تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۷ کد خبر: 4467
در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد با حضور سفیر تایلند مطرح شد؛

ظرفیت‌های همکاری با تایلند در حوزه‌های طلا، فولاد و شیلات عملیاتی شود

کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد با حضور سفیر و رایزن بازرگانی تایلند و هیئت همراه تشکیل جلسه داد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این نشست، راهکارهای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشور تایلند مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست رئیس اتاق بازرگانی یزد ضمن خیرمقدم به پی چیت بون ساد سفیر تایلند و هیئت همراه گفت: کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی یزد با هدف بررسی راهکارهای گسترش و پیشرفت صادرات در حوزه‌های اقتصادی مزیت دار استان اعم از صنعت، معدن و کشاورزی تشکیل شده و پیشنهادهای کارشناسی در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به برنامه‌های عملیاتی استان تبدیل شود.

 مجتبی دستمالچیان افزود: استان یزد از ظرفیت سرمایه‌گذاری بالایی در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی برخوردار است و می‌تواند شریک تجاری قابل‌اعتمادی برای کشور تایلند باشد. از زمینه‌های جذاب برای توسعه همکاری دوجانبه، حوزه‌های فولاد، طلا و جواهرات و شیلات است که از مزیت‌های استان یزد به شمارمی رود.

وی با اشاره به اینک استان یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو ACD انتخاب شده گفت: در زمینه گردشگری نیز می توان از همکاری مشترک بهره برد.

دستمالچیان تأکید کرد: تسهیل فعالیت‌های مشترک در حوزه گردشگری و حوزه‌های صنعت و کشاورزی می‌تواند به توسعه روابط منطقه‌ای بینجامد که طبیعتاً از مطلوبیت بالایی برای کشورهای ایران و تایلند برخوردار است.

ظرفیت‌های همکاری با تایلند بر اساس سند تحولی استان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز در این نشست با اشاره به سند یزد نوین گفت: فعالیت‌های استان بر اساس اسناد برنامه‌محور انجام می‌شود. سند یزد نوین راهنمای فعالیت‌های اقتصادی استان است که در 14 محور توسعه ای تنظیم و بر رشد استان تمرکز شده است.

محمدرضا پاکدل به تشریح محورهای سند تحولی یزد نوین پرداخت و گفت: محور اول در این سند، اقتصاد دانش بیان و شرکت های خلاق و نوآور است. دومین محور نیز با توجه به شرایط اقیلمی و طبیعی یزد تامین آب پایدار برای استان یزد و مدیریت مصرف بهینه و بهره وری است.

وی به بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت:  کشاورزی مدرن، محور بعدی این سند است. یزد علی رغم اینکه از لحاظ اکولوژیکی با کمبود آب مواجه است اما دومین استان تولیدات گلخانه ای هستیم. در حوزه نشا و نهال و بذر و آبیاری نوین تمایل به توسعه همکاری با کشور تایلند داریم.

پاکدل شرایط یزد را برای سرمایه‌گذاری در بحث انرژی خورشیدی بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: استان یزد با بیش از 330 روز تابش یکی از بهترین نقاط برای سرمایه گذاری در موضوع انرژی خورشیدی در ایران است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری به سایر محورهای سند تحول از جمله منابع انسانی توانمند و هوشمند نیز اشاره کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه یزد در شاهراه صنایع کشور قرار گرفته است، توسعه حمل‌ونقل ریلی نیز موردتوجه استان است.

پاکدل به جایگاه یزد در صنایع کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: یزد جایگاه اول تولید کاشی و سرامیک در کشور، جایگاه سوم تولید محصولات فولادی، جایگاه دوم چینی بهداشتی و جایگاه اول تولید طلای سنتی در کشور را دارد. استان یزد همچنین رتبه نخست پرورش اسب و بلدرچین و پرورش تیلاپیا و رتبه سوم پرورش شتر و رتبه سوم پسته و دوم گلخانه‌ای، هفتم زعفران، هشتم خرما و چهارم انار را در کشور دارد. تمام این حوزه‌ها می‌تواند زمینه همکاری دوجانبه و سرمایه‌گذاری مشترک بین استان یزد و تایلند باشد.

توریسم سلامت به‌خصوص در زمینه ناباروری و عمل‌های مختلف چشم همچنین وضعیت معدنی استان و مهیا بودن شرایط برای سرمایه‌گذاری در این صنعت از دیگر مواردی بود که پاکدل به آن اشاره کرد.

تراز تجاری ایران و تایلند افزایش یابد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این جلسه به توانمندی‌های صنعتی و تجاری یزد اشاره کرد و گفت: استان یزد با تولید بیش از 50 درصد سنگ آهن کشور یکی از مهم ترین استان های معدنی کشور است.

محمدکاظم صادقیان تأکید کرد: در حوزه سنگ‌های تزیینی ساختمانی، استان یزد استان چهارم کشور است، استان یزد 27 درصد تولیدات محصولات نساجی و 17 درصد تولیدات محصولات فولادی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود امنیت بالای استان و بخش خصوصی قابل‌اعتماد آن، تمایل برای همکاری‌های مشترک صنعتی و معدنی بسیار بالاست گفت: در خصوص واردات و صادرات استان، 12 درصد از نظر ارزشی صادارت استان رشد داشته است در واردات بیش از 21 درصد ارزشی رشد داشتیم. به طور کلی تراز تجاری استان مثبت است.

