تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵ کد خبر: 3999
در هفتمین نشست کارگروه توسعه صادرات اتاق یزد مطرح شد:

ضرورت افزایش سهم ایران در بازار 1000 میلیارد دلاری آفریقا

قاره آفریقا در سال‌های گذشته به طور میانگین، یک هزار میلیارد دلار با جهان تجارت داشته که بیش از نیمی از این میزان واردات بوده؛ اما سهم ایران در بازار 1000 میلیارد دلاری آفریقا کمتر از یک و نیم میلیارد دلار است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی یزد، هفتمین نشست کارگروه توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد با موضوع توسعه بازارهای صادراتی در قاره آفریقا با حضور مسعود برهمن؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی یزد به معرفی سیمای اقتصادی استان یزد پرداخت و با اشاره به ظرفیت‌های تولید در این استان گفت: برای رونق تجارت و اجرایی‌شدن مصوبات، بخش خصوصی پای‌کار است؛ اما به حمایت‌های جدی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تعهد ارزی، تمایز قائل‌شدن بین كالاها در تخصیص ارز از جمله چالش‌های پیش روی واحدهای صادراتی است ادامه داد: رسیدن به یک تجارت پایدار نیازمند این است که تمامی موانع مشکلات موجود بر سر راه تجارت رفع شوند؛ اما تعدد بخشنامه‌ها و نظرات غیرکارشناسی در این مسیر مانع جدی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به مشکلات موجود در مسیر تولید و تجارت، بیان کرد: هم‌ اکنون واردات و صادرات و صنعت کشور درگیر کمبود منابع مالی و چالش‌های ارزی است و امیدواریم در سال جدید و در راستای تحقق شعار سال این مشکلات کاهش پیدا کند.

در ادامه این نشست مسعود برهمن؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با ابراز تأسف از سهم ناچیز ایران در بازار آفریقا اظهار داشت: میزان تجارت ایران با کشورهای آفریقایی اکنون نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که در مقابل حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این قاره، رقمی ناچیز به شمار می‌رود، درحالی‌که آفریقا ظرفیت جذب تمام انواع کالاهای ایرانی را دارد.

وی با بیان اینکه 80 درصد صادرات ما به آفریقا در زمینه کشاورزی است افزود: اگر ایران را در عدد 100 ضرب کنیم در همه زمینه ها قابلیت صادرات به آفریقا را دارد و اقلامی که در قاره آفریقا خرید و فروش می شود توانمندی تامین را داریم.

برهمن با بیان اینکه رویکرد دولت افزایش صادرات به آفریقا است افزود: متأسفانه رقبای زیادی هم در آفریقا داریم که راهبرد دارند که برای نمونه چین تصویب کرده بخشی از جمعیت چین به آفریقا بروند.

وی تأکید کرد: قاره آفریقا ۳۰ درصد معادن دنیا را در خود جای‌داده و تولیدکننده مواد اولیه کشاورزی و صنعتی است، باید با مطلع کردن فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های تجاری چشمگیر قاره آفریقا تلاش کنیم که حضور خود در این بازار را افزایش داده تا سهم بیشتری از آن نصیب کشورمان شود.

برهمن ادامه داد: در سال‌های گذشته فعالان بسیار کمی در این بازار حضور پیدا می‌کردند، اما امروزه با توجه به کاهش مصرف و رکود بازار داخلی، تمایل شرکت‌ها به صادرات تولیدات خود به سایر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا همچنین از حضور در نمایشگاه‌ها، سفر هیئت‌های تجاری و ایجاد نمایشگاه دائمی از ظرفیت‌های اقتصادی استان در این کشورها، به‌عنوان اقداماتی در راستای افزایش تبادلات تجاری با کشورهای این قاره نام برد.

وی گفت: هم‌اکنون خط منظم کشتیرانی به شرق آفریقا به‌صورت منظم و ماهیانه وجود دارد و قرار است پروازهای مستقیم به تعدادی از کشورها ایجاد شود و این آمادگی وجود دارد که مشاوره و کمک‌های لازم به فعالان اقتصادی از طریق این مراکز ارائه شود.

محمدرضا فقیهی؛ نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا هم در این نشست با بیان اینکه در هر منطقه از آفریقا بازارچه‌ها و اتحادیه‌های گمرکی ایجاد شده اظهار داشت: متأسفانه عضو سازمان تجارت بین‌الملل نیستیم و تاکنون نتوانستیم برای تعرفه‌های ترجیحی اقدام بکنیم و مشکلات گمرکی هم باقی‌مانده اما یکی از راه‌های همکاری با آفریقا را انتقال انتهای خط تولید را می‌دانیم.

وی ادامه داد: این موضوع می‌تواند کالا را تولید آفریقا معرفی کند و هزینه‌های گمرکی و تعرفه‌ها را کاهش داده و از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنیم.

فقیهی با بیان اینکه در حال حاضر 85 درصد تجارت ما با کشورهای همسایه است ادامه داد: حجم زیادی از این کالاها را به آفریقا صادر می کنند لذا در این زمینه نیز تلاش هایی صورت گرفته تا این کشورها رابط ما در آفریقا باشند و منافع ما نیز تامین شود.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا بیان داشت: با درنظرگرفتن تحریم‌ها و مشکلات به دنبال حل مسائل هستیم و طرح کنسرسیوم کشتیرانی آفریقا را نیز دنبال می‌کنیم و به دنبال راه‌اندازی دفاتر بازرگانی در قاره آفریقا هستیم تا مسائل مربوط به حوزه تجارت را حل‌وفصل کنیم.

محمدعلی شاه‌حسینی؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری نیز توسعه بازارهای صادراتی کشور است گفت: تغییری که در کشورهای مختلف در زیرساخت‌ها صورت‌گرفته و ما می‌توانیم استفاده کنیم کمتر موردتوجه بوده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها علاقه به کار با ایران دارند ادامه داد: در بسیاری از مؤلفه‌ها، یزد در کشور سرآمد است و بخشی از بازار ما مربوط به صادرات است که باید توسعه داد و از واحدها نیز حمایت کرد.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.