تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱ کد خبر: 5096
با حضور رایزن بازرگانی ایران در پاکستان برگزار شد:

ششمین وبینار توسعه تجارت اتاق بازرگانی یزد با محوریت پاکستان

ششمین وبینار با رویکرد توسعه تجارت استان یزد با حضور رایزن بازرگانی کشورمان در پاکستان در اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، این وبینار با حضور نعمتی، رایزن بازرگانی ایران در پاکستان، دبیرکل اتاق بازرگانی یزد، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات، رئیس واحد بازرگانی صمت یزد و رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد برگزار شد.

در این وبینار رایزن بازرگانی ایران در پاکستان با اشاره به نمایشگاه سال 95 در پاکستان تاکید کرد: آن نمایشگاه سنگ بنای خوبی برای آغاز همکاری با صنعتگران و تجار یزد بود. بازرگانان و تجار یزد در حوزه بین المللی صبورانه و با سختکوشی و بدون حواشی فعالیت می کنند ما نیاز به نهادینه کردن این نگاه و تفکر داریم.

مراد نعمتی افزود: در خصوص ارتباط با پاکستان، استان یزد با فرهنگ شبه‌قاره آشنا هستند و مراودات خوبی داشتند. بعد از استقلال پاکستان از هند، ایران جزء نخستین کشورهایی بود که آن را به رسمیت شناخت و سفارت ایران در آن  فعال شد. روابط ایران با تاریخ استقلال پاکستان گره‌خورده. ما در عمق استراتژیک پاکستان حضور داریم. ایرانی دوست ترین مردم دنیا، پاکستانی‌ها هستند. با این تفاسیر استان یزد نیاز به همگرایی و کار کلان در خصوص توسعه مراودات با پاکستان دارد. ما به‌نوعی از این همسایه غافل شده‌ایم.

وی ادامه داد: پاکستان محل ورود و حضور قدرت‌های جهانی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به‌نوعی بسیار با دنیا تعامل دارند. پاکستان یک کشور واردات محور است واردات و صادرات نسبت سه به یک دارد. این کشور صنعتی نیست و تنها در حوزه نساجی و چرم قوی هستند؛ ولی در سایر حوزه‌ها امکان فعالیت هست. زیرا از لحاظ مارکتینگ و روابط بین‌الملل پاکستان بسیار قوی است. پاکستان در حوزه صادرات شریک اول آمریکا است و حدود 5 تا 6 میلیارد دلار صاردات به آمریکا دارد. 10 مقصد صادراتی پاکستان در سال 2022 شامل کشورهای آمریکا، چین، انگلیس، آلمان، هلند، امارات، اسپانیا، ایتالیا، افغانستان و بنگلادش بوده است. این ظرفیت بالقوه در اختیار ما قرار دارد که باید به درستی از آن استفاده کنیم.

نعمتی تصریح کرد: تجارت یک مسیر یک‌سویه نیست و در بطن این ارتباطات نگاه به حضور در بازار بین‌الملل باید باشد و پاکستان این خصوصیت را دارد؛ زیرا فضای این کشور رقابتی است و از سوی دیگر دولت در کنترل بازار و قیمت‌گذاری ورود نمی‌کند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که تنوع وسیعی در صادرات پاکستان وجود دارد؛ زیرا بازار آن بین‌المللی است.

موضوع تعرفه، مانع اصلی توسعه صادرات است

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان به تعدد تعرفه‌ها در پاکستان اشاره کرد و آن را یکی از اصلی‌ترین موانع عدم توسعه صادرات عنوان کرد.

نعمتی ادامه داد: در برخی کالاها تعرفه‌ها تا 55 درصد محاسبه می شود. تعدد تعرفه ها در حوزه کاشی و سرامیک باعث شده در مجموع 111 درصد تعرفه داشته باشد و همین موجب کم رونق شدن صادارت در این بخش شده است. پاکستان هم می داند برای گسترش روابط تجاری با ایران باید تعرفه ها را کاهش دهد اما هنوز در این مسئله ضعف وجود دارد. یکی از مواردی که می تواند به حل این موضوع کمک کند موافقت نامه های آزاد است که هنوز به آن سمت حرکت نکرده ایم.