صادقیان ادامه داد: شرکای تجاری استان یزد، چین، عراق، امارات متحده، عمان، پاکستان، افغانستان، هندوستان و ترکیه هستند. عمده کالاهای صادراتی استان نیز صنایع معدنی، مواد پلیمری، سیم و کابل و هیدروکربن‌ها هستند.

رئیس سازمان صمت یزد اظهار امیدواری کرد که تراز تجاری بین دو کشور افزایش یابد و گفت: در حوزه ماشین‌آلات معدنی و انتقال تکنولوژی می‌توان همکاری‌های خوبی با تایلند داشت.

سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال دانش و تجربه با تایلند

دبیر کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق یزد با اشاره به اینکه درگذشته صادرات سنگ‌های تزیینی و محصولات خشکبار را به تایلند داشتیم گفت: متأسفانه استان یزد در سال‌های اخیر به‌صورت مستقیم تعامل تجاری با تایلند نداشته است.

گلسا صالحی ادامه داد: اقلام صادراتی ایران به تایلند آهن، فولاد، روی و مصنوعات روی و سوخت‌های معدنی بوده است. مواردی مانند خرما، انجیر و کشمش و پسته نیز به تایلند صادر شده که یزد توانایی بالایی در تولید این اقلام دارد. واردات ایران از تایلند نیز مصنوعات چوبی، ماشین‌آلات، کائوچو که برای صنایع لاستیک ضروری است و… بوده است.

صالحی تأکید کرد که اتاق بازرگانی یزد طی رایزنی با فعالان عرصه‌های مختلف به پیشنهاداتی در زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تایلند به این شرح رسیده است: در زمینه طلا و جواهر، انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن تولید جواهرات تایلند در زمینه آموزش تبادل استاد و استفاده از ظرفیت‌های رشته طلاسازی، انعقاد تفاهم‌نامه در خصوص انتقال دانش تراشکاری و ماشین‌آلات به‌روز در جهت افزایش ارزش‌افزوده سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی همچنین اعزام هیئت تجاری به نمایشگاه طلا و جواهرات بانکوک پیشنهادها در زمینه صنعت طلا و جواهر است.

وی صادرات محصولات نیمه‌خام یا آلیاژی مازاد استان به تایلند، ایجاد کنسرسیوم مشترک و سرمایه‌گذاری در تولید محصولات فولاد آلیاژی و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه ماشین‌سازی و قطعه‌سازی را از پیشنهادات تعامل اقتصادی در حوزه فولاد عنوان کرد.

تعریف زنجیره ارزش تیلاپیا و افزایش همکاری با تایلند و سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال دانش فنی در مزارع تیلاپیا و سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور در زمنیه صنایع وابسته مانند تولید خوراک ماهی  نیز به عنوان پیشنهادات قابل بررسی در حوزه شیلات مطرح شد.

تبادل دانش و تجربه در صنعت طلا و جواهر

نوری‌زاده رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه استان یزد از قطب‌های طلا و جواهر کشور است گفت: یزد در رشته زیورآلات سنتی مقام اول را در کشور دارد و 80 اثر از استادکارهای یزد ثبت ملی و یک اثر نیز ثبت جهانی شده است. حدود 70 درصد تولیدات به خارج از استان صادر می شود. با توجه به پتانسیل های یزد در صنعت طلا و جواهر، آماده همکاری با تایلند در بحث انتقال دانش و تکنولوژی هستیم

علی کریمی از مرکز توسعه و فناوری صنعت طلا نیز به پتانسیل‌های یزد در زمینه طلا و جواهر اشاره کرد و گفت: در شاخه طلا و جواهر یزد ما سعی کردیم این صنعت را گسترش دهیم و پتانسیل خوبی در این زمینه داریم. رشته طلا و جواهر در مراکز آموزشی استان تدریس می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه نمایشگاه طلا و جواهر بانکوک از بهترین نمایشگاه‌ها در این حوزه است گفت: پیشنهاد می‌کنم تعدادی از فعالان طلای یزد برای بازدید از این نمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها و صنایع مرتبط با طلا و جواهر به تایلند سفر کنند در مقابل فعالان حوزه طلای تایلند نیز به یزد آمده تا بتوان زمینه همکاری‌های مشترک را ایجاد کرد.

صدور گواهی برای سنگ‌های قیمتی و انتقال تکنولوژی در زمینه تراش سنگ‌های قیمتی از دیگر مواردی بود که کریمی بر آن تأکید کرد.

انتقال تکنولوژی و ماشین‌آلات در بخش فولاد و کشاورزی

محمدعلی حاتمی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این جلسه به تجربیات تایلند و یزد در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار فائو، تایلند 60 سال سابقه و تجربه در پرورش تیلاپیا دارد. تولید تلاپیا در تایلند 220 برابر ایران است و ظرفیت بالایی دارد. یزد از استان‌های پیشرو کشور در زمینه تولید ماهی تیلاپیا است در نتیجه تبادل تجربیات علمی و تکنولوژی همچنین سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی به‌خصوص خوراک ماهی و همچنین گردشگری کشاورزی می‌تواند موردتوجه قرار گیرد.

