تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۹ کد خبر: 4007
در نشست شورای تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق یزد مطرح شد:

راهی جز افزایش صادرات نداریم

در نشست شورای تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی یزد با اشاره به همراهی بسیج تجار و اتاق‌های بازرگانی، بر پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی از سوی این تشکل تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، مسعود برهمن؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا و عضو شورای تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی با تأکید بر اهمیت پیگیری و حل مشکلات اقتصادی گفت: توجه به بازارهای هدف صادراتی در جهت توسعه صادرات و حضور فعالان اقتصادی در بازار کشورهای مذکور به‌ویژه بازار آفریقا و اقدامات لازم ازجمله اعزام هیئت‌های تجاری لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه از اتاق‌های بازرگانی خواسته‌ایم برای توسعه صادرات بر اساس ظرفیت هر استان و توانمندی‌هایی که دارند نقشه راه تدوین و ارائه کنند افزود: متأسفانه در شرایط فعلی تولید در داخل کشور انباشت می‌شود و اگر توسعه صادرات نداشته باشیم قطعاً چالش‌های جدی در پیش خواهیم داشت و مشکلاتی بروز می‌کند که حل آن بسیار دشوار است.

برهمن با بیان اینکه چاره‌ای جز افزایش صادرات نداریم ادامه داد: خوشبختانه در اتاق بازرگانی یزد هم‌افزایی و اتحاد خوبی وجود دارد و این انتظار را داریم تا با استفاده از توانمندی تجار و بازرگانان یزدی و بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها حمایت‌های لازم برای توسعه صادرات را جذب کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت پایش مسائل و مشکلات بخش صنعت و صادرات عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد تا مسائل و مشکلاتی که مانع توسعه صادرات هستند را پیگیری و رفع کنیم.

باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز برویم

مجتبی دستمالچیان؛ رئیس اتاق بازرگانی یزد هم در این نشست با بیان اینکه اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه ارز دونرخی است که رانت و فساد را به همراه آورده گفت: راهی جز اینکه ارز تک‌نرخی داشته باشیم نداریم.

وی با بیان اینکه بازار مسیر خود را می‌رود و از دستورات تبعیت نمی‌کند افزود: بازار هیچ تبعیتی از نرخ ارز دولتی ندارد و با نرخ ارز آزاد پیش می‌رود؛ اما دولتی‌ها اصرار دارند که ارز دونرخی باشد که نتیجه آن می‌شود فساد در چای دبش.

رئیس اتاق یزد با بیان اینکه موضوع تعهد ارزی مانع اصلی صادرات و توسعه صادرات است اضافه کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهدات ارزی که به‌عنوان تکلیف برای تجار و بازرگانان فعال در حوزه صادرات مشخص شده است باعث شده تا بسیاری از صادرکنندگان، صادرات را از دستور کار خود خارج کنند.

کبیری؛ عضو شورای تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی هم در این نشست با تأکید بر اینکه این شورا بر رفع موانع تمرکز دارد اظهار داشت: بسیج منافعی برای خود ندارد و خوشبختانه این پتانسیل وجود دارد که کارهای نشدنی انجام شود.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات ورود کردیم و برای توسعه صادرات کشور با همکاری تجار و بازرگانان در تلاشیم اضافه کرد: موضوع توریست سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان از این ظرفیت در کشور برای افزایش درآمد ارزی استفاده کرد که باید همه را پای‌کار بیاوریم.

کبیری با بیان اینکه اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استان‌ها را برای توسعه صادرات فعال کردیم عنوان کرد: کشورهای مختلف را بررسی و بازارهای هدف را از جمله آفریقا شناسایی کردیم و با افزایش همبستگی و هم‌افزایی به نتیجه خوبی می‌رسیم که منافع آن برای عموم مردم خواهد بود.

عضو شورای تخصصی بسیج تجار و فعالان اقتصادی با تأکید بر اینکه باید پتانسیل‌های هر استان را به کشورهای هدف صادراتی که شناسایی شده‌اند معرفی کنیم بیان کرد: مشکلات را رصد کنیم و باتوجه‌به ظرفیت هر استان در آن زمینه اقدام و مسیر را هموار کنیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه جدی به توریست سلامت و ایجاد پایگاه‌های موردنیاز این زمینه برای جذب گردشگر اظهار داشت: ظرفیت‌ها را معرفی و اولویت‌بندی کنیم و با آموزش و تدوین نقشه راه جلو برویم و به هدف خود برسیم.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.