تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱ کد خبر: 5141
در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد بررسی شد؛

بررسی چالش‌های هتلداران و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فعالان صنایع‌دستی

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد به‌منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات هتلداران و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فعالان صنایع‌دستی تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه رئیس کمیسیون گردشگری با اشاره به اینکه ترکیب جدید اتاق یزد در بحث حل مسائل و مشکلات گردشگری پیش‌قدم بوده است تأکید کرد: در موضوع آموزش، اتاق یزد آمادگی کامل برای برگزاری هرگونه دوره آموزشی موردنیاز را دارد. حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیز در دستور کار است.

اصغرآقا نبیل ادامه داد: طی چند جلسه تلاش کردیم تا مشکلات حوزه‌های مختلف گردشگری را بررسی و جمع‌بندی کنیم. از جمله مسائلی که نیاز به پیگیری دارد موضوع مالیات است. پیشنهاد معافیت‌های مالیاتی برای افرادی که در بافت تاریخی و ثبتی سرمایه‌گذاری کنند از جمله مسائلی است که باید پیشنهاد و پیگیری شود. البته معتقدیم حفظ بافت وظیفه دولت است و مالیات‌ها باید در راستای ترمیم و تجهیز و توسعه بافت به کار گرفته شود.

رئیس جامعه هتلداران یزد در این جلسه به عمده چالش‌های موجود در بحث گردشگری اشاره کرد و گفت: عمده مشکل، موضوع سرمایه‌گذاری برای معرفی یزد است. سال گذشته 20 میلیارد تومان برای این کار مصوب ولی علی رغم بررسی تمام ظرفیت ها، اجرایی نشد.

سید امیر ناصر طباطبایی افزود: بخش عمده‌ای از نیروهای متخصص و توانمند از این صنعت گردشگری خارج شده‌اند. ما برای برگشتن به نقطه قبل از کرونا به 4 سال فعالیت پر و پیمان در حوزه گردشگری نیاز داریم.

وی ادامه داد: آیین‌نامه حمایت از مالکان متصرفان قانونی و بهره‌برداران غیردولتی و آثار غیرمنقول که با همکاری یزد نوشته شد، آیین‌نامه بسیار خوبی به‌خصوص برای یزد و بافت تاریخی است. این آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران است؛ ولی اجرایی نشده که نیازمند پیگیری است تا وزارت‌خانه مکلف شود شیوه‌نامه اجرایی آن را در مدت کوتاهی ابلاغ کند.

 رئیس جامعه هتلداران یزد همچنین به مواردی از جمله مسئله پارکینگ در بافت تاریخی، انشعابات آب و… نیز اشاره کرد.

مرتضی بذرافشان دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه در خصوص طرح ژئوپارک و ضرورت ایجاد آن گفت: ما برای تنوع‌بخشی به محصول گردشگری به یک‌سری فعالیت مبتنی بر طبیعت احتیاج داریم. بافت تاریخی یزد بسیار مهم است؛ ولی یک‌سری گونه خاص گردشگری نیاز داریم تا به محصولات و نوع گردشگری استان تنوع بدهد.

بذرافشان ادامه داد: در شیرکوه می‌توان فعالیت‌هایی مبتنی بر زمین‌گردشگری و طبیعت‌گردی تعریف کرد. این موضوع که در قالب طرح ژئوپارک مطرح شده است مزایای زیادی از جمله رویکرد حفاظتی از پدیده‌های زمین‌شناسی، پایش شیرکوه به‌منظور کاهش خطرهای طبیعی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی جوامع محلی و در نهایت توسعه اقتصادی مردم محلی تأثیر دارد. اما علی‌رغم مزایای فراوان حمایتی از این طرح صورت نگرفته است. توسعه ژئوتوریسم نیازمند حمایت اجرایی است.

صنایع دست، بدون نوآوری محکوم به شکست است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد در خصوص مشکلات و موانع توسعه صنایع‌دستی در استان نیز گفت: یزد قابلیت‌های زیادی در بحث صنایع‌دستی دارد؛ ولی توجه ویژه‌ای به این بخش نشده است. اتاق بازرگانی می‌تواند در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و همراهی با نهادهای دولتی برای مرتفع کردن مشکلات با فعالان این حوزه همراهی داشته باشد.

نبیل ادامه داد: در موضوع صنایع‌دستی بحث استانداردسازی و توجه به خلاقیت بسیار اهمیت دارد. اگر نوآوری در صنایع‌دستی نداشته باشیم محکوم به شکست هستیم.

علی‌اصغر بیگی عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد در این جلسه به شناسایی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: اولین موضوع، بحث شناسایی صنایع‌دستی استان و اولویت‌بندی آن است. از سویی چون باید به درآمد برسیم باید بررسی کنیم که کدام در اویت درآمدزایی و کدام بخش برای صادرات مهم است. همچنین باید دید تأمین کدام راحت‌تر است گاهی برخی صنایع منسوخ شده و احیاکردن آن مقرون‌به‌صرفه نیست باید به سمت مواردی رفت که قابل‌دسترس باشد و بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

محمدرضا عباسیان مدیرعامل انجمن صنایع‌دستی استان نیز در این جلسه گفت: در استان یزد بسیاری از ارگان‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند؛ ولی تعریف صنایع‌دستی را نمی‌دانند. هر چه با دست ‌ساخته شده صنایع‌دستی نیست. صنایع‌دستی یک کالای فرهنگی و دارای هویت است. صنایع‌دستی ضلع سوم میراث‌فرهنگی و نیازمند حفظ و حراست است.

عباسیان تأکید کرد: مشکل امروزه در صنایع‌دستی این است که ما چرخه صنایع‌دستی را در استان نداریم. این چرخه از بین رفته و بخشی از فعالیت‌ها به‌صورت ناقص صورت می‌گیرد.

وی همچنین به‌ضرورت ایجاد صندوق هنرمندان صنایع‌دستی اشاره کرد تا از وابستگی به دولت کاسته شود.

رضا کریمی از فعالان صنایع‌دستی استان نیز در این جلسه به موضوع بیمه و مالیات اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیازمند مشوق‌های بیمه‌ای هستیم. همچنین صنعتگر حوزه صنایع‌دستی باید بیمه داشته باشد.

وی همچنین از اینکه محل مناسبی در فرودگاه و برخی هتل‌های یزد برای ارائه صنایع‌دستی تعبیه نشده است گلایه کرد.

الهه افسریه مدیرعامل خانه خلاق زینو نیز گفت: اولین اقدامی که باید در حوزه صنایع‌دستی انجام شود این است که آن را به‌عنوان صنعت هنر بپذیریم. صنایع‌دستی صرفاً هنر نیست، زمانی که به‌عنوان صنعت پذیرفته شود از سایر حمایت‌های صنعت نیز برخوردار خواهد بود.  برای سایر حوزه‌ها در استان خط اعتباری در حوزه تسهیلات تبصره 16 و 18 هست برای صنایع‌دستی در تبصره 18 درخواست‌ها مطرح ولی سال گذشته پرداخت نداشتیم.

شکل‌گیری صندوق پشتوانه حوزه صنایع‌دستی، اجرای هزینه مالیاتی در صنایع‌دستی، تعریف ردیف اعتباری برای صنایع‌دستی و فناوری دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده یزد از دیگر مواردی بود که افسریه به آن اشاره کرد.

در پایان جلسه نیز در خصوص سایر مشکلات و مسائل حوزه صنایع‌دستی بحث و گفتگو شد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.