وی تأکید کرد: پاکستان فقط همسایه ما نیست؛ بلکه نتورک‌های بسیار قوی در دنیا دارند و مکمل ما هستند. این کشور تأمین‌کننده بخش زیادی از نیازهای ماست و می‌تواند بازاریاب خوبی برای ما باشد. استان یزد ظرفیت پذیرش سرمایه‌گذاری مشترک با پاکستانی‌ها را دارد. ورود به این بازار سخت و پیچیده؛ ولی درعین‌حال خوب است اگر از مسیر درست ورود کنیم و صبور باشیم می‌توان با پاکستان همکاری کرد.

نگاه به پاکستان نگاه بلندمدت باشد نه مقطعی

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: حجم مبادلات ما با پاکستان زیاد نیست از جمله دلایل آن می‌توان به مشکلات بانکی، مسائل تعرفه‌ای و فضای رقابتی اشاره کرد البته بخشی هم مسائل فرهنگی است. ولی این ظرفیت وجود دارد و باید با این بازار صبور و حرفه‌ای برخورد کرد. نگاه سنتی به بازار جواب نمی‌دهد ما باید روی شیوه‌های بازاریابی کار کنیم. همچنین نگاه به این بازار باید با برنامه مدون و بلندمدت باشد و نه کوتاه‌مدت و مقطعی. مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم، ایجاد ارتباطات بیشتر است. هر چه ارتباطات بیشتر باشد فرصت‌های بهتری نیز شکل می‌گیرد. در حال حاضر، مشکل عدم شناخت ظرفیت‌هاست.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت یزد در این وبینار به سابقه تجارت یزد و پاکستان اشاره و تصریح کرد: عمده اقلام صادراتی استان یزد مصالح ساختمانی، نایلون کشاورزی، هیدروکربن‌ها و محصولات فولادی است. در مقابل واردات ما از پاکستان در صنایع غذایی با تأکید بر کنجد است. مصرف کنجد در یزد بالاست و بازار خوبی برای واردات کنجد است. محمدرضا نصیری بر لزوم تعامل متقابل بین واحدهای صنعتی یزد و پاکستان تأکید کرد.

نصیری همچنین با اشاره به اینکه پاکستان، بازار بسیار خوبی برای توسعه تجارت است گفت: پس از نمایشگاه کراچی اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داد به‌خصوص در زمینه صادرات کاشی و سرامیک ولی به دنبال ایجاد محدودیت‌هایی از جمله مشکل تعرفه‌ها این موضوع ادامه‌دار نشد.

یزد، استان معین دفتر تجاری پاکستان

رئیس هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد نیز در این وبینار به ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های صورت‌گرفته در خانه صنعت و معدن پرداخت و تأکید کرد: در خانه صنعت معدن ایران از دو سه سال پیش ایده افتتاح دفتر تجاری بازرگانی ایران در سایر کشورها مطرح کرد و ابتدا در کشور مجارستان این دفتر افتتاح و قرار شد هر استانی استان معین یک کشور شود. باتوجه‌به اینکه دومین شریک تجاری ما پاکستان بود، پیشنهاد شد یزد، استان معین پاکستان شود و ارتباط با دفتر تجاری را استان معین هدایت کند.

سید علی‌اکبر کلانتر به تشریح برنامه‌های پیش رو در سال جاری پرداخت و گفت: در گام نخست، تهیه بانک جامعی از تجار، کسب‌وکارها، خدمات لجستیک، تعرفه‌ها، قوانین مرتبط و… مدنظر است که در حال انجام مقدمات کار هستیم. موارد دیگری از جمله تعیین فضای نمایشگاهی، مقدمات برگزاری جلسات B2B، ایجاد فضای کار اشتراکی در کراچی و لاهور، زمینه‌یابی برای فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات و… نیز در دستور کار قرار دارد.

در بخش دیگری از این وبینار رایزن بازرگانی ایران در پاکستان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در خصوص نحوه ایجاد ارتباط، نوع کالاهای صادراتی، چگونگی رفع موانع موجود و… پاسخ داد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.