رضایی دبیر انجمن فولاد استان نیز با اشاره به اینکه تولید فولاد استان یزد معادل تولید فولاد تایلند است گفت: 6 میلیون تن فولاد نیمه آماده در یزد تولید می شود. در گذشته 16 درصد سهم بازار تایلند را در اختیار ایران بود اما در حال حاضر این میزان به 3 درصد رسیده است. کشور عمان 38 درصد بازار فولاد تایلند را در دست دارد در صورتی که محصولات ایران از طریق عمان به تایلند صادر می شود.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه آماده ایجاد کنسرسیوم مشترکی در زمینه محصولات فولاد آلیاژی هستیم اظهار امیدواری کرد این جلسه سبب شود صنایع فولادی استان یزد با صنایع فولادی تایلند دادوستد داشته باشند.

عملیاتی‌کردن راهکارها، پیگیری شود

پی چیت بون ساد سفیر تایلند در این نشست ضمن قدردانی از اتاق بازرگانی یزد برای برگزاری این جلسه گفت: این نشست سبب شد اطلاعات زیادی کسب کنم. ولی آنچه نظرم را جلب کرد در زمینه کشاورزی یزد است. برای من حائز اهمیت است که یزد به‌عنوان یک شهر کم آب، تولید محصولات کشاورزی را در دستور کار دارد. از نظر شخصی من علاقه زیادی به محصولات پسته و خرما دارم هر زمان این دو محصول به تایلند می‌برم موردتوجه همه است.

سفیر تایلند ادامه داد: پتانسیل یزد در زمینه طلا و جواهر زمینه را برای انعقاد یک تفاهم‌نامه بین یزد و تایلند فراهم می‌کند امیدوارم فعالان طلا و جواهر یزد در نمایشگاه طلا و جواهر تایلند در سپتامبر آینده حضور داشته باشند. یکی از فرصت‌های که در این نمایشگاه وجود دارد این است که دو بخش خصوصی یزد و تایلند بدون واسطه صحبت و گفتگو کنند این فرصتی استثنایی برای تجار یزد است.

سفیر تایلند به شرایط مناسب یزد برای انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: برای من جالب‌توجه است که یزد 330 روز آفتابی دارد. بخش خصوصی تایلند در زمینه انرژی خورشیدی درکشورهای اطراف تایلند اقدام کرده اند و فعالیت دارند. همکاری در زمینه انرژی های خورشیدی با استان یزد نیز می تواند یکی از اولویت ها باشد.

پی چیت بون ساد به موارد مطرح شده در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: مسئله دیگر مسئله ماهی تیلاپیاست که باکمال‌میل این موضوع را به تایلند انتقال می‌دهیم. به نظر من تایلند در زمینه انتقال دانش و تجربیات علمی در خصوص شیلات می‌توانند به ایران کمک کنند.

سفیر تایلند به توانمندی‌های گردشگری تایلند و تجربیات این کشور اشاره کرد و گفت: تایلند می‌تواند پلتفرم توسعه گردشگری را در اختیار ایران و استان یزد بگذارد تا بتواند موضوع گردشگری را نیز توسعه دهد.

وی اظهار امیدواری کرد تا موارد مطرح شده در جلسه اولویت‌بندی شده و به‌صورت اجرایی و عملیاتی درآمده و پیگیری شود.

فرصت همکاری با استان یزد فراهم است

رایزن بازرگانی تایلند نیز با تأکید بر اینکه این جلسه سبب شد در جریان نیازمندی‌های یزد قرار بگیرم گفت: در زمینه طلا و جواهر یزد اعلام آمادگی برای عقد تفاهم‌نامه دارند. برای انتقال دانش و تکنولوژی درخواستم این است که یک نماینده رسمی معرفی شود تا جزئیات بررسی و این امر محقق شود. حضور در نمایشگاه طلا و جواهر تایلند نیز کمک می‌کند تا قدم‌های بیشتری برداریم.

وی پیشنهاد کرد با توجه به پتانسیل یزد، اتاق بازرگانی هیئتی برای حضور در تایلند و گفتگوی مستقیم با تجار تایلندی معرفی کنند. این گفتگوها علاوه بر صنعت طلا همچنین میتواند در زمینه فولاد و شیلات نیز دنبال شود.

رایزن بازرگانی تایلند به تفاهم‌نامه‌ای در زمینه جواهرات میان ایران و تایلند اشاره کرد و گفت باتوجه‌به پتانسیل و توانمندی بالای یزد در این زمینه، امکان همکاری مستقیم برای توسعه و پیشرفت ساخت جواهرات بین یزد و تایلند وجود دارد.

وی افزود: در زمینه توسعه پرورش ماهی و شیلات نیز، تایلند با سازمان شیلات ایران همکاری دارد و ایرانیان در تایلند آموزش می‌بینند این همکاری‌ها می‌توانند گسترده‌تر شود.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.