تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۶ کد خبر: 4225
در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عنوان شد:

محیط‌زیست حق محدودیت برای صنعت نساجی ندارد

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با دستور کار موضوعات و چالش‌های صنعت نساجی استان با حضور مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت برگزار و بر الزام در توسعه زنجیره‌های تولید صنعت نساجی تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، در ابتدای این نشست مجتبی دستمالچیان؛ رئیس اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های صنعت نساجی از زبان تولیدکنندگان و فعالان این حوزه مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد اظهار داشت: چالش‌های این حوزه تسهیلات، تخصیص ارز برای خرید ماشین‌آلات و بازسازی و نوسازی خط تولید، تخصیص ارز برای تأمین مواد اولیه و… است.

وی با بیان اینکه پیشینه یزد نساجی است و درگذشته مجموعه‌های بزرگ نساجی در استان فعالیت داشتند ادامه داد: امروز اما اکثر واحدهای نساجی کارگاه‌های کوچک است که رشدیافته و زنجیره تولید نساجی را تکمیل نمی‌کنند که برای استان خوشایند نیست.

محمدکاظم صادقیان؛ مدیرکل صمت استان نیز در این نشست با بیان اینکه تمایل برای حوزه نساجی بالاست اما نیاز به حمایت دارند اظهار داشت: بخش نساجی نیاز به سرمایه‌گذاری جدید و ماشین‌آلات به‌روز دارد.

وی با اشاره به اینکه برای صنعت نساجی که یک صنعت اشتغال‌زا و دارای ارزش‌افزوده است و نیاز داریم که بازسازی و نوسازی داشته باشیم، ادامه داد: عمر بسیار از ماشین‌آلات صنایع مرتبط با نساجی و پوشاک کشور به نیم‌قرن می‌رسد و رفع این مشکل مستلزم سرمایه‌گذاری‌های کلان برای بازسازی و نوسازی این ماشین‌آلات فرسوده و از رده ‌خارج است.

شاهین کاظمی؛ نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه انجمن تعامل خوبی در وزارتخانه دارد اظهار داشت: کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است و بررسی‌های مطالعاتی که در انجمن داشتیم نشان‌دهنده افزایش واردات حوزه نساجی از مواد اولیه تا محصول نهایی است.

وی با بیان اینکه نساجی یک صنعت ارزش‌آفرین است؛ اما با بی‌توجهی مواجه شده و واردات زیادی دارد ادامه داد: چالش مواد اولیه در استان یزد وجود دارد و نکته عجیب این حوزه این است که در زنجیره پارچه واردات عجیبی داریم که سالانه 22 درصد رشد داشته در حالیکه تعداد فروشگاه ها کم می شود و این موضوع بیانگر این است که بداظهاری می شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه ارز دونرخی به صنعت نساجی و اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کرده افزود: برای نوسازی ماشین‌آلات نصف ارز خروجی برای تأمین پارچه تخصیص می‌یابد و وضع قوانین بازدارنده موجب شده هرسال صادرات کمتر از سال قبل باشد.

وی با تأکید بر اینکه همیشه صنعتگران با مشکل تأمین ارز هستند تصریح کرد: این در حالی است که بخشی از واردات کشور در حوزه نساجی در مناطق ویژه اقتصادی صورت می‌گیرد که اعتقاد داریم اگر شفاف‌سازی رخ دهد مشخص می‌شود که صنعتگران برای حوزه نساجی دست به واردات به این صورت و با این گستردگی نمی‌زنند.

نیاز به مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت بافندگی

محسن نیکزاد؛ رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه در سال گذشته 700 میلیون دلار واردات پارچه صورت‌گرفته اظهار داشت: متأسفانه ارز قابل‌توجهی به بازسازی و نوسازی تخصیص نمی‌گیرد و مسیر استان به سمت واردات پارچه و در جهت خلاف شعار سال برای مشارکت مردم است.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌هایی از برداشتن ممنوعیت‌ها و آزادسازی به گوش می‌رسد افزود: ترکیه تمام‌قد از صنایع خود حمایت می‌کند و این سیاست‌های آزاد برای خرید پارچه قطعاً دو سر باخت است.

نیکزاد با اشاره به اینکه نیاز است سیستم شفاف‌سازی را داشته باشیم و از سویی میزان واردات را طی دو تا سه سال کاهش دهیم و هم‌زمان برای بازسازی و نوسازی اقدام شود تا تولیدکننده داخلی بتواند رقابت‌پذیر باشد.

وی با تأکید بر رعایت سیاست‌های تقویت صنعت نساجی برای بازسازی و نوسازی ادامه داد: باید مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت بافندگی به‌عنوان حلقه محوری در توسعه زنجیره ارزش صنعت پیگیری شود.

