تاریخ انتشار: ۷ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۶ کد خبر: 4712
در کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد بررسی شد؛

عملیاتی‌شدن راهکار افزایش بهره‌وری در حوزه انرژی

کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد با موضوع بهره‌وری در انرژی در محل اتاق بازرگانی یزد تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه در خصوص راهکارهای افزایش بهره‌وری در انرژی با محوریت بخش صنعت بحث و تبادل نظر شد.

رئیس کمیسیون نفت؛ گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه با تأکید بر اهمیت موضوع بهره‌وری در حوزه انرژی گفت: باید به سمت عملیاتی‌شدن طرح‌های بهره‌وری قدم برداشت.

احمد عشقان ملک تأکید کرد: یکی از راهکارها بحث استفاده از انرژی خورشیدی است که دولت باید زمینه و زیر ساخت استفاده از آن را فراهم کند.

آگاهی دادن و فرهنگ‌سازی برای مردم از طریق سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز از دیگر مواردی بود که عشقان ملک به آن اشاره و تأکید کرد: اتاق بازرگانی یزد در زمینه آموزش می‌تواند همراهی کند.

علی فرشادپور عضو کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه گفت: بحث صرفه‌جویی انرژی زمانی که به سمت خاموشی واحد تولیدی می‌رود مشکل‌زاست یک واحد تولیدی اگر 2 روز در هفته خاموش شود یا تولید نداشته باشد از راندمان اقتصادی خارج شده و به ضرردهی می‌رسد.

فرشاد پور با اشاره به مبحث ماده 16 گفت: شرکت ها موظف هستند برای تولید برق نیروگاه ایجاد کنند و در مسیر کاهش مصرف حرکت کنند. با توجه به عمر مفید پنل های خورشیدی، یکی از راه های عملیاتی شدن این موضوع همراه شدن شرکت ها مثلا در بخش کاشی و سرامیک است.

وی تأکید کرد: آگاه‌سازی نسبت به موضوع بهره‌وری انرژی بسیار اهمیت دارد و کمیسیون انرژی اتاق یزد با محوریت خانه صنعت و معدن می‌تواند در مسیر اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها و صنایع گام بردارد.

ممنوع شدن واردات پنل خورشیدی دست‌دوم و تجهیزاتی که مصرف انرژی را در بلندمدت افزایش می‌دهند از دیگر مواردی بود که فرشادپور به آن اشاره کرد.

رئیس پردیس فناوری دانشگاه یزد نیز با اشاره به اینکه پنل‌های خورشیدی راهکار مناسبی است گفت: امروزه در دنیا پنل‌های خورشیدی با تکنولوژی بالا و قیمت مناسب تولید می‌شود. این پنل‌ها عمر مفید بالایی نیز دارند.

احمد‌رضا فقیه خراسانی افزود: یکی از مشکلات اساسی در بحث انرژی نبود نیروی انسانی آموزش‌دیده است. در صنایع مختلف مثلاً کاشی و سرامیک کمبود نیروی آموزش‌دیده متخصص برای حفظ و نگهداری تجهیزات انرژی از جمله نیروگاه‌های انرژی خورشیدی مشهود است.

فقیه خراسانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع انرژی در ساختمان اشاره کرد و گفت: آنچه مشخص است اینکه مصرف انرژی در ساختمان‌ها هم خانگی  ساختمان‌های اداری صنایع زیاد است. علی‌رغم ابلاغ‌شدن مبحث 22، همچنان خلأهایی وجود دارد و نیاز به رایزنی و هم‌فکری با دستگاه‌های ذی‌ربط است.

آموزش، راهکار ترویج مصرف بهینه انرژی

رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز تأکید کرد: اگر چه در حوزه انرژی و برق مشکل داریم؛ اما مسئله آب موضوع بسیار مهمی است. زیرا آب را بسیار بد مصرف می‌کنیم. از سویی صنایع ما آبخواه هستند و از سوی دیگر پساب‌های سنگینی دارند و گاهی بدون اینکه به استاندارد برسند در فاضلاب شهری رها می‌شوند. چاه‌های غیرمجاز برخی صنایع و بحث بازیافت آب نیز مطرح است.

