تاریخ انتشار: ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۵ کد خبر: 5402
در کمیسیون سرمایه، کار، مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی یزد بررسی شد؛

بررسی مشکلات تولیدکنندگان در حوزه کار سخت و زیان‌آور

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد کمیسیون سرمایه، کار، مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بازرگانی یزد با موضوع بررسی مشکلات تولیدکنندگان صنعت پلاستیک و پلیمر با موضوع کار سخت و زیان‌آور و کمبود نیروی کار متخصص تشکیل جلسه داد.

در این جلسه مجتبی دستمالچیان رئیس اتاق بازرگانی یزد به درصد بالای مشاغل سخت و زیان‌آور در یزد نسبت به استان‌های هم‌جوار اشاره کرد و گفت: بسیاری از این مشاغل خارج از قوانین سخت و زیان‌آور است. کارگری که 20 سال تجربه و دانش دارد در اوج بهره‌وری بازنشسته می‌شود این قانون به نفع کارگر هم نیست. هم کارگر، هم کارفرما و هم تأمین اجتماعی لطمه می‌خورند.

علیرضا وطن‌دوست رئیس کمیسیون سرمایه اتاق بازرگانی یزد با اشاره به دستور جلسه به موضوع سخت و زیان‌آور بودن مشاغل در صنف پلاستیک، گرانول سازی، لوله و اتصالات اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به کمبود نیروی کار، بازنشستگی نیروهای ماهر در زمانی که بیشترین بازدهی را برای شرکت دارند بار سنگینی به شرکت‌ها و همچنین تأمین اجتماعی وارد می‌کند.

وطن‌دوست تأکید کرد: طی سال‌های گذشته دستگاه‌ها و ماشین‌آلات استاندارد شده‌اند و بسیاری از نواقص آن‌ها رفع شده در نتیجه افرادی که با این دستگاه‌ها کار می‌کنند در معرض آسیب نیستند. در صنعت پلاستیک بسیاری از کارفرمایان با این مشکل مواجه هستند و خواسته مشخص آن‌ها این است که از رده سخت و زیان‌آور خارج شوند.

غضنفر امیر جلیلی به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت مشاغل سخت و زیان‌آور در کشور پرداخت و گفت: زمانی که قوانین موجود در کشور در خصوص شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور مقایسه می‌شود؛ مثلاً بین اصفهان و یزد تفاوت زیادی وجود دارد در واقع درصد متقاضی که مشاغل سخت و زیان‌آور دارد در اصفهان متفاوت است و بسیار پایین‌تر از یزد است.

امیرجلیلی افزود: مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف و استانداردهای مشخصی دارد و این استانداردها در تمام کشور یکسان است؛ اما در استان یزد مشاغلی که مشمول ضوابط شغل سخت و زیان‌آور هستند بسیار بیشتر است.

وی همچنین به بررسی وضعیت مشاغل تعریف شده سخت و زیان‌آور در نساجی، پلاستیک، برق و… پرداخت و گفت: در صنف پلاستیک تنها ریسایکل و اپراتور آسیاب باید سخت و زیان‌آور محسوب شود.

جلوگیری از تأیید مشاغل غیرضروری، آموزش به کارگاه‌ها در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور، تسهیل شرایط برای پرداخت مستمری سهم کارفرما و بحث بازنشستگی از جمله مواردی بود که امیرجلیلی به آن اشاره کرد.

منصور آزادمرد نماینده حقوقی انجمن پلاستیک پیشنهاد کرد: باید تمهیدی اندیشیده شود که اداره کار مؤسسات مورد تأیید خود برای تست و اندازه‌گیری را معرفی کند همچنین بهداشت هم عواملی که در بحث سخت و زیان‌آور بودن باید بررسی شود را به کارفرما اعلام کند. برخی از کارفرمایان از این موارد اطلاعی ندارند.

محمد شهوازیان از فعالان اقتصادی در این جلسه به تناقض در تصمیم‌گیری‌های بازرسان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اختلاف آرا در کمیسیون‌هاست یک نفر با همان شرایط با همان سالن تولید سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و کارگر دیگر با همین شرایط مخالفت می‌شود. باید یک وحدت رویه باشد.

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیاز به اصلاح دارد

محمدمهدی بهره‌ور رئیس اداره مستمری اداره کل تأمین اجتماعی یزد نیز تأکید کرد: مبنای کار ما گزارش مرکز بهداشت است؛ زیرا مستند است. توقع داریم بهداشت در این راه همراهی کند گاهی مواقع اندازه‌گیری و تست‌ها مربوط به ده سال قبل بوده و معیار همان است درصورتی‌که بسیاری از استانداردها تغییر کرده است. در حال حاضر 31 هزار نفر بازنشسته مشاغل سخت و زیان آور در استان داریم و تقریبا 80 درصد پرونده های مشاغل سخت و زیان آور تایید شده است.

محمد محمدی مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  به بحث کمبود نیروی کار اشاره کرد و گفت: یک زمانی کارفرما به دنبال این موضوع سخت و زیان‌آور بود از آن زمان کارگر زیاد و ارزان بود بعداً که کارگرهای قدیمی بازنشست شدند و مشکل کمبود نیروی کار پیش آمد. ما به‌عنوان اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی همراه هستیم و حتی در موارد متعددی به وزارت پیشنهاد اصلاح قانون سخت و زیان‌آور را دادیم. این قانون در حال حاضر مناسب شرایط کشور ما نیست و باید اصلاح شود مشاغلی که واقعاً سخت و زیان‌آور است باید بررسی شود و ضریب بقیه کاهش یابد.

وی تأکید کرد: برای ما ملاک، اندازه‌گیری و تست‌ها است در واقع کارشناس مواجهه مستمر با عوامل سخت و زیان‌آور را بررسی می‌کند. مرکز بهداشت نحوه عملکردی دارد که بر اساس آن تعیین می‌کند که صدا، آلودگی، مواد زیان‌آور و… به چه میزان است و بر اساس جداول سخت و زیان‌آور آن را تأیید و یا رد می‌کند. باید در نظر داشت تست‌های اندازه‌گیری، برای مسائل ایمنی هست و ربطی به سخت و زیان‌آور بودن ندارد. مبنای اندازه‌گیری سخت و زیان‌آور اداره بهداشت است.

مرتضی محمودی مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری یزد نیز در این جلسه تصریح کرد: طی یک سال گذشته در استان به علت کمبود نیروی کار ماهر، شاهد تقابل کارگر و کارفرما هستیم. در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور نیازمند یک سازوکار و استاندارد مشخصی هستیم که با همراهی اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی این استانداردها باید رعایت شود.

وی ادامه داد: در حالی لایحه به‌کارگیری بازنشستگان در حال پیگیری است که می‌توان به‌جای آن همین موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور بررسی شود، تا نیروی ماهر و ورزیده از چرخه کار خارج نشود.

محمودی همچنین بر ایجاد بانک اطلاعاتی تأمین اجتماعی تأکید کرد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.