تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۶ کد خبر: 4536
در کمیسیون گردشگری اتاق یزد با حضور سفیر تایلند مطرح شد؛

حضور یزد و تایلند در ACD می‌تواند به توسعه گردشگری دوجانبه کمک کند

جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد با حضور سفیر و رایزن بازرگانی تایلند و هیئت همراه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این جلسه که با حضور اعضای کمیسیون اتاق و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد، راهکارهای افزایش همکاری‌های دوجانبه با تایلند در موضوع گردشگری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به سفیر تایلند و هیئت همراه گفت: شهر یزد، یکی از شهرهای ثبت شده میراث جهانی است و باتوجه‌به ظرفیت تاریخی و فرهنگی که دارد جزء مثلث طلایی گردشگری و یکی از مقاصد سفر برای ایرانی‌هاست.

اصغرآقا نبیل ادامه داد: کشور تایلند نیز باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که دارد یکی از مقاصد گردشگری برای ایرانیان است اگر چه گردشگر از تایلند هم به یزد آمده است؛ اما هنوز هم جای کار دارد. درخواست ما از هیئت تایلند این است که ما را راهنمایی کنند که چطور می‌توان ظرفیت بیشتری را از توریسم تایلند جذب کنیم.

وی یکی از نقاط قوت یزد را مراکز اقامتی و بوم‌گردی‌ها عنوان کرد و گفت: علی‌رغم اینکه مردم ایران و یزد بسیار مهمان‌نواز هستند؛ اما تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه ایران وجود دارد، به همین علت یزد و کمیسیون گردشگری اتاق این آمادگی را دارد تا میزبان فم تورها، بلاگرها و تور اپراتورهای تایلند باشیم تا ایران واقعی را به دنیا نشان دهند و بتوانند سفیرهای خوبی برای گردشگری یزد باشند.

نبیل تأکید کرد: در حال حاضر در بحث گردشگری، اوضاع به نفع تایلند است؛ اما امیدواریم با همکاری‌هایی که تعریف می‌شود و توافق‌نامه‌هایی که می‌تواند صورت گیرد تایلندی‌ها هم به یزد بیایند و این تراز مثبت شود.

استفاده از تجربیات تایلند در جذب گردشگر

مرتضی بذرافشان دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست گزارشی در خصوص استراتژی و راهبردهایی که برای توسعه روابط گردشگری بین دو کشور می‌تواند موردتوجه قرار گیرد ارائه داد.

بذرافشان تأکید کرد: یزد باتوجه‌به ساختار و قابلیت‌هایی که داشته ثبت جهانی شده و پایتخت شهرهای پایدار جهان است. این شهر در مرکز جاده ابریشم قرار دارد و بافت تاریخی یکپارچه آن منحصربه‌فرد است.

وی با اشاره به راهبردهای موجود برای توسعه روابط گردشگری بین دو کشور پیشنهاد کرد در خصوص برنامه عملیاتی هر بخش نیز گفتگو شود.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق یزد ادامه داد: به‌طورکلی 4 گروه ذی نفع در بحث گردشگری هستند؛ مراکز اقامتی، راهنمایان گردشگری، دفاتر و آژانس های مسافرتی و مراکز آموزشی.  در زمینه اقامتگاه های سنتی هتل ها و مهمانپذیر ها و بومگردی پیشنهاد می شود از دانش و تجربیات تایلند در جذب گردشگر همچنین درباره استاندارد سازی استفاده کرد. سرمایه گذاری در هر دو کشور برای هتلداری نیز از دیگر موارد پیشنهادی است.

وی در خصوص دفاتر خدمات مسافرتی به تبادل گردشگر و ایجاد سامانه‌های آنلاین مشترک برای رزرواسیون تورها، تبلیغ و ترویج خدمات آژانس مسافرتی در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچنین برگزاری تورهای اکوتوریسم و طبیعت‌گردی اشاره کرد.

مراکز آموزشی از دیگر مواردی بود که بذرافشان به آن تأکید کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌ها، دوره‌ها و جلسات ملاقات برای تبادل دانش همچنین تقویت مهارت‌های زبانی و توسعه دوره‌های آموزشی آنلاین و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایران با دانشگاه‌های تایلند به‌منظور تبادل کارآموز به‌خصوص در بخش هتلداری و تشریفات می‌تواند موردتوجه قرار گیرد.

بذرافشان به نقش دولت‌ها در پیشبرد اهداف نیز اشاره و تصریح کرد: بحث صدور روادید و سهولت تردد اتباع دو کشور می‌تواند اتفاق خوبی در این راستا باشد.

بازاریابی دیجیتال، برگزاری رویدادها و فستیوال‌های مختلف فرهنگی و ورزشی نیز از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.

تلاش برای تبادل توریسم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: یزد به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفتگوی آسیا ACD انتخاب شده و یا توجه به اینکه تایلند هم عضو این مجمع است امیدواریم شاهد توسعه گردشگری بین دو کشور به‌ویژه استان یزد باشیم.

سید محمد رستگاری ادامه داد: یزد 11 اثر ثبت جهانی دارد. بافت تاریخی بی نظیری هم در مرکز استان و هم شهرستان ها وجود دارد. همچنین باغ های ایرانی، کاروان سراها و قنات ها که از جاذبه های کم نظیر در دل یزد است.  با توجه به ظرفیت هایی که در یزد وجود دارد امیدواریم با راهکارهایی که ارائه و تجربیاتی که مبادله می شود با انعقاد یک تفاهم نامه بین دو کشور، شاهد توسعه گردشگری باشیم. همچنین تلاش می کنیم زمینه ساز حضور گردشگران تایلندی به استان یزد باشیم.

