تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۶ کد خبر: 4371
در نشست کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات بررسی شد؛

مسائل و مشکلات صنعت طلا و جواهر و راهکارهای همکاری با کشور تایلند

دومین نشست کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات در سال جاری با حضور اعضا و فعالان عرصه طلا و جواهر در محل اتاق بازرگانی یزد تشکیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد در این نشست در خصوص مواردی از جمله شرایط واردات و صادرات طلا همچنین بررسی راهکارهای همکاری مؤثر با کشور تایلند هم‌زمان با سفر سفیر و رایزن بازرگانی تایلند به یزد بحث و تبادل نظر شد.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و واردات با اشاره به اینکه یکی از جاذبه‌های موجود در یزد، بازار طلای آن است گفت: سفیر تایلند نیز برای بازدید از این بازار اظهار تمایل کرده‌اند.

علی فرشاد پور  تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات هنرمندانی که در عرصه طلا فعالیت می‌کنند بحث واردات است، از طرفی واردات طلای ساخته شده ممنوع و از طرف دیگر صادرات آن نیز با مشکلاتی مواجه است. گره اصلی کار این است که واردات موقت نداریم.

فرشاد پور به بحث سنگ‌های قیمتی نیز اشاره کرد و گفت: نگاه به طلا به‌عنوان سرمایه ملی با دیگر صنایع تفاوت دارد. در یزد نیز معمولاً نگاه افراد به طلا نگاه سرمایه‌گذاری است. به همین علت خرید طلای بدون نگین و سنگ از اولویت‌های آن‌هاست. برای عوض‌کردن ذائقه مردم باید نقشه راه داشت. همچنین در بحث ارزش‌گذاری و تبدیل مجدد طلا به پول توسط مردم تمهیداتی اندیشیده شود تا خریدار به این سمت نیز گرایش داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی یزد نیز در این جلسه با اشاره به اظهار تمایل سفیر تایلند برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه سنگ های قیمتی گفت: بحث طلا و جواهر و سنگ قیمتی یزد برای تایلند موضوع جذابی است و آماده مذاکره پیرامون آن هستند. در نتیجه ما باید برنامه عملیاتی داشته و پای‌کار باشیم.

مجتبی دستمالچیان به برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر در کشور تایلند اشاره کرد و گفت: در صورت اعلام تمایل فعالان این عرصه، می‌توان هیئتی را برای شرکت در این نمایشگاه‌ها اعزام کرد.

وی در خصوص ایجاد شهرک طلا گفت: طلا و جواهر نیاز به شهرک صنعتی ندارد. باتوجه‌به بحث آلایندگی در برخی حوزه‌های طلاسازی بهتر است تفکیک صورت گیرد. به این صورت که آلاینده‌ها در یک بخش باشند و کارگاهی‌ها در شهر متمرکز شوند همچنین می‌توان در کنار آن فروشگاه و عرضه مستقیم نیز باشد.

نیاز به ورود تکنولوژی در زمینه سنگ‌های قیمتی

رئیس اتحادیه زرگر یزد نیز در این نشست به مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: بحث تحریم‌ها بسیار روی صنف طلا و جواهر تأثیر گذاشته است. واردات نیز خارج از صنف صورت می‌گیرد. مگر چند تولیدکننده می‌توانند در حراج شمش شرکت کنند؟ در واقع دید دولت نیز باید به این صنف تغییر کند.

محمدرضا نوری‌زاده افزود: در خصوص جواهر و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی باتوجه‌به ارزش‌افزوده آن، زرگر وزن آن را محاسبه کرده و می‌خرد بااین‌حال از لحاظ فرهنگی روی‌آوردن به طلای وزن کمتر و عیار پایین‌تر وجود دارد.

وی به حمایت خوشه طلا و جواهر از صنعت طلا اشاره کرد و گفت: باید به موضوع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ورود کرده و کارکنیم علاوه بر این باید در زمینه طلا و جواهر همچنین صنایع‌دستی، صادرات واقعی انجام دهیم نه آنچه امروز به‌عنوان صادرات اتفاق می‌افتد.

نوری‌زاده همچنین به همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: در بحث شهرک طلا مسائل امنیتی بسیار مهم است در نتیجه این شهرک باید محدوده‌ای داخل شهر باشد. در صورت برطرف‌شدن مشکلات می‌توان دو شهرک توریستی داشته باشیم یکی صنایع‌دستی و یکی هم زیورآلات. بخش‌های اداری، تجاری و کارگاهی نیز در آن تفکیک شود.