سید محسن رضوانفر افزود: در خصوص مبحث انرژی راجع در اصلاح مصرف ماده 61، در خصوص چاه کشاورزی ماده 16 و ماده 12 جهت رفع موانع زیرساخت‌ها آماده شده ولی متولی درستی برای اجرا نداریم. اگر صنایع یکپارچه شود و در استان نیروگاه‌های مشترک تأسیس شود بازدهی بالاتری خواهد داشت. کارخانه‌هایی که سوله بزرگ دارند نیز می‌توانند در سقف پنل‌های خورشیدی نصب کنند و بازدهی بالا و هزینه کمتری دارد.

رضوانفر موضوع آموزش را نیز پر اهمیت برشمرد و گفت: بحث آموزش و ترویج از جمله مباحثی است که نادیده گرفته شده است می‌توان از ظرفیت آموزش در مدارس برای موضوع بهره‌وری انرژی استفاده کرد. کودکان بهتر وارد این بحث می‌شوند و آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: می‌توان برای ساخت‌وسازهایی که در صنایع اتفاق می‌افتد و تجهیزاتی که باید خریداری شود سازوکار تعریف کرد به‌گونه‌ای که جنس بی‌کیفیت مورداستفاده قرار نگیرد؛ زیرا این وسایل، مصرف چندبرابری دارند و در بلندمدت بار اساسی به شبکه وارد می‌شود.

رضوانفر پیشنهاد کرد برای بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی چک‌لیست‌های ممیزی برای صنایع تعریف شود.

امیرعباس سازش مسئول طرح یزد بهره‌ور نیز به تشریح برنامه‌های یزد بهره‌ور پرداخت و تأکید کرد: این طرح، برنامه بومی برای ارتقا بهره‌وری است که سه دسته پروژه پیشران، پشتیبان و زیر بنایی در آن تعریف شده است. حوزه‌های اولویت‌دار نیز آب و انرژی به‌خصوص در صنایع فولاد، کاشی، معدن و کشاورزی است. پروژه پشتیبان یزد بهره‌ور فرهنگ‌سازی و آموزش و آگاهی‌بخشی است و مباحث زیربنایی ریل‌گذاری قوانین مثلاً قواعد و قوانین برای جانمایی صنایع و… است. یزد بهره‌ور برای رسیدن به اهداف خود به حمایت مردم و بخش خصوصی نیاز دارد.

وجدانی مسئول محور انرژی خورشید سند یزد نوین به ظرفیت‌های ویژه استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های خوبی در استان است؛ ولی باید در جهت بهینه‌سازی مدیریت شود.

وجدانی افزود: در حوزه تحقق شعار سال چند مسئله باید مدنظر قرار گیرد، یکی اصلاح قیمت‌های خرید انرژی است. در حال حاضر به علت قیمت انرژی، انگیزه‌ای برای تولید انرژی در کشور نداریم. دولت باید به موضوع اصلاح قیمت‌ها ورود کند.

بحث ترویج و آموزش در حوزه بهره‌وری انرژی، استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات بهینه در حوزه بهره‌وری و بهینه‌سازی انرژی در حوزه ساختمان از دیگر مواردی بود که وجدانی به آن اشاره کرد.

دبیر کمیسیون نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد نیز ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده بر مواردی مانند مردمی‌سازی و آگاهی‌بخشی در حوزه بهره‌وری انرژی و حرکت به سمت موضوعات دانش‌بنیان تأکید کرد.

شکوهی ادامه داد: ترویج و آموزش ذیل مردمی‌سازی و تعیین الگوی استاندارد و مناسب برای صنایع و تسهیل بهره‌برداری در جهت قانون جهش تولید ذیل مباحث دانش‌بنیان تعریف خواهد شد.

وی همچنین پیشنهاد کرد نماینده اتاق بازرگانی در شورای حل‌وفصل مسائل تعیین تعرفه آب و برق و گاز، حضور داشته باشد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.