تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۸ کد خبر: 5162
در کمیسیون آپفن اتاق بازرگانی یزد مطرح شد؛

تحول دیجیتال، نیاز روز صنعت است

جلسه کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری با حضور اعضا در اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، رئیس کمیسیون آپفن ضمن اشاره به دستور کار جلسه گفت: هدف اصلی در این کمیسیون استفاده از نیروهای علمی و دانشگاهی در حل مسائل مربوط به صنعت است. باید تلاش کنیم اساتید دانشگاه را از پای تخته وارد صحنه کنیم.

غضنفر امیرجلیلی ادامه داد: اتاق یزد از نوآوری بخش دانشگاه در پیشبرد اهداف صنعت استقبال می‌کند. زیرا ما راهی نداریم جز این که از طریق علم و پژوهش صنعت را ارتقا دهیم. اگر چه این راه طولانی و مشکل است؛ ولی سنگ بنای آن گذاشته شده است.

وی همچنین تأکید کرد: اتاق بازرگانی یزد دوره‌های آموزشی خوبی برگزار می‌کند و در آینده فایل این جلسات به همه دانشگاه‌ها ارائه خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم تمام دانشجویان به‌خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دوره‌ها شرکت کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد در این نشست به موضوع تحول دیجیتال و ورود صنعت به این حوزه اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز تحول دیجیتال شرط حیات است و نه صرفاً یک کالای لوکس. ناگزیر به ورود به این حوزه هستیم.

اکرم فداکار افزود: باید مسیری طراحی و یکی از نهادها و کمیته‌ها مسئول به سرانجام رسیدن این مسیر تحول دیجیتال باشد. باید در نظر داشت تحول دیجیتال تنها در بعد تولید نیست؛ بلکه همه ابعاد کار از ساختار نیروی انسانی، بازار، عوامل داخلی و خارجی و… را در برمی‌گیرد و همه باید در قالب یک راهکار یکپارچه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در الزام موضوع تحول دیجیتال شکی نیست مسئله این است که جزء اولویت‌ها قرار نگرفته. اگر این نیاز برای صنایع واقعی شود مشکلی در خصوص یافتن ارتباطات نیست. نکته این است که موضوع تحول دیجیتال به‌عنوان استراتژی برای مجموعه‌ها تعریف شود. هر مجموعه ارتباطات خاص خود را پیدا می‌کند؛ زیرا نمی‌توان نسخه یکسانی برای همه صنعت ارائه کرد.

فداکار ضمن تأکید بر اینکه شرکت‌های زیادی در استان در زمینه هوش مصنوعی همچنین نسل بالاتر مکانیزاسیون و اتوماسیون در حال فعالیت هستند گفت: آمادگی تأمین زیرساخت‌ها در استان وجود دارد. اداره کل ارتباطات می‌تواند زیر ساخت فراهم کرده و طی رایزنی با اپراتورها بسته‌های حمایتی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌دهنده ارائه شود.

فداکار پیشنهاد برگزاری همایشی در خصوص تحول دیجیتال و تأثیر آن در صنعت را نیز مطرح کرد.

احساس نیاز به تکنولوژی باید شکل بگیرد

مهدی سالاری رئیس هیئت‌مدیره انجمن نوآوران استان گفت: اگر صنایع اعتقادی به استفاده از فناوری‌های نوین نداشته باشند نیم توان به این موضوع ورود کرد. مهم‌ترین عامل موفقیت یا شکست استراتژی این موضوع، ایده‌ها و نقش مدیران ارشد مجموعه‌هاست. باید توجه داشت بین نیاز و احساس نیاز تفاوت وجود دارد همه صنایع نیاز به استفاده از تکنولوژی دارند؛ ولی کسی شروع به فعالیت در این راستا می‌کند که احساس نیاز کند. یکی از راه‌های احساس نیاز امکان مقایسه است؛ مثلاً صنایع از واحدهایی که در این زمینه کار کرده و نتیجه گرفتند بازدید کند. زمانی که صنایع تجربه کنند احساس نیاز نیز شکل می‌گیرد.

علیرضا رضایی معاون شرکت شهرک‌های صنعتی نیز بر بازدید از واحدهای فناور تأکید کرد و گفت: با برگزاری تورهای بازدید و همایش و رویدادهای مرتبط می‌توان توانمندی‌ها را شناسایی کرده و بر اساس آن یک برنامه عملیاتی میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم. صنعت بدون نوآوری و به‌روزشدن امکان فعالیت نخواهد داشت. علاوه بر این تکنیک‌های مدیریت نیز بسیار مهم است؛ زیرا همه می‌توانند تکنولوژی را خریداری کنند؛ ولی شیوه به‌کارگیری آن اهمیت دارد.

علی علیخانی دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی یزد نیز گفت: فرسودگی صنعت در استان باید موردتوجه قرار گیرد. نیاز صنایع یزد است که موضوع تحول دیجیتال و ورود تکنولوژی با جدیت پیگیری شود. تبعات استفاده از تکنولوژی از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مدیریت مسائل آلاینده و زیست‌محیطی، برندسازی در رقابت‌های جهانی و تبدیل صنعت به صنعت سبز خواهد بود.

الهه افسریه مدیرعامل خانه خلاق زینو با اشاره به ضرورت برگزاری همایشی دراین‌خصوص گفت: ورود به هر موضوعی نیازمند گفتمان‌سازی است. در مورد تحول دیجیتال نیز باید بتوان در صنعت ضرورت را تبیین کنیم. بهتر است بعد از همایش بازه زمانی در نظر گرفته شود که صنعت خود نیازها را استخراج کرده و متعاقب آن یک رویداد برگزار شود به‌گونه‌ای که صنایع وارد کار شده نیازهای خودشان را احصا و برای رفع آن با هر تیمی که نیاز است همکاری کنند.

محسن طاقه باف نماینده کمیسیون آموزش نظام صنفی رایانه‌ای به احساس نیاز در سطح مدیران ارشد و معاونت‌ها اشاره کرد و گفت: این نیاز باید در این سطح اتفاق بیفتد تا بتوان مجموعه را درگیر کرد. در حوزه امنیت سایبری نیاز است همایشی برگزار شود و به‌منظور آگاه‌سازی مدیران نقطه‌ضعف‌های صنعت و دستگاه دولتی را به نمایش بگذارند.

در این جلسه همچنین مسئول آموزش اتاق بازرگانی گزارشی در خصوص عملکرد سال گذشته این واحد و برنامه‌های آینده ارائه کرد.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی منعقد شد. عباسعلی جعفری رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان یزد نیز در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گزارشی در خصوص عملکرد این دانشگاه ارائه کرد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.