تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۰ کد خبر: 5036
در کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد مطرح شد؛

مدیریت مصرف انرژی در صنایع فولادی باید باتوجه‌به ظرفیت‌های واحدها باشد

کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد به‌منظور بررسی قطعی برق واحدهای فولادی و نحوه مدیریت مصرف انرژی در این واحدها تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه که با حضور مسئولان شرکت توزیع برق، توانیر و شرکت‌های فولادی برگزار شد در خصوص مشکلات به وجود آمده برای صنعت فولاد در پی قطعی برق بحث و تبادل نظر شد.

علی فرشادپور عضو کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد در ابتدای این جلسه با اشاره به موضوع کنترل و مدیریت مصرف انرژی در صنایع فولادی گفت: انرژی یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها در صنعت است. باتوجه‌به میزان ناترازی انرژی باید به ظرفیت‌های موجود و ظرفیت‌هایی که می‌تواند ایجاد شود توجه کرد.

فرشادپور افزود: آنچه که از سوی شرکت توزیع برق و توانیر ابلاغ شده به گفته آن‌ها بر اساس ظرفیت‌های موجود است از طرفی واحدها و صنایع فولادی معتقدند حداقل نیاز آن‌ها در نظر گرفته نشده است. دراین‌خصوص باید به راهکارهای منطقی اندیشید که چگونه واحدها می‌توانند این موضوع را مدیریت کنند. مثلاً آیا در توان واحدهای فولادی است که برنامه چرخشی خاموشی را اجرا کنند یا خیر.

وی در خصوص تأسیس نیروگاه‌ها توسط صنایع فولادی تصریح کرد: در خصوص تأسیس نیروگاه، تأمین زیرساخت‌ها بر عهده دولت است اینکه واحدها مکلف به تأسیس نیروگاه شوند بر اساس توانایی و ظرفیت واحدها باشد از سر رفع تکلیف نباشد.

شکوهی دبیر کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه به مسئله ناترازی انرژی در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: بر اساس دستورالعملی که توانیر منتشر کرده است صنایع کوچک و متوسط با مصرف  30 کیلو وات تا 2 مگاوات قطعی یک روز در هفته با 35 درصد کاهش و صنایع بین 2 تا 6 مگاوات در خرداد وشهریور 35 درصد کاهش و برای تیر و مرداد 55 درصد کاهش پیش بینی شده است.

شکوهی تأکید کرد: باید صنایع مرتبط پیشنهادات خود را دراین‌خصوص مطرح کند تا بتوان خسارات ناشی از قطع برق را کاهش داد.

محدودیت‌ها با کمترین آسیب به واحدها اعمال شود

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: یک‌سری محدودیت‌ها در خصوص برق برای واحدهای صنعتی اعمال و به بسیاری از واحدها ابلاغ شده است. نیاز به یک‌سری سازوکارها داریم تا این محدودیت‌ها با کمترین آسیب به واحدها اعمال شود.

محمدرضا حدادیان افزود: واحدهای فولادی درخواست حداقل 7 مگاوات را دارند این عدد به علت متغیر بودن هوا در خرداد فشاری ایجاد نکرده است اما با شروع تابستان همه واحدها نمی توانند از این میزان استفاده کنند. در صورتی واحدها می توانند 7 مگاوات استفاده کنند که شرکت های بزرگ صنعتی طرح چرخشی واحد فولادی را برای خاموشی کوره انجام دهند.

وی تصریح کرد: تأکید ما در صمت بر تولید است؛ اما باتوجه‌به محدودیت‌های موجود باید برنامه مدونی داشته باشیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر امور دیسپاچینگ و مخابرات برق منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه اطلاعیه‌های ابلاغ شده در خصوص مصرف برق با هماهنگی وزارت نیرو و صمت برنامه‌ریزی‌شده است گفت: بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده برای صنایع، از ساعت 24 تا 8 صبح صنایع می‌توانند با حداکثر تولید فعالیت کنند. همان‌گونه که برای ماه‌های اسفند تا اردیبهشت اعلام شد که صنایع در این مدت با تمام توان بار بگیرند. هر چند برخی صنایع به علت مسائلی مانند نبود مواد اولیه، مشکلات بازار و… تولید نداشته و بارگیری انجام ندادند.

سید عباس حسینی افزود: ما تلاش کردیم صنعت کمترین خسارت را داشته باشد و تولید متوقف نشود. در حال حاضر در خردادماه هم واحدها در حال تولید هستند باتوجه‌به وضعیت هوا و آب پشت سدها محدودیت‌ها اعمال نشد؛ ولی با شروع دهه دوم خرداد خاموشی داشتیم؛ زیرا صنعت با تمام توان بار می‌گرفت و بار سرمایشی شدید وارد شبکه و در نتیجه خاموشی داشتیم. مشکلات موجود در صنعت را می‌پذیریم؛ ولی ما سبد انرژی داریم که سهمیه‌بندی شده است و نمی‌توان همه سهمیه را به یک واحد داد.

