تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۷ کد خبر: 4287
در نشست کمیسیون انرژی با محوریت تأمین مالی نیروگاه‌های برق مطرح شد

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌ برق ضروری است

نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد با محوریت تأمین مالی نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر و رفع ناترازی برق با حضور کارشناسان حوزه برق و گاز و فعالان بخش خصوصی برگزار و بر ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌ برق تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، در ابتدای این نشست احمد عشقان ملک؛ رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه ناترازی انرژی در استان و مشکلاتی که برای صنایع وجود دارد بر کسی پوشیده نیست گفت: متأسفانه در شرایط فعلی توان توسعه زیرساخت‌ها از سوی دولت وجود ندارد و دولت هم راهی جز افزایش قیمت انرژی ندارد؛ اما برای  صنایع هم تکلیف شده تا پنج درصد برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه تجدیدپذیر تأمین کنند.

وی با بیان اینکه مطرح شده که برخی از نیروگاه‌های حرارتی به بخش خصوصی واگذار شود ادامه داد: صنایع باید در این زمینه مشارکت داشته باشند و البته بررسی شود که اگر این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود آیا توان تولید برق با این راندمانی که دارند افزایش خواهد داشت یا به شکل دیگری عمل شود.

رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه بر اساس مدل طراحی شده شرکت تأمین نیاز صنایع، 100 واحد صنعتی در طرح خصوصی سازی نیروگاه ها شرکت کنند و سرمایه گذاری صورت گیرد اضافه کرد: شرایط ایجاب می کند که شرکت ها برای سرمایه گذاری در حوزه برق ورود کنند و این مهم ضروری است تا از قطعی های مکرری که توان تولید را می گیرد جلوگیری شود.

شهرام شکوهی؛ دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد هم در این نشست با اشاره به اینکه امکان مدیریت شبکه‌ها با تولید فعلی و مناسب‌سازی آن وجود دارد گفت: خواسته‌های اتاق بازرگانی از شرکت برق منطقه‌ای و توزیع برق و شرکت گاز توجه جدی به موضوع تابلوی انرژی است که انتظار همکاری داریم.

وی با بیان اینکه این طرح از سوی یک شرکت خصوصی برای اجرا طراحی شده افزود: اجرای طرح نیاز به داده‌های درست و دقیق از سوی واحدها دارد تا بتوان به نتیجه درستی در زمینه مصرف برق در صنایع رسید.

ایجاد شرکت‌تعاونی در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر

محمدرضا رضایی‌نژاد؛ از فعالان اقتصادی استان نیز بر لزوم تأمین زیرساخت‌ها و شرایط لازم از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد.

وی با اشاره به طراحی مدل مشارکتی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد نیروگاه و واگذاری نیروگاه‌های موجود حرارتی به بخش خصوصی گفت: چندین راه برای ورود بخش خصوصی به این حوزه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ظرفیت تعاونی اشاره کرد که در این راستا اقداماتی نیز انجام شده است.

رضایی‌نژاد استفاده از ظرفیت بازار سرمایه‌گذاری مردمی را از دیگر فرصت‌های ممکن برای ورود فعالان اقتصادی به این حوزه اعلام کرد و افزود: صاحبان صنایع با پرداخت بخشی از سرمایه و وثیقه‌گذاری بخش دیگر می‌توانند در این طرح مشارکت کنند و راه برای ورود مردم نیز به‌عنوان سهام‌دار باز است.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.