تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۱ کد خبر: 5075
در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد بررسی شد؛

عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست، گردشگری یزد را تضعیف کرده است

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد به‌منظور بررسی مشکلات راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه که جمعی از فعالان حوزه گردشگری حضور داشتند چالش‌های اصلی دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین راهنمایان گردشگری بررسی و در خصوص راهکارهای موجود بحث و تبادل نظر شد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد در ابتدای این جلسه با اشاره به همراهی خوب اتاق یزد با فعالان گردشگری گفت: یکی از ظرفیت‌های اتاق یزد مطالبه‌گری است. این مطالبه‌گری در نشست‌های شورای گفتگو بخش خصوصی و دولت به جدیت پیگیری می‌شود. جلسه آینده شورا به موضوع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص خواهد داشت. درصدد هستیم تا عمده مشکلات و چالش‌های پیش روی میراث‌فرهنگی و گردشگری را بررسی کرده  و در شورای گفتگو مطرح کنیم.

اصغرآقا نبیل افزود: باتوجه‌به اینکه مصوبات شورای گفتگو لازم‌الاجرا است و متولیان دستگاه‌های ذی‌ربط در جلسه حضور دارند، فرصت مناسبی است تا بتوانیم مشکلات اساسی این حوزه را مطرح کنیم.

وی در بخش دیگری از این جلسه به ظرفیت‌های خوب اتاق یزد اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی یزد در بحث آموزش این پتانسیل را دارد که برنامه‌های آموزشی خوبی با همکاری فعالان گردشگری تعریف کند.

علی‌اصغر بیگی عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد به فعالیت اتاق یزد در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: اتاق یزد تلاش می‌کند از امتیازات سفرای ایران در سایر کشورها استفاده کرده و هفته‌های فرهنگی ایران را در کشورهای مختلف برگزار کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های همایش‌ها برای معرفی جاذبه‌های یزد و وضعیت گردشگری استان از دیگر مواردی بود که بیگی به آن اشاره کرد.

اضافه‌شدن یک رام قطار ترانست، مشکلات گردشگری یزد را مرتفع می‌کند

احمدرضا موحد رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی در این جلسه به فعالیت غیرمجاز برخی تورها اشاره کرد و گفت: یک‌سری تورهای غیرمجاز در استان در حال برگزاری است حتی دامنه فعالیت غیرمجاز به اقامتگاه‌ها نیز رسیده است. جلوگیری از فعالیت غیرمجاز این گروه‌ها خلأهای قانونی دارد که باید در دستور کار قرار بگیرد.

موحد به وضعیت حمل‌ونقل عمومی نیز اشاره کرد و افزود: اگرچه وضعیت پروازها مناسب نیست؛ اما می‌دانیم که برطرف‌کردن مشکل پروازها پیچیده است؛ ولی بحث قطار باید موردتوجه قرار گیرد. عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست یزد، به طور مستقیم گردشگری استان را تحت‌تأثیر قرار داده است. زمان نامناسب حرکت آن نیز تورها به‌خصوص تورهای دانش‌آموزی و دانشجویی را تحت‌تأثیر قرار داده است. افزودن یک رام دیگر راه‌حل این مشکل است. از سوی دیگر موضوع تأمین بودجه ایستگاه رخش تا یزد است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری، تردد قطارهای باری در شهر یزد نخواهد بود و به‌این‌ترتیب مشکل قطارهای مسافری مرتفع خواهد شد.

محمدمهدی رجایی فرد نایب‌رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی نیز ضمن تأکید بر نامناسب‌بودن وضعیت قطارها در یزد گفت: در بحث حمل‌ونقل ریلی تا سال 98 در روز 4 رام قطار ترنسفر داشتیم دو قطار شب نیز در حال خدمت دهی بود. حداقل ظرفیت حمل و نقل ریلی در روز 1800 نفر بوده است ادر صورتی که در حال حاضر به علت مشکلات پیش آمده و عدم استفاده از تمام ظرفیت، 500 تا 600 نفر است حذف ترانست از شبکه حمل و نقل یزد سبب شد ظرفیت حمل و نقل به قطارهای عبوری منتقل شود که این موضوع علاوه برکاهش ظرفیت هزینه بیشتری را به مسافر وارد می کند.

رجایی فرد افزود: اگر چه راه‌آهن اقلید به یزد مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ ولی این مسیر باعث رونق مثلث طلایی گردشگری نشده است. زیرا هنوز ایستگاه‌های بین‌راهی آن آماده بهره‌برداری نیست.

وی با اشاره به وجود بازار سیاه در موضوع بلیت قطارها تصریح کرد: مشکل اصلی برخی بی‌مدیریتی‌هاست. مثلاً یک رام ترانست در یزد فعال است و 2 رام در انتظار است. در صورتی که یک رام وارد چرخه شود بسیاری از مشکلات گردشگری حل خواهد شد. راهکار این موضوع همین است که رام دوم قطار ترانست آغاز به کار کند که به نفع گردشگری خواهد بود.

رسیدگی به فعالیت غیرمجازها در گردشگری یزد

حمید کاظمی فرد عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی به موضوع غیرمجازها اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر غیرمجازها، فعالیت بیشتری نسبت به مجازها دارند؛ زیرا بسیاری از چالش‌هایی که ما با آن روبرو هستیم، غیرمجازها با آن درگیر نیستند. این فرصت‌سوزی برای تورها و راهنمایان مجاز، وجهه گردشگری یزد را نیز تخریب کرده است. برخی کج‌سلیقگی‌ها در مسائل فرهنگی از سوی متولیان این امر نیز از جمله موانع توسعه گردشگری در یزد است.

وی ادامه داد: در راستای توانمندسازی و رسیدن به استانداردهای روز دنیا دوره‌هایی برگزار می‌شود که مدرک بین‌المللی دارد؛ اما هزینه‌های دلاری و یورویی آن بسیار بالاست و برخی از راهنمایان تور علی‌رغم مناسب‌بودن این دوره‌ها، قادر به شرکت در آن نیستند. می‌توان تسهیلاتی برای این موضوع در نظر گرفت. گردشگری صنعتی است که تنها شده است و نیاز به حمایت‌های بیشتر دارد. بدون شک رونق گردشگری به رونق استان کمک خواهد کرد.

هما خورشیدی معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی یزد نیز در این جلسه به برخی از موضوعات مطرح شده اشاره کرد و گفت: متأسفانه وجود خطاهای قانونی سبب شده برخی از این مشکلات به وجود بیاید. از جمله تورهای غیرمجاز که برای آن جرم‌انگاری نشده است و علی‌رغم وجود مستندات عملاً نمی‌توان شکایت کرد.

خورشیدی وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای را نامناسب توصیف کرد و گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای کیفیت مناسبی ندارد، چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای برای خرید اتوبوس منعقد شده بود؛ اما پیگیری نشده است. لزوم تسهیلات برای بهسازی و نوسازی ناوگان باید در دستور کار باشد.

وی همچنین به موضوع نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی یزد با برپایی پاویون در این نمایشگاه‌ها می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند.

وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای، وضعیت فروش بلیت اتوبوس، قانون مالیاتی مؤسسات آموزشی گردشگری و… نیز از مواردی بود که در این جلسه از سوی فعالان گردشگری موردبحث قرار گرفت.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.