علی کریمی از مرکز توسعه و فناوری صنعت طلا نیز به اهمیت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اشاره کرد و گفت: استان یزد در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آن‌چنان ورود پیدا نکرده اما روند بازار نشان می‌دهد با ورود نسل جوان به بازار، این نسل تمایل بیشتری به بهره‌گیری از سنگ‌ها دارند.

کریمی افزود: مهم‌ترین معضل، ناشناخته بودن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است. به‌صورت میانگین در جهان بیش از 2 هزار نوع سنگ داریم که 250 نوع قیمتی و نیمه قیمتی محسوب می شود. این صنعت، صنعت بسیار گسترده، جذاب و مستعد توسعه است اما نه در بین مصرف کنندگان و نه تولید کنندگان شناخته شده نیست.

وی نبود دانش و تکنولوژی در این زمینه را معضل اساسی خواند و گفت:  ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در 14 استان کشور وجود دارد؛ اما چون تکنولوژی بالایی برای تراش آن نداریم عملاً استفاده چندانی نمی‌شود.  این سنگ بسیار ارزش‌افزوده بالایی دارد همان‌طور که کشورهایی مانند آمریکا، تایلند و هنگ‌کنگ به آن ورود کرده‌اند.

کریمی پیشنهاد کرد هم‌زمان با سفر سفیر تایلند تعاملی شکل‌گرفته و در قالب یک تفاهم‌نامه، دانش فنی تراش سنگ قیمتی و نیمه قیمتی و ماشین‌آلات را از تایلند وارد کنیم. این موضوع گام بزرگی خواهد بود و کمک می‌کند تا در آینده استادکار در تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی داشته باشیم

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که گرایش کمتری به سمت سنگ قیمتی و نیمه قیمتی است قیمت‌گذاری آن است که ریسک سرمایه‌گذاری در آن را بالا برده، اگر یک زمانی استان یزد بخواهد وارد این مقوله شود باید این ریسک را کاهش دهد یکی از راهکارها ایجاد مراکزی است که بتواند ارزش گذرای معتبر روی سنگ‌ها انجام داده و گواهی برای آن صادر کند.

ایجاد همکاری با تایلند در زمینه آموزش

محمدرضا آبسی از فعالان عرصه طلای یزد به مشکلات بحث صادرات طلا اشاره کرد و گفت: طلایی که از کشور خارج می شود باید 5 درصد ارزش افزوده و نقره 25 درصد ارزش اتفاق بیفتد که به علت تحریم ها بلوکه می شود. معدن داران نیز با مشکلات دیگری روبرو هستند.

آبسی بحث تعیین استاندارد را نیز یکی دیگر از مشکلات این صنف عنوان کرد و گفت: در مقطعی عنوان شد برای صادرات، شرکت هایی هستند که با دریافت مبلغی استاندارد کارها را تأیید می‌کنند این در حالی است که مثلاً من علامت استاندارد دارم پس کار باید تایید شود. متاسفانه الان شرکت های همکار استاندارد هست که عیار سنجی می کند و کاری که برای ما طی دو ساعت با هزینه کم انجام می شد در حال حاضر با هزینه زیاد و طولانی مدت صورت می گیرد.

وی به ضعف استان در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی بحث دانش آن است که باید دانش و تکنولوژی آن به استان وارد شود و در مراکز آموزشی مانند هنرستان‌های زرگری از آن استفاده شود.

امیرحسن رحیمیان فعال عرصه طلا و جواهر و بازرس هیئت‌رئیسه صنف زرگر نیز در این نشست به همکاری با کشور تایلند اشاره کرد و گفت: تایلند در بحث رادیوم بسیار پیشرفته است و نمایندگی چند برند معروف را دارد. باتوجه‌به اینکه رادیوم در تایلند قیمت مناسبی دارد می‌توان در زمینه انتقال تکنولوژی آن با تایلند مذاکره کرد.

مهدی ستارزاده یکی دیگر از فعالان عرصه طلا و جواهر استان نیز گفت: یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات این پتانسیل را دارد که با سایر کشورها همکاری کند. باتوجه‌به ظرفیت خوب یزد و حضور نخبگان در رشته‌های شیمی، الکترونیک و… می‌توان دانش خود را در ارتباط با سایر کشورها گسترش دهیم. همان‌گونه که در زمینه جوشکاری طلا و جواهر دستگاه‌های خوبی تولید و بار بزرگی از دوش این صنعت برداشته شد می‌توان به صادرات این دستگاه‌ها نیز فکر کرد.

