضافه و مابقی تعهد 100 میلیون متر مکعبی آب ظرف سه سال انجام می شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان در ادامه با بیان اینکه در مجموع در دولت نهم و دهم «11 هزار» واحد آپارتمانی در یزد ساخته شده است، اظهارکرد: این در حالی است که در حال حاضر «۵۸ هزار واحد ویلایی» در بیش از ۴ هزار هکتار زمین در استان در حال ساخت است

وی همچنین به تشریح دستاوردهای دو سفر رئیس‌جمهور به استان یزد پرداخت و گفت: سفر اول از ۱۵۰ مصوبه و ۷۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار و دور دوم از ۱۰۰ مصوبه و ۴۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برخوردار بود که به ترتیب ۵۵۰۰ و ۱۸۰۰ میلیارد تومان این اعتبارات تاکنون محقق شده است.

کاهش تورم در استان یزد

استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه تورم امروز استان محصول عملکرد ۲۴ ماه گذشته است، یادآور شد: در پرتو برنامه‌ریزی‌های انجام شده تورم نقطه‌به‌نقطه استان از ۷۲ درصد به ۲۹ درصد، تورم سالیانه از ۵۶ درصد به ۴۳ درصد و تورم ماهیانه از ۶.۸ درصد به ۲.۸ رسیده است.

وی پرهیز از دعواهای سیاسی و جناحی را از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب خدمت شهید رئیسی دانست و گفت: بدون تردید انسجام، همدلی، هم‌زبانی، درک مشترک، سخت‌کوشی، پاک‌دستی و میدان دادن به جوانان و حفظ حرمت پیش‌کسوتان باعث پیشرفت و آبادی یزد خواهد شد.

حمایت صادقانه مدیران دولت از بخش خصوصی یزد

محمد شهوازیان، عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در این نشست با اشاره به حضور پیوسته و مؤثر مسئولان دولتی در نشست‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، گفت: مدیران دولتی استان در دولت سیزدهم همراهی فراوانی با بخش خصوصی داشته‌اند و انصافاً هر فعال اقتصادی که برای حل مشکلی به آنها مراجعه کرده، از تلاش و پیگیری همه‌جانبه آنها تعریف کرده است.

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های مختلف شاهد مشکلات بسیاری بوده و در مقابل مدیران هم زحمات زیادی براي حل مشکلات داشته‌اند، بیان داشت: بااین‌وجود مدیران دولت سیزدهم در همه ارگان‌ها خصوصاً استانداری یزد تلاش خالصانه‌ای برای حمایت از بخش خصوصی استان داشته‌اند که قابل‌تقدیر است. هرچند برخی از مشکلات اقتصادی مرتبط با کلان کشور است و مدیران استان نقشی در حل آنها ندارند؛ اما هرآنچه در داخل استان باید برای کمک به بخش خصوصی انجام شود، بدون دریغ انجام داده‌اند.

گفتنی است در این نشست، تعدادی از فعالان اقتصادی استان مشکلاتی را عنوان کردند که استاندار یزد قول مساعدت برای حل آنها داد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.