تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۴ کد خبر: 4869
با قرائت بیانیه پایانی؛

همایش بسیج تجار اتاق‌های بازرگانی و اصناف کشور به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه همایش بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق‌های بازرگانی و اصناف کشور به میزبانی اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران ارشد استان، فعالان اقتصادی و اعضای بسیج تجار اتاق‌های بازرگانی و اصناف سراسر کشور برگزار شد، بیانیه پایانی مراسم پس از برگزاری سه کارگروه تخصصی سیاست‌های ارزی، بهینه‌سازی انرژی و بهره‌وری آب در جهش تولید قرائت شد.

در ابتدای مراسم، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت اقتصادی و راهکارهایی در جهت تحقق شعار سال پرداخت.

محمد قاسمی گفت: مقام معظم رهبری 8 سال متوالی اقتصاد را به‌عنوان اساس شعار سال اعلام کردند. آیا این موضوع نگاه تاکتیکی است یا راهبردی؟ تحریم‌های غرب کاملاً هوشمندانه و منطق حکمرانی اقتصادی را هدف قرار داده است. پنج دهه متوالی منطق این بوده که هر جا کم آورده از نفت استفاده کرده؛ بنابراین از سال 1990 مشخصاً سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز هدف قرار گرفت. نتیجه راهبردهای ما فضای محدود سیاست‌گذاری برای کشور در وضع فعلی است. مقام رهبری تأکید دارند که باید به سمت بخش خصوصی برویم ایشان به‌صراحت می‌گویند بخش خصوصی باید توسعه پیدا کند. این بیان‌ها تاکتیک نیست؛ بلکه راهبرد کشور برای مقابله مؤثر با تحریم‌ها است.

قاسمی افزود: منطق ساختن یک اقتصاد سالم و قلب یک اقتصاد، بنگاه است. زیرا بنگاه چهار جریان مالی حقوق و دستمزد برای کارگر، مالیات برای دولت، کسورات تأمین اجتماعی برای صندوق‌های بازنشستگی و سود برای بزرگ کردن اقتصاد را به وجود می‌آورد. ما در آن پنج دهه بنگاه را تضعیف کرده و دولت را به‌جای آن گذاشتیم و این موضوع کشور را آماده تحریم کرد. اگر ساختن یک اقتصاد سالم مبنا قرار بگیرد بخش خصوصی و مردم باید وارد کار شوند.

وی تأکید کرد: در این مسیر باید ضمن تکمیل راهبرد بین‌المللی، سیاست‌های اقتصاد کلان مناسب با اقدامات جغرافیایی و صنفی و موضوعی که بسیج انجام می‌دهد اضافه شود. موضوعاتی مانند عدم مداخله دولت در قیمت‌گذاری، سیاست‌های پولی و مالی، سیاست‌های مالیاتی و حقوق قضایی و همچنین دیپلماسی محور تقویت تولید رقابت‌پذیر ملی باشد. به‌عنوان‌مثال سیاست ارزی به‌صورت روشن به این صورت باشد که سیاست ارزی چه تأثیری بر صادرات دارد و این باید محور باشد.

اصناف و تولید در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی یزد در این مراسم با اشاره به کار کارشناسی انجام شده در کارگروه‌های سه‌گانه همایش گفت: در کارگروه‌های تخصصی، بحث‌های کارشناسی خوبی صورت گرفت و امیدواریم این همایش شروعی باشد و این مسیر ادامه پیدا کند.

مجتبی دستمالچیان ادامه داد: معتقدیم اصناف بدون تولید و تولید بدون اصناف معنی ندارد و این دو در کنار یکدیگر مفهوم پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که تصمیماتی که بانک مرکزی اتخاذ می‌کند برای تولید خوب نیست، مسائل ثبت سفارش، سیاست‌های ارزی و… سبب شده اکثر واحدهای تولیدی با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه باشند و این خوشایند نیست. می‌پذیریم که تورم نرخ کاهشی داشته؛ ولی تبعاتی برای تولید هم داشته که باید به آن نیز توجه کرد.

رئیس بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور نیز در این مراسم با اشاره به ورود بسیج به اتاق‌های بازرگانی گفت: در این سه کارگروه تخصصی همایش، کار کارشناسی دقیق انجام شد. امیدواریم که نتایج آن به‌صورت عملی مورداستفاده قرار گیرد.

غلامرضا حسن‌پور ادامه داد: در  بحث جهش تولید، معتقدیم جهش تولید با جهش صادرات صورت می‌گیرد. اگر نتوانیم صادرات را تقویت کنیم جهش و رشد تولید معنا ندارد. در حال حاضر برخی تولیدی‌های کشور با یک‌سوم ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: ما 600 هزار واحد تولیدی صنفی داریم که باید در تولید و صادرات توانمند شوند در این مسیر نقش اتاق بازرگانی و اتاق های اصناف بسیار پررنگ است و تعارض منافع در بخش خصوصی باید رفع شود.

فعالیت در حوزه تولید و عبور از محدودیت‌ها، جهاد حقیقی است

استاندار یزد در این مراسم، با اشاره به اهمیت فوق‌العاده حوزه «آب»؛ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای برگزاری این همایش، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای بسیار ارزشمند دولت در حوزه آب در دو بخش «تولید منابع آبی» و «مدیریت» مصرف بود.

مهران فاطمی «تولید منابع آبی» و «بهره‌وری و مدیریت مصرف» را به منزله دو بال در حوزه آب دانست و تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات و فعالیت‌های متعددی در این بخش‌ها انجام شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه یزد به‌عنوان یکی از کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بیش از 16 سال در گیر خشکسالی مستمر شده است، گفت: متوسط بارش استان یزد کمتر از 90 میلی متر است که این بارش ها یا زیر 5 میلی متر و یا سیل آسا هستند.

وی تأمین آب پایدار را یکی از مطالبات دیرینه مردم استان یزد دانست و افزود: در راستای حل این مسئله حیاتی، عملیات اجرایی پروژه خط دوم انتقال آب از دریا به استان با ظرفیت 100 میلیون مترمکعب و اعتبار قریب به 170 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم آغاز شد.

فاطمی با بیان اینکه علاوه بر اجرای ابرپروژه انتقال آب دریا، به مقوله بسیار مهم «مدیریت مصرف» نیز توجه زیادی شده است، یادآور شد: مباحث مطرح شده در خصوص بازار آب، در راستای افزایش بهره‌وری از آب مصرفی و اقتصادی کردن مسئله آب است.

وی با اشاره به انتخاب یزد به‌عنوان استان هدف بهره‌وری کشور، گفت: یکی از رویکردهای استان یزد در حوزه بهره‌وری انرژی، حرکت به سمت انرژی خورشیدی و برنامه‌ریزی جهت تولید 2000 مگاوات برق خورشیدی است.

استاندار یزد اضافه کرد: در حال حاضر یزد به عنوان استان پیش رو در این حوزه بیش از 100 مگاوات برق خورشیدی به شبکه تزریق کرده و عملیات اجرایی پروژه‌های دیگر نیز شروع شده یا در دست اقدام است.

فاطمی با اشاره به تدوین سند یزد بهره‌ور با 12 پروژه مشخص اظهار داشت: با تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت مقرر شد برنامه های این سند به مصوبه دولت تبدیل شود تا یزدی ها همانند عملکرد بهره ورانه پیشینیان خود، با یک تفکر بسیجی مسئله بهره وری را دنبال کنند.

در پایان این مراسم بیانیه پایانی قرائت و بر عملیاتی شدن آن شد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.