وی افزود: در چند سال گذشته از تایلند ساعت‌های نقره را وارد می‌کردیم الان این ساعت‌ها در داخل تولید می‌شود؛ ولی سنگ آن همچنان از تایلند وارد می‌شود، باتوجه‌به پتانسیل خوبی که وجود دارد می‌توان در قالب همکاری‌های مشترک نیروهای ما به تایلند رفته و آموزش ببیند.

نیاز به تفاهم‌نامه بین انجمن‌های طلا و جواهر تایلند و یزد

سید عبدالرضا موسوی از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه به پتانسیل همکاری بین ایران و تایلند اشاره کرد و گفت: جواهرسازان تایلندی با ایران همکاری دارند؛ اما این همکاری عمدتا از طریق دبی هست مشکل این است که واردات جواهرات ساخته شده ممنوع است و به‌صورت قاچاق وارد می‌شود. ممنوعیت مصنوعات ساخته شده مشکل‌آفرین شده هند هم این مشکل را داشت و این ممنوعیت را برداشت اگر بتوان این مشکل را حل کرد بحث واردات فناوری هم حل خواهد شد.

موسوی افزود: بهتر است با انجمن تولیدکنندگان جواهرات تایلند در ارتباط باشیم و انجمن های مرتبط با طلا و جواهر در یزد با انجمن تایلند تفاهم‌نامه‌ای امضا کند به دنبال آن دو اتفاق می‌افتد یکی آموزش و یکی هم بحث واردات تکنولوژی و دانش روز.

نصیری رییس اداره بازگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد به معضل موجود در واردات طلا اشاره کرد و گفت: واردات در بحث طلای ساخته شده ممنوع است اتفاقی که رخ داد اینکه در سال گذشته 30 تن طلا وارد شده که به علت تعهدات ارزی بوده است و استان یزد هم سهم قابل توجهی داشته و صرفا به نام واحدهای تولیدی یزد است ولی طلا فورشان انجام داده اند. به عنوان مثال طلا از اربیل وارد شده مجددا قاچاق شده و دوباره برگشته و در چند مورد واحدهای تولیدی یزد گرفتار این موضوع هستند.

نصیری ادامه داد: تایلند از ایران مواد معدنی وارد می‌کند اگر بتوان در مقابل ماشین‌آلات پیشرفته و دانش به‌روز را وارد کنیم همکاری خوبی می‌تواند شکل بگیرد.

ورود موقت طلا نیاز به ثبت سفارش ندارد

محمد قاسمپور سرپرست گمرک یزد نیز به مسائل مربوط به صادرات و واردات طلا اشاره کرد و گفت: واردات طلای ساخته شده ممنوع است و فقط واردات شمش داریم. صادرات توسط مسافر نیز طلا تا 150 گرم مجاز هست؛ ولی حتماً باید ساخته شده باشد رصد جدی از گمرک نمی‌شود مگر اینکه غیرمتعارف باشد.

وی در خصوص سنگ‌های قیمتی نیز گفت: اساساً سنگ‌های قیمتی در صورت داشتن مجوز صمت، منع خاصی ندارد. در خصوص ورود موقت طلا نیز، آخرین نمونه سه سال پیش اقدام جدی شد اما بستر در یزد برای فراوری فراهم نبود در نتیجه به اصفهان هدایت شدند. به‌طورکلی ورود موقت منعی ندارد نیازی هم به ثبت سفارش ندارد.

علیرضا رضایی از شرکت شهرک‌های صنعتی به فعالیت خوشه طلا و جواهر اشاره کرد و گفت: در ادامه فعالیت‌های خوشه، موضوع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیز در دستور کار باشد، شورای راهبری خوشه را تشکیل داده و دوره‌های آموزشی برگزار شود شرکت شهرک‌ها نیز آماده همکاری در این زمینه است.

وی با تأکید بر بحث‌های ایجاد شهرک طلا گفت: صنعت طلا جدای از سایر صنایع است در نتیجه به‌جای ایجاد یک شهرک طلا، پیشنهاد ما این است که بخشی از شهرک‌ها به‌عنوان زون طلا و جواهر معرفی شوند. ما نیز همراهی خواهیم کرد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.