تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۹ کد خبر: 4382
با همراهی شورای تخصصی بسیج تجار، فعالان اقتصادی و واحد تشکلهای اتاق یزد صورت گرفت؛

برگزاری جلسه هم‌اندیشی راه‌اندازی تشکل شترداران استان یزد

نشست هم‌اندیشی پیرامون مسائل پرورش شتر و راه‌اندازی تشکل پرورش دهندگان شتر استان یزد در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد محمدرضا مشاهیری در این جلسه به نبود حمایت از جامعه شترداران اشاره کرد و گفت: شترداران در سطح استان یزد تشکلی ندارند و در نتیجه حمایتی هم از آنان صورت نمی‌گیرد. جامعه شترداران پیش‌ازاین با هم تعاملی هم نداشتند در نتیجه اتاق بازرگانی یزد تلاش دارد تا با ایجاد این تشکل، زمینه را برای تعامل بیشتر جامعه شترداران فراهم کند.

مشاهیری ادامه داد: با ایجاد این تشکل، اتاق یزد آماده همکاری در همه زمینه ها به‌خصوص در زمینه فعالیت‌های آموزشی است. وی افزود اتاق بازرگانی ظرفیتهای گوناگون حمایتی از جمله شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را دارد. علاوه بر این تشکل می‌تواند پیگیری مشکلات شترداران را در دستور کار قرار داده و برنامه‌های حمایتی داشته باشد.

معاون امور دام استان یزد در این نشست گفت: استان یزد با داشتن اقلیم گرم و خشک به‌عنوان استان دامپروری شناخته شده نیست؛ اما در سال‌های اخیر و با بحث امنیت غذایی باید از تمام ظرفیت‌های استان در این مورد، استفاده کرد.

غیب الهی افزود: استان یزد از دیرباز افراد توانمند در حیطه کشاورزی و دامپروری داشته است. از طرفی زیرساخت‌های مناسبی نیز داریم. به‌گونه‌ای که ما در دام سنگین، دام مازاد، همچنین رتبه دوم کشور در زمینه ذخیره‌سازی را داریم. در زمینه تخم‌مرغ، مرغ، شیر نیز مازاد تولید ما حدود 50 درصد است.

وی به همبستگی بین بخش‌ها و تعامل خوب دستگاه‌ها در استان اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات خوبی که در زمینه توسعه پرورش شتر اتفاق افتاده این است که موافقت وزارت‌خانه در واردات شتر را گرفتیم. همچنین توسعه اکولوژی و چرای هوشمند شتر نیز در استان کلید خورده است.

غیب الهی با اشاره به اینکه استان‌های شرق به‌عنوان استان‌های شتر خیز کشور شناخته می‌شوند تأکید کرد؛ استان یزد به‌عنوان یک بارانداز در این زمینه معرفی شود.

گله‌های شتر به‌صورت برخط رصد می‌شوند

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و کشاورزی استان یزد نیز با اشاره به اینکه ورود اتاق یزد به بحث شترداری اتفاق بسیار خوبی است. به بررسی وضعیت پرورش شتر در جهان و ایران پرداخت

بیطرف ثانی عنوان کرد: بر عکس روند جهانی شتر متأسفانه رویکرد ایران در 50 سال گذشته خوب نبوده است. در کشور نزدیک 150 هزار نفر شتر داریم در استان یزد 740 هزار هکتار مرتع شتری داریم که 5 هزار نفر شتر در این مراتع در حال پرورش است. بیست درصد مزارع بیابانی استان شتر دارد و یک ظرفیت خالی مشروط تعهد اصلاح و احیا داریم. بیشترین پراکنش شترها نیز در شهرستان های اردکان، بافق، بهاباد، مهریز و خاتم است.

وی افزود: هوشمندسازی پایش گله‌ها برای اولین‌بار در کشور در یزد انجام شده و گله‌ها به‌صورت برخط رصد می‌شود. 13 گله در استان ردیاب دارند. حریم ها و محدوده ها تعریف و ورود و خروج گله کنترل می شود. این اطلاعات نیز از طریق پیامک به صاحبان گله ارسال می شود. هر 4 دقیقه سیگنال دریافت می شود این داده ها می تواند با تصاویر ماهواره ای، علوفه مصرفی و پوشش گیاهی مورد بررسی قرار گرفته و تفسیر شود در نتیجه مدیریت بهتری در این خصوص داشته باشیم.

تشکل قوی می‌تواند چالش‌های شترداری را برطرف کند

بی‌طرف ثانی به چالش اصلی شترداری اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد درآمد شترداران تنها از محل فروش حاشی است که به آن چالش 90 درصدی می گوییم. در واقع از لحاظ پشم و گردشگری و نساجی تقریبا عایدی به شتردار نمی رسد.

وی راهکار رفع مشکلات را ایجاد یک تشکل قوی عنوان کرد و ادامه داد: با تشکل قوی می‌توان بازار خوبی برای همه محصولات شترداری شکل بگیرد. بحث قوانین نیز هست که این تشکل می‌تواند از شترداران دفاع کند. بحث آموزشی و ترویجی نیز بسیار ضروری است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و کشاورزی استان یزد افزود: خوشبختانه موضوع شترداری در سند یزد نوین در سه حوزه مرتع، به‌نژادی و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش دیده شده است که بسیار کار خوبی است. همراهی اتاق بازرگانی یزد در ایجاد تشکل شترداران نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه مسیر قاعدتاً باید بازار شکل‌گرفته و مطالبه‌گری و پیگیری مصوبات در دستور کار باشد.

در این جلسه همچنین شترداران باسابقه استان پیرامون مسائل و مشکلات شترداری و نحوه تأسیس این تشکل به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.