تاریخ انتشار: ۷ خرداد, ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۸ کد خبر: 4704
در جلسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد مطرح شد:

ارز چندنرخی، بزرگ‌ترین مانع صادرات بخش فولاد است

کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان یزد به میزبانی شرکت فولاد آلیاژی ایران تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد این جلسه به‌منظور بررسی مشکلات ارزی شرکت فولاد آلیاژی ایران با حضور اعضای کمیسیون برگزار شد.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور و هیئت همراه و خوشامدگویی به اعضای اتاق بازرگانی استان یزد، از مشکلات و چالش‌های پیشروی این شرکت در خصوص صادرات محصولات گفت و ادامه داد: تحویل صددرصدی ارز در سامانه نیما، سود صادرکننده را کاهش می‌دهد و ارز نیمایی پاسخگوی نیاز تولید نیست و این موضوع می‌تواند در کاهش یا توقف صادرات مؤثر باشد.

محمد کمال‌زاده با اشاره بر این موضوع که تلاش ما در یک سال گذشته تدوین سند ارزی حاصل از صادرات بود، بر این موضوع تأکید کرد: در طول یک سال گذشته شرکت فولاد آلیاژی تلاش کرد تا طرح صندوق ضمانت ارزی را تدوین کند و قرار بر این شد تا در اولین جلسه هیئت دولت در سال جاری این طرح به تصویب برسد که متأسفانه با کارشکنی‌هایی روبرو شد و این طرح به تصویب نرسید که همین امر باعث کاهش صادرات فولاد در سال جاری شده است. عرضه ارز صادرات فولاد در سامانه نیما می‌تواند مشکلات زیادی را برای صادرکننده ایجاد کند؛ چراکه سود صادرات برای صادرکننده کاهش پیدا می‌کند و ارز نیمایی پاسخگوی نیاز تولید نیست.

وی تک‌نرخی کردن ارز را بهترین راه‌حل مشکلات به وجود آمده برای صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: دولت می‌تواند با تغییراتی در سیاست‌های پولی و مالی خود، افزایش صادرات و افزایش تولید داخلی، رفع مشکلات زیرساختی برای تأمین انرژی، مشکلات صنایع را تا حد زیادی برطرف کند و در پیشرفت کشور و افرایش صادرات صنایع، تأثیر مثبت بگذارد.

کمال‌زاده بر پیوند بین سمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی تأکید و تصریح کرد: تشکل‌ها می‌توانند با تسهیلگری موازی با دولت کار را جلو ببرند و زمانی که تمام تشکل‌های اقتصادی با یکدیگر همراه شوند، شاهد تغییرات مثبت سیاست‌های اقتصادی هستیم.

تشکل‌ها و سمن‌ها باید مطالبه‌گر باشند

رئیس اتاق بازرگانی یزد در این جلسه به عملکرد کمیسیون‌های مختلف اتاق یزد اشاره کرد و گفت: بنا بر این است که کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی یزد در شرکت‌ها و صنایع مختلف حضور پیدا کرده و خارج از محیط اتاق بازرگانی به بررسی مسائل و مشکلات صنعت بپردازند.

مجتبی دستمالچیان، مسائل ارزی را از مهم‌ترین مشکلات حوزه صنعت عنوان کرد و گفت: چندنرخی بودن ارز بزرگ‌ترین مانع صادرکنندگان است. همه دنیا از صادرات حمایت می‌کند؛ ولی سیاست‌های کشور در مواردی ضد صادرات است. مشکل دیگر سیاست‌های انقباضی است که بر سر راه تسهیلات هم محدودیت ایجاد می‌شود از سوی دیگر ما بحث تورم را داریم اگر بخواهیم واحد صنعتی را حفظ کنیم باید 30 درصد سرمایه افزایش داد.

دستمالچیان تأکید کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی به‌خصوص واحدهای کوچک و متوسط توان ادامه‌دادن ندارند، از این‌طرف نیز با کاهش قدرت خرید و موضوع چک‌های برگشتی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی یزد آماده پذیرش همه نظرات در کمیسیون‌های مختلف است. ارتباط بخش خصوصی و دولت نیز بسیار خوب بوده است؛ اما به همبستگی بیشتری نیاز داریم.

علی‌اصغر بیگی رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات نیز در این نشست به چالش‌های نرخ ارز اشاره کرد و گفت: همه واقف هستیم که چندنرخی بودن ارز مشکل‌زاست و راهی جز تک‌نرخی کردن ارز نیست. در راه تشریح مشکلات موجود سمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی می‌توانند در این راستا همسو شده و مطالبه‌گری کنند.

احمد عشقان ملک کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات در این نشست به مطالبه‌گری تمام صنایع تأکید کرد و گفت: در سال گذشته 11 جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت برگزار و چند مورد از خروجی این جلسات به هیئت دولت ارسال و مسائل حل و فصل شد.

عشقان ملک افزود: در خصوص نرخ ارز به‌صورت جزیره‌ای عمل کردیم؛ ولی مطرح‌کردن این موضوع در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت می‌تواند راهگشا باشد. اگر از استان ماهی 2 نامه از طریق شورای گفتگو به وزارت خانه ها برود موثرتر خواهد بود.

رویکرد بخش خصوصی و دولت منطبق است

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به اینکه استاندار یزد همراه و پای‌کار است گفت: خوشبختانه رویکردهای بخش دولتی و خصوصی یزد در این دوره بر هم منطبق است.

محمدرضا پاکدل افزود: در خصوص مسئله ارز اتاق بازرگانی یزد کار محتوایی انجام داده و این مسئله در فضای صنعت استان پذیرفته شده است؛ ولی در کشور به این صورت نیست. باید با هماهنگی با تمام عناصری که نظرات و ذهنیت آن‌ها مهم است همچنین نمایندگان مجلس مفصل گفتگو و وضعیت تشریح شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها قضایی استان نیز همراه هستند. می‌توان باتوجه‌به ظرفیت‌های خودشان از آن‌ها در تبیین این حوزه استفاده کنند.

پاکدل همچنین تصریح کرد در استان مجموعه اندیشکده‌هایی داریم که ذیل مجلس فعالیت می‌کنند و برخی از مطالب می‌تواند از طریق آن‌ها به مجلس منعکس شود در واقع دغدغه‌های همه دیده و پاسخ داده شود. در موضوع ارز همه با هم کارکرده و به یک خروجی مشترک رسید.

فرزانه کیامهر رئیس خدمات بازرگانی خارجی شرکت فولاد آلیاژی ایران به مشکلات گریبان‌گیر شرکت فولاد اشاره و تصریح کرد: از بهمن 1402 امکان استفاده از کوتاژهای صادراتی این شرکت به‌منظور رفع تعهد واردات جهت ترخیص کالا داده نشده است. از سویی این شرکت ملزم به فروش ارز صادراتی خود در سامانه نیما است؛ ولی مجوز خرید ارز از نیما توسط دفتر مقررات ارزی بانک مرکزی داده نشده است. در مجموع شرایط به‌گونه‌ای است که صادرات شرکت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

محمدرضا صالحی رئیس شعبه ارزی بانک ملی یزد نیز تأکید کرد: در خصوص بحث ارز و چندنرخی بودن آن و سامانه نیما باید دلایل مخالفت کاملاً تبیین و تشریح شود و درست با دلایل منطقی استدلال کرد. بحث قیمت تمام شده نیز باید مدنظر قرار گیرد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.