غضنفر امیر جلیلی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه با اعلام اینکه اتاق بازرگانی یزد حلمی بخش توریسم است افزود:  امیدوارم شما با پتانسیل‌های گردشگری یزد آشنا شوید تا بتوان در آینده با ارتباط بیشتر و تقویت سازوکارها تبادل توریسم داشته باشیم.

موحد رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به طبیعت زیبای تایلند اشاره کرد و گفت: گردشگری در صورتی پایدار خواهد بود که تبادل مسافر و گردشگر اتفاق بیفتد اقلیم ایران از تایلند متفاوت است و همین موضوع هم جذابیت خوبی برای گردشگران تایلندی دارد.

اکبرپور عضو هیئت مدیره انجمن اقامتگاههای بومگردی نیز به اکوتوریسم تایلند اشاره کرد و گفت: تایلند در بخش اکوتوریسم بسیار قوی است. پیشنهاد می‌شود اطلاعات و تجربیات بین دو کشور تبادل شود. یزد برای کویرها و اقلیم خاصش و فعالیت‌های گردشگری مرتبط با آن شناخته شده است این جاذبه می‌تواند برای مردم تایلند جذاب باشد. یزد همچنین برای گردشگری سلامت به‌خصوص برای کشورهای عضو GCC شناخته می‌شود.

زیبایی یزد، منحصربه‌فرد است

سفیر تایلند در این جلسه با تأکید بر اینکه در خصوص بافت تاریخی یزد پیش‌ازاین شنیده بودم گفت: آنچه از زیبایی یزد لمس کردم منحصربه‌فردتر از چیزی است که شنیدم و برایم قابل‌توجه است نخستین‌بار است که در یزد هستیم و بسیار از این بابت خوشحالم.

وی ادامه داد: ایمان دارم یزد توانایی این را دارد که بتواند در زمینه گردشگری با تایلند به تفاهم و توافق دوجانبه برسد. زمانی که استوارنامه را تسلیم ریاست‌جمهوری ایران کردم این نکته را مطرح کردم که یکی از برنامه‌ها توسعه صنعت گردشگری بین تایلند و ایران است.

پی چیت بون ساد سفیر تایلند تصریح کرد: یکی از ابزارهای مهم در توسعه گردشگری، تقویت خطوط هوایی بین دو کشور است. سالیانه 50 هزار توریست از ایران به تایلند سفر می‌کنند که این آمار در ابتدای سال میلادی جدید 25 هزار نفر بوده و 6 درصد رشد داشته است. باتوجه‌به رشد آمار، برخی شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش پرواز داشته‌اند و این فرصت خوبی است که گردشگران ایرانی و تایلندی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: یزد به‌عنوان یک شهر تاریخی در مثلث طلایی گردشگری ایران قرار دارد و در قدم اول باید این شهر به لحاظ تاریخی به مردم تایلند شناسانده شود. این نقطه عطفی است که مردم تایلند با تاریخ ایران و یزد آشنا شوند. اگر چه بحث توریسم سلامت نیز مطرح شد؛ اما به نظرم گردشگری تاریخی قدم اول است.

استفاده از توان شبکه‌های اجتماعی

سفیر تایلند در بخش دیگری از سخنانش به نقش بازاریابی در موضوع گردشگری اشاره کرد و گفت: راهکارهای مختلفی برای بازاریابی گردشگری یزد وجود دارد؛ اما پلتفرم‌های آنلاین و شبکه های اجتماعی همچنین استفاده از بلاگرها و کسانی که در صفحات مجازی می توانند تاثیرگذار باشند؛ می توانند یزد را به تایلندی ها بشناسانند.

سفیر تایلند پیشنهاد کرد: باتوجه‌به حضور یزد در ACD پیشنهاد می‌کنم با رایزن فرهنگی (رایزن گردشگری در تایلند) که در دبی مستقر است نیز دیدار و هماهنگی‌هایی صورت بگیرد. راهکار دیگر اینکه از پتانسیل‌های دیپلماتیک یعنی سفیر ایران در تایلند نیز استفاده شده و در ملاقات با وزرای تایلند به‌خصوص وزیر گردشگری می‌تواند اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی به موضوع روادید نیز اشاره و تأکید کرد: بخش خصوصی می‌تواند از دولت درخواست کند تا نیاز برای اخذ روادید برای کشور تایلند برداشته شود این مسئله نقش مهمی در جذب توریسم ایفا می‌کند. زیرا سابقه روابط ایران و تایلند بیش از 500 سال است و سال آینده روابط دیپلماتیک ایران و تایلند وارد 70 سالگی می شود این فرصت مغتنمی است که به مناسبت 70 سالگی روابط بتوانیم گردشگر جذب کنیم.

سفیر تایلند تصریح کرد: باتوجه‌به سیاست‌گذاری‌های کووید بیش از 28 میلیون به تایلند سفر کردند و امیدواریم افزایش 30 درصدی داشته باشد. نخست وزیر ما سیاست تاکید بر روابط دوستانه با سایر کشورها را در سایه اقتصاد گردشگری در دستور کار دارد. فرصت مناسبی است که مدیران ایران در بخش خصوصی در تایلند حضور داشته و بتوانیم روابط را گسترش دهیم.

سفیر در پایان ضمن بررسی چند شهر توریستی تایلند که می‌تواند به‌خصوص در زمینه توسعه و ترمیم فرودگاهی نمونه‌ای برای ایران باشد تا بتوان مدل توسعه فرودگاهی را در یزد پیاده کرد اظهار امیدواری کرد که این جلسه ردوبدل‌شدن تجربیات، به مرحله اجرا در بیاید.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.