تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸ کد خبر: 4128
در جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد:

مسائل و مشکلات حوزه صنعت نساجی بررسی شد

جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد برگزار شد. در این جلسه با مرور موضوعات مطرح در صنعت نساجی استان که توسط فعالین این حوزه در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیان شده بود، به اهم موضوعات این زمینه به‌صورت تفصیلی پرداخته شد.

در این جلسه دستمالچیان رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی ایران به موضوع قطعی برق در صنعت نساجی استان اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌هایی که تولیدکننده ما با آن مواجه است بحث قطعی برق است که لازم است در مورد آن تدبیر مناسبی اندیشیده شود.

وی با تأیید مطالب مطرح شده در مورد واردات پارچه اظهار داشت: مسئله واردات پارچه یکی از موضوعات مهم در صنعت نساجی است. وقتی واردات داشته باشیم طبیعی است که سفارشی برای تولیدکننده ما وجود ندارد. او هم تولیدش را کاهش خواهد داد، به‌هرحال باید بازار وجود داشته باشد که تولید رونق پیدا کند.

 دستمالچیان در مورد اهمیت راندمان تولید متذکر شد: در کنار این مسائلی که به‌درستی مطرح شد باید به راندمان تولید هم توجه کرد. راندمان پایین هم به‌خاطر دانش فنی است و هم به دلیل مواد اولیه بی‌کیفیت است.

وی به تأثیر منابع پایین‌دست در پتروشیمی هم اشاره کرد و گفت: منابع پایین‌دست پتروشیمی مزیت را از بقیه زنجیره در صنعت نساجی می‌گیرد. به‌عنوان نمونه قیمت نخ تولیدی ذوب ریسی از نخ تولیدی چین گران‌تر است و این روی همه زنجیره تأثیر می‌گذارد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی ایران با بیان تلاش‌های دنیا برای منزوی ساختن ایران گفت: همه دنیا در حال تلاش برای انزوای کشور است، متأسفانه در برخی از موارد ما خودمان هم به‌نوعی تلاش می‌کنیم که کشور منزوی شود که نمونه آن تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه است که ما را از چهار روز از دنیا عقب می‌اندازد.

توجه به دانش مدیران صنعت در حوزه نساجی

فرخ نیا دبیر انجمن نساجی و پوشاک استان یزد به چالش تأمین مواد اولیه در شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که در حوزه نساجی مطرح است چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است. هرچند جنس این مسائل با عموم مسائل مطرح در صنعت هم نوایی دارد، اما ازآنجاکه موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و مسئله فناوری و نوآوری اهمیت ویژه‌ای دارد باید به این مسائل هم توجه ویژه‌ای کرد.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها در زمینه تأمین مواد اولیه، تأمین تجهیزات و قطعات ماشین‌آلات با مسائل متعددی مواجه هستند. در استان شرکت‌های دانش‌بنیانی داریم که در زمینه ماشین‌آلات نساجی فعالیت می‌کنند، از جمله آپافن، شوکا ایرانیان و کارانساج که در زمینه تخصیص ارز و تبت سفارش دچار چالش‌هایی هستند و زمان بر بودن این موارد مانع فعالیت‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

فرخ نیا به برخی مشکلات واحدهای تولیدی پوشاک نیز اشاره کرد و گفت: دریافت کد یکتا برای واحدهای تولیدی پوشاک یکی از موضوعاتی است که با آن درگیر هستند و در شرایط فعلی لازم است برای محصولاتشان کد یکتا دریافت کنند و این مسئله زمینه کپی محصولات توسط واحدهای بدون مجوز در بازار تهران را فراهم می‌کند.

دبیر انجمن نساجی و پوشاک استان به چالش‌های تربیت نیروی خبره و کارآزموده برای مدیریت در صنعت نساجی هم اشاره کرد و گفت: اطلاعات تخصصی مدیریتی و دانش مدیران صنعت در حوزه نساجی از مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود. یکی از مواردی که در این صنعت به آن احساس نیاز می‌شود دانش تخصصی مدیریتی است؛ لذا لازم است که مدیران صنعت نساجی برای بهره‌ورتر شدن فعالیت‌هایشان در دوره‌های کوتاه‌مدت مدیریتی مانند MBA شرکت کنند تا در فعالیت‌هایشان توجه بیشتری به شاخص‌های عملکردی داشته باشند و فعالیت تولیدی خود را با این موارد و سنجه‌ها مورد ارزیابی قرار دهند.

وی به تسهیلات هزار میلیاردتومانی برای خرید تجمیعی ماشین‌آلات بافندگی هم اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به نیاز این حوزه به ماشین‌آلات، پیشنهادی که وجود دارد این است که به‌صورت تجمیعی 400، 500 ماشین بافندگی مورد نیاز خریداری شود تا با خرید جمعی تامین این ماشین آلات با هزینه های کمتری صورت گیرد. وی به آمار صادرات فرش هم اشاره کرد و گفت: از آنجایی که 48% صادرات صنعت نساجی مربوط به فرش است، تعرفه ها در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا پیشنهاد می شود که تعرفه نخ اکرولیک افزایش یابد تا توان رقابتی در این حوزه تقویت شود.

لزوم جلوگیری از واردات محصولات نساجی

نیکزاد رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک استان یزد نیز با انتقاد از واردات در حوزه نساجی گفت: لازم است جلوی واردات در حوزه محصولات نساجی گرفته شود. باتوجه‌به اینکه محصولات نساجی باکیفیت در کشور تولید می‌شود لازم است که جلوی واردات در این زمینه گرفته شود. چرا که اگر چنین نشود، تولیدکننده به‌جای تولید به واردات خواهد پرداخت و به عبارتی تولیدکننده به واردکننده محصولات نساجی تبدیل می‌شود و طبیعتاً این موضوع چالش بزرگی برای صنعت نساجی در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: سال گذشته 800 میلیون دلار واردات پارچه صورت گرفته که لازم است جلوی واردات آن گرفته شده و این ارز به کالاهای اساسی از جمله ماشین آلات نساجی اختصاص یابد. چرا که ظرفیت تولید این پارچه ها در کشور وجود دارد و لازم است به آن ها توجه شود.

نیکزاد با اشاره به آمار ماشین‌آلات مستهلک در کشور گفت: وقتی ما 1% ماشین‌آلات کهنه و مستهلک را داریم به این معنی است که ما زمانی حرفی برای گفتن داشته‌ایم و امروز نداریم!

وی به نبود استراتژی ارزی برای صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد نبود استراتژی ارزی برای صادرکنندگان است. ما در استان شرکت‌های کوچکی داریم که سابقاً محصولاتشان را صادر می‌کرده‌اند؛ اما اینها تشکیلاتی ندارد که بخواهند ارز را برگرداند و قوانین بازگشت منجر شده است که صادرات این بنگاه‌های کوچک با چالش مواجه شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نساجی و پوشاک استان به لزوم حمایت از پارچه‌های تار و پودی نیز اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی اگر پارچه‌های تار و پودی حمایت نشود، از دست می‌رود.

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.