محسن گرجی؛ مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت هم در این نشست با بیان اینکه موضوع نساجی به‌ویژه پارچه از دغدغه‌های ما در وزارتخانه است و باید در قالب یک کارگروه راهکار اجرایی تعیین کنیم گفت: سخت کردن شرایط و ممانعت باید به شکلی باشد که اندک‌اندک جلو برویم که واحدهای پوشاک آسیب نبینند.

وی با بیان اینکه متفق‌القول هستیم برای ممنوعیت واردات پارچه تصریح کرد: هر ۴ شلوار جین ۱ ساعت بیکاری و هر ۳۲ شلوار جین ۱ روز بیکاری برای نیروی کار ایرانی دارد.

در بخش‌هایی از زنجیره قیمت بالاست و درخواست دارم خود صنعتگران در حلقه تولید این موضوع را موردتوجه قرار دهند تا علی‌رغم میل باطنی ناچار به استفاده از ابزارهایی برای کنترل قیمت نباشیم.

نگاه استان، توسعه صنعت نساجی است

مهران فاطمی؛ استاندار یزد هم در این نشست با بیان اینکه در استان صنایع آلاینده و پرآب خواه که مورد اعتراض مردم بوده محدود کردیم گفت: نگاه استان توسعه صنعت نساجی است و به واحدهای کوچک و خرد نیز در تخصیص‌ها توجه داریم.

وی با بیان اینکه محیط‌زیست نباید حرف زور برای صنایع نساجی داشته باشد گفت: اصلاً محیط‌زیست نباید محدودیت ایجاد کند و این حق را ندارد که بخواهد برای صنایع نساجی کارگروه تشکیل بدهد و قاطعانه می‌گویم که محیط‌زیست حق ندارد برای صنعت نساجی محدودیت ایجاد کند.

فاطمی با بیان اینکه صنعت فرش که در ورطه فراموشی است و صادرات آن کاهش‌یافته ادامه داد: در سند یزد نوین هم به حوزه نساجی و فرش برای تقویت و توسعه فرش دستباف توجه شده اما باید این موضوع را ریشه‌ای و عملیاتی پیگیری کنیم و حمایت‌ها و همراهی‌هایی شکل بگیرد که نتیجه‌بخش باشد.

وی با بیان اینکه در استان یزد نزدیک پنج دهه است که از معادن بهره‌برداری می‌شود گفت: نزدیک یک صده است که نساجی در استان داریم و نخبگانی در استان داریم که فعال و پویا هستند؛ اما هنوز هم واردکننده ماشین‌آلات نساجی هستیم و آنچه در عرصه نساجی داریم فقط کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی است و زمانی می‌توانیم بگوییم صنعت نساجی داریم که خطوط تولید و تأمین ماشین‌آلات نساجی هم داشته باشیم.

استاندار یزد با تأکید بر لزوم صنایع نساجی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه شد و گفت: برخی شرکت‌ها محصولات خود را عرضه می‌کنند و باید از آن‌ها حمایت شود تا نیاز کشور را برطرف کنند.

به گزارش روابط‌عمومی، صنعتگران و نساجان یزدی نیز در این نشست مشکلات خود نظیر تعرفه واردات مواد اولیه، تأمین نخ اکریلیک، مواد اولیه فرش ماشینی، نرخ ارز، تأمین مالی طرح تولیدی و بازسازی خطوط مطرح کردند.

صنعت نساجی، منافع ملی را در نظر دارد

فرخ نیا؛ دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه حوزه نساجی اولویت منافع ملی را در نظر دارد گفت: تلاش ما بازسازی و نوسازی است؛ اما بانک ملی مبلغ تخصیص را تأمین نمی‌کند و نتوانستیم اقدامی در این زمینه داشته باشیم که برای واحدهای کوچک ضرر است.

وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی باعث کاهش واردات و مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری می‌شود ادامه داد: امید نساجان در استان به رفع مشکل از سمت استانداری است و از سویی دولت برای تکمیل زنجیره با تخصیص ارز نیمایی نگاه ویژه داشته باشد.

حسن نصیریانی از فعالان صنعت نساجی نیز در این نشست با بیان اینکه در چند دهه گذشته تاکنون صادرات فرش دستباف به‌شدت کاهش داشته و جایگاهی که بعد از نفت داشته امروز به صفر در استان یزد رسیده است.

وی با بیان اینکه درگذشته بافت فرش دستباف در خانه‌ها صورت می‌گرفت و مردم درآمد دلاری داشتند ادامه داد: شایسته است کارگروهی روی این موضوع بررسی و آسیب‌شناسی کند و نتایج به‌دست‌آمده به مسئولان منتقل شود.

نصیریانی با بیان اینکه جایگاه فرش ماشینی نیز همین‌گونه است و بافنده‌ها با مشکلات متعددی مواجه هستند افزود: تعرفه‌ها و عوارض گمرکی اصلی‌ترین مشکل در این زمینه هستند که نیازمند مساعدت دولت است.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.