 حسینی تأکید کرد: در تابستان باتوجه‌به شرایط جوی و گرمای هوا تجهیزات نیروگاه‌ها فعالیتشان کم می‌شود و در این زمان صنایعی که نیروگاه دارند به کمکشان می‌آید.

وی تصریح کرد: 15 مرداد سال گذشته پیک بار کشور 73 هزار و 500 مگاوات بوده و 16 خرداد 1403 بار کشور به 65 هزار و 780 رسیده است یعنی در خرداد داریم به پیک سال گذشته می رسیم.  ما پشتیبان صنعت هستیم اما این موارد باید کنترل شود، دیسپاچینگ برق منطقه ای مسئول پایداری و حفظ شبکه است اگر شبکه برود باید پاسخگو باشیم.

حسینی ساعات کار شبانه را به‌عنوان راه‌حل منطقی عنوان کرد و گفت: بسیاری از مشترکین نیز با این کارکرد شبانه موافق هستند. علاوه بر این صنایع باید بر روی تأسیس نیروگاه خورشیدی سرمایه‌گذاری کنند.

شاخص، میزان مصرف صنایع در روزهای بدون محدودیت است

حسین زارعی از شرکت برق منطقه‌ای نیز گفت: در سال گذشته صنایع بزرگ استان با حدود 9 درصد افزایش مصرف، رکورد مناسبی داشتند افزایش برق یعنی افزایش تولید. با وجود مدیریت مصرف برق که در سال گذشته و امسال وجود داشت توانستیم این موضوع را در استان یزد به عنوان استان صنعتی است مدیریت کرده و به رشد تولید و اقتصادی برسیم.

زارعی به موضوع قطعی برق بدهکارها اشاره کرد و گفت: برای مدیریت بار شاخص‌هایی وجود دارد، بدهکار هم تعریفی دارد شاخص اصلی، میزان مصرف صنایع در روزهایی است که بدون محدودیت گاز و برق بوده‌اند. حتی یک مورد سراغ نداریم که واحدی به علت بدهکار بودن در اولویت قطع قرار بگیرند و سهمیه نیز با درنظرگرفتن حداکثر تولید در ایام جاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه فروش برق درآمد ماست گفت: سهمیه فرمول دارد میزان مصرف صنایع برای هر ماه بر اساس عملکرد ماه قبل خواهد بود. این فرمول برای کلیه صنایع در کشور لحاظ می‌شود در اسفند که این مسئله ابلاغ شد چندمرتبه وزارت صمت و ما چانه‌زنی را انجام دادیم که به سقف معقول برسیم.

زارعی تأکید کرد: امسال وضعیت ناترازی مناسب نیست از یک‌جهت مصرف از پیش‌بینی‌ها بالاتر بوده است از جهتی تولید خوب است؛ ولی در بخش سرمایشی رشد مصرف داشتیم که بخش مولد نیست. هر سال حدود 6 درصد افزایش مصرف داریم و حدود 5000 مگاوات نیاز شبکه هست که اضافه شود بر اساس ماده 4 قانون مانع زدایی صنایع انرژی بر باید نیروگاه داشته باشند. تولید تعهد دولت نیست و بخش خصوصی باید با احداث نیروگاه خورشیدی حرارتی این میزان را جبران کند.

صنایع فولادی هم در تابستان و هم زمستان مشکل تأمین انرژی دارند

علی‌اکبر رضایی نماینده انجمن فولاد نیز به مشکلات واحدهای فولادی اشاره کرد: در ماه‌هایی که اجازه تولید با تمام توان در شب را داشتیم دچار محدودیت‌های گازی بودیم و عملاً قابل‌استفاده نبود. از طرفی مشکل بورس، مواد اولیه و… داشتیم. برخی واحدها در زمستان با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کردند.

رضایی افزود: سهمیه در نظر گرفته شده برای واحدهای فولادی 3 مگاوات است در صورتی که برخی واحدها سه یا 4 ست کوره دارند و به حداقل 7 مگاوات نیاز دارند. این مقدار حداقل برق مورد نیاز برای تولید است.

وی در خصوص احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی نیز گفت: مگر تاب‌آوری و توان شرکت‌ها چقدر است که بتوانند نیروگاه احداث کنند. احداث نیروگاه هزینه بالایی دارد ما تولیدکننده برق نیستیم و تخصص ما نیست. اصلاً منطقی نیست که 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تولید 20 مگاوات برق داشته باشیم.

رضایی به مشکلات قبض‌های برق واحدهای فولادی نیز اشاره کرد و گفت: شرایط برای شرکت‌های فولادی بسیار سخت و پرداخت این قبوض از توان بسیاری واحدها خارج است.

فعالان صنایع فولادی نیز در این جلسه به مشکلات این حوزه اشاره کردند. محدودیت‌های بورس اسفنجی، مشکلات مالی و مسائل وام ال سی همچنین مشکلات صادرات فولاد، مشکلات تأمین گاز در زمستان، عدم توانایی تمامی واحدها در احداث نیروگاه خورشیدی از جمله اصلی‌ترین مشکلاتی بود که به آن اشاره شد.

در پایان نیز در خصوص راهکارهای عملیاتی مشکلات حوزه صنعت فولاد بحث و تبادل نظر شد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.