تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند, ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۸ کد خبر: 3738
دکتر امیرجلیلی، رئیس کمیسیون آپفن یزد مطرح کرد:

انتخاب صنعت یزد به عنوان پایلوت اجرای هوش مصنوعی کشور اتفاق مبارک و فرصت مناسبی است

کمیسیون آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری (آپفن) اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد روز در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی یزد با حضور جمعی از دانشگاهیان و صنعتگران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، دکتر غضنفر امیرجلیلی رئیس کمیسیون آپفن اتاق یزد، در ابتدای ششمین جلسه این کمیسیون، ضمن خیرمقدم به حضار به پیشرفت علم در دنیا اشاره کرد و گفت: دنیا با سرعت در حال پیشرفت است و اگر لحظه‌ای غافل شویم از آن جا می‌مانیم. به‌خصوص در بخش صنعت باید به سمتی برویم که بتوانیم با قطار پرشتاب علم همراه شویم.

دکتر امیر جلیلی به گسترش استفاده از هوش مصنوعی اشاره و تصریح کرد: امروزه هوش مصنوعی حرف اول را در جهان می‌زند و اگر دراین‌رابطه فعالیت نداشته باشیم، دچار خسران خواهیم شد. راه این است که از طریق علم دانشگاه با کمک ایده‌هایی که از حوزه علم تراوش می‌کند در این راه قدمی برداریم. انتخاب یزد به‌عنوان پایلوت هوش مصنوعی کشور اتفاق مبارک و فرصت مناسبی است که دانشگاه‌ها باید از این فرصت استفاده کنند و این هم‌افزایی شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون آپفن تأکید کرد: در خصوص بحث هوش مصنوعی اگر  شرکت‌ها، پروژه‌ای داشته باشند جزو بدهی مالیاتی خواهد بود.

وی افزود: اتاق در دوره جدید، روی آینده‌نگری علمی و آموزش پژوهش و نوآوری سرمایه‌گذاری کرده است. در این دوره باتوجه‌به نیازهای صنعت از تابستان سال جاری تاکنون 58 دوره آموزشی برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است. این آموزش از دانشگاه منشعب و به روز شده است. زیرا معتقدیم دانشگاه پایه و اساس علم است اما در برخی موارد نیاز است این آموزش ها کاربردی و به روز شود.

رئیس کمیسیون آپفن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به همکاری‌های مشترک دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید ایده‌های نو استارتاپی را شرع کنند. نوآوری بسیار مسئله مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد. ایده آن از افراد خوش‌فکر باشد، اتاق نیز از آن حمایت می‌کند. این ایده‌ها پایش شده و به سرمایه‌گذاران معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: کمیسیون آپفن پذیرای تمام دانشجویان و صنعتگران و آماده شنیدن نظرات و پیشنهادات آنان در خصوص دوره‌های آموزشی و سازوکار همکاری است.

دکتر امیر جلیلی در پایان تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم دیوار قطور دانشگاه و صنعت را با فرصت‌سازی برداریم.

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، معرفی سامانه علم و کار، موضوع کارآموزی و کارورزی دانشجویان از دیگر مواردی بود که امیر جلیلی به آن اشاره کرد.

محمد شوری زاده رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان نیز در این نشست به نقش این سازمان اشاره کرد و گفت: نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) 33 هزار عضو دارد. این سازمان در یزد از سال 82 پایه گذاری شده  و تاکنون 7 دوره برگزار شده است.

وی ادامه داد: نقش و هدف کلی این سازمان رگولاتوری و ساماندهی و نظم‌بخشی است. در استان یزد به‌واسطه نخبگان و آموزش در سطح عالی، نیروی مساعد فنی وجود دارد.

شوری زاده به تولید علم در دنیا اشاره کرد و گفت: به‌طورکلی تولید علم در دنیا هر سال دوبرابر می‌شود؛ اما در فناوری اطلاعات هر 6 ماه دوبرابر می شود در نتیجه نیاز به روز بودن بسیار احساس می شود. با وجود هوش مصنوعی نیز نگرش تجاری فرق کرده و این موضوع هم فرصت و هم تهدیدی است که باید آن را در نظر گرفت.

وی استراتژی اصلی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را آموزش برشمرد و گفت: استراتژی ما روی دو نوع آموزش است یکی درون‌سازمانی و یکی هم برای جامعه و صنعت. کارشناسان ما علاوه بر بحث آموزش پیشنهاد داشتیم در بحث آموزش مدیران صنعت و مسئولان آی‌تی، می‌توانند نقش مشاوره را نیز بر عهده بگیرند. کمااینکه عمده چالش‌ها در بخش صنعت، مجموعه‌ها و شرکت‌هایی هستند که خدماتی خارج از استان دریافت کرده، به علت نبود مشاور، موارد ریز فنی توسط کارفرما در نظر گرفته نشده و در نهایت منجر به مشکلاتی شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تأکید کرد: دغدغه‌های ما این است با این تحول دیجیتالی که رخ‌داده، اعضای ما بتوانند طرح موضوع کنند و پروژه‌های این‌چنینی در یزد بماند. دغدغه بعدی طرح تحول است که بتوانیم نقش‌آفرینی کرده و کار مشترک عملیاتی با اتاق بازرگانی داشته باشیم.

دبیرکل اتاق یزد در این نشست به نقش آموزش اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی در حوزه آموزش جدی وارد شده و از سال آینده به حوزه پژوهش نیز وارد خواهیم شد.

محمد سپهر به پتانسیل‌های نظام صنفی تأکید و تصریح کرد: برای رونق صنعت زمینه همکاری با نظام صنفی وجود دارد.

وی انتخاب یزد به‌عنوان پایلوت هوش مصنوعی کشور را فرصت بی‌نظیری برشمرد و گفت: اهالی صنعت باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.

مسئول پیگیری‌های ویژه حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یزد نوین نیز به هوشمندسازی صنایع بزرگ و معادن در یزد اشاره کرد و گفت: در زمینه هوشمندسازی می‌توان از پتانسیل نظام صنفی رایانه‌ای بهره برد؛ اما نوع و مدل همکاری‌ها باید مشخص شود تا پروژه‌ها شکل بگیرد و قطعاً اتاق بازرگانی نیز پای‌کار است.

اکرم فداکار تأکید کرد: در حوزه آموزش در صنعت باید از کارهای مرسوم فاصله گرفته و عمیق‌تر به کارها بپردازیم.

فرحناز ذاکریان مدیر پژوهشی دانشگاه آزاد یزد در این نشست به تجربه دانشگاه آزاد در خصوص ارتباط با صنعت اشاره کرد و گفت: یک سال پیش دانشکده مهارت دانشگاه آزاد با یکی از کارخانه‌ها همکاری را شروع کرد، به مدت یک ماه نیازسنجی شد و نتیجه آن برگزاری بسیاری از کلاس‌های آموزشی در محیط صنعت بود.

ذاکریان از تعریف فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت به‌عنوان راهکاری برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه نام برد.

در پایان این نشست از سامانه علم و کار اتاق بازرگانی یزد (صاد) که به‌صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده رونمایی و تأکید شد این سامانه در سال جدید به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

 

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.