تاریخ انتشار: ۴ اسفند, ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۹ کد خبر: 3463
افزایش سقف اختیارات بانک ها در پرداخت تسهیلات بانکی
به همراه گزارش تصویری

گزارش تصویری هشتاد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد

پیشنهادات اتاق بازرگانی یزد برای حمایت از فعالین اقتصادی استان یزد مورد موافقت وزیر امور اقتصاد و دارایی قرار گرفت. هشتادنهمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی استان یزد به همراه هئیت همراه در محل استانداری یزد و با حضور مدیران استان و فعالیت اقتصادی استان یزد برگزار شد.

به گزارش اتاق بازرگانی یزد، هشتاد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی محمد دهقان منشادی، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد در ابتدای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار یزد، نمایندگان مجلس و مدیران استانی برگزار شد به معرفی سیمای اقتصاد کلان استان یزد پرداخت. وی با اشاره به اینکه موضوعات این نشست شامل ارائه سیاست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نوآوری سیاست‌های مالی در استان یزد و در شاخص‌های اقتصاد کلان ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت‌های مناسب استان یزد در شاخص‌های تولیدی متعدد بیان کرد: از نظر تولید ناخالص داخلی آمار ۱۴۰۰ اندازه اقتصاد استان یزد از رشد اقتصادی ۷ و ۵۵ و رتبه اول رشد را در صنعت و خدمات کسب کردیم و اختلاف رتبه پنج سرآمد سرانه تولید را داریم. مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان یزد ادامه داد: استان یزد سهم ۲/۴ سهم خدمات داشته و در بسیاری از مباحث نیز سهم دو درصدی دارد در حالی که سهم جمعیت ما ۱/۴ درصد است.

دهقان تصریح کرد: نرخ بیکاری پاییز امسال هفت درصد بود و نرخ بیکاری مردان ۳/۲ درصد است که پایین‌تر از استاندارد علم اقتصاد هستیم، جامعه هدف زنان جویای کار استان یزد افراد تحصیل کرده هستند و این رقم از ۲۱ درصدی بیکاری به نرخ بیکاری ۱۳/۵ رسیده است، در مجموع استان یزد رکورددار کاهش‌های معنادار در بیکاری است.

وی افزود: سهم اشتغال بخش‌های مختلف استان یزد رتبه دوم کشور بوده و بالاترین سهم اشتغال با سهم ۴۸ درصدی بخش صنعت، خدمات ۴/۶ و کشاورزی ۶/۶ سهم اشتغال را دارد. دهقان ادامه داد: هزینه درآمد خانوارهای یزدی نشان می‌دهد، هزینه‌های خانوار یزدی هشت درصد پایین‌تر از کشور و ۱۱ درصد درآمد مردم یزد بالاتر از کشور است، دستان یزد رتبه اول پس انداز در نقاط روستایی و شهرستانی را دارد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان یزد با اشاره به اینکه تورم ماهانه استان در ماه اخیر یک درصد بود و روند نزولی تورم ماهانه مشهود است گفت: استان یزد در کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه برتر از کشور است اقدامات راهبری استان یزد با تشکیل رصدخانه تورم سبب شد نظارت‌ها بیشتر باشد و این ایده به تمام استان‌ها تحمیل شد، در واقع این شیوه مدیریتی در منطقه تورمی الگو شده و همه در حال پیاده‌سازی هستند

وی ادامه داد: در تورم مواد خوراکی دی ماه به میانگین کشور نزدیک شدیم اما غیر خوراکی اختلاف ده درصدی را داریم. مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد با اشاره به اینکه درگاه ملی مجوزها سبب شد تا پروژه‌های کلیدی در استان پیشرفت قابل توجه داشته است گفت: از ابتدای اردیبهشت سال قبل ۲۴ هزار مجوز صادر شده است که ۲۰ هزار مورد استانی و چهار هزار مورد ملی بوده است و پاسخگویی ۹۴ درصدی کارشناسان را نشان می‌دهد.

دهقان تصریح کرد: در شاخص‌های برتری استان یزد، رتبه اول ثبات اقتصادی کلان رد دارد و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط بهبود کسب و کار استان یزد نشان می‌دهد یک روال و ارتقا معناداری وجود دارد. وی همچنین به دستاوردهای استان یزد در شاخصه‌ها و سرانه واحد‌های صنعتی، تولیدی، میراث فرهنگی، رشد شرکت‌های دانش بنیان، ضریب نفوذ بیمه درمان، تولیدی انرژی خورشیدی، استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری و … اشاره کرد‌.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان یزد با اشاره به توانمندی‌های استان یزد گفت: هر ریال منابعی به استان یزد جذب شود، بالاترین بهره‌وری و عملکرد هزینه را خواهد داشت، سطح رفاه مردم با افزایش بهره‌وری و اقتصاد به دست خواهد آمد که آن‌ها نیاز به هدایت سرمایه به سمت فعالیت‌های تولیدی دارد.

مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی یزد در ادامه با تشریح عملکرد یازده ماه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ضمن تقدیر از استاندار یزد به واسطه بهترین تعاملی که بین دولت و بخش خصوصی فراهم نموده است اظهار کرد: در استان یزد تعامل خوبی با مجموعه قضائی استان، دادگستری و دادستانی، جلسات حمایتی از صنعت توسط نمایندگان مجلس برقرار است. وی به جلسات داخلی و خارج استانی در زمینه‌های بورسی، گمرک، ارز بانک، صادرات، انرژی‌های خورشیدی، ناترازی انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه‌گذاری، مشکلات صادرات و واردات، مباحث مربوط به توسعه و تجارت کشاورزی و… برگزار شده است‌. رئیس اتاق بازرگانی یزد گفت: تاکنون پیشنهادات فراگیر ملی ۲۴ مورد و جلسات کارشناسی تخصصی ۲۳ مورد برگزار شده است و ما جزو ده استان برتر در بخش شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هستیم.

دستمالچیان ادامه داد: ۵۰ جلسه کمیسیون‌های مختلف برگزار شده و مباحث و مشکلات اقتصادی را احصا و جمع‌بندی نمودیم و سپس در شورا شده است. وی با اشاره به اینکه، در زمینه تسهیلات با مشکلات بانکی زیادی در یزد رو به رو هستیم گفت: در یزد معادن خوب و غنی داریم، صنعت هم بسیار پویا و فعال بوده و در حوزه‌های کاشی و سرامیک، پلیمر، پلاستیک و نساجی و.. حرف برای گفتن داریم و خوشبختانه صنعت خصوصی داریم و این صنایع چندان دولتی نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه صنایع استان عادت به همکاری با بانک‌ها دارند گفت: بیشترین سپرده را در بازار سرمایه داریم و کمترین پول را از بازار سرمایه گرفتیم. دستمالچیان خاطرنشان کرد: سیاست انقباضی دولت و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات منجر به مشکلاتی برای واحدهای تولیدی شد و شرکت‌های بزرگ به دلیل محدودیت مدیران محدود است.

وی خواست تا حدود اختیارات بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت افزایش یابد، همچنین نیاز است تا نماینده بانک مرکزی و سازمان بورس را در یزد داشته باشیم و در داخل استان تصمیم گیر‌ی‌ها و سیاست‌های ارزی داشته باشیم و تخصیص ارز به راحتی انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی یزد با اشاره به اینکه تولیدکنندگان کشور ما مواد اولیه خود را شش ماه در انبارها دارند گفت: رقبای ما در کشورهای خارجی روزانه مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند و انبار مواد اولیه ندارند، اما شرایط اقتصادی کشور ما و تحریم‌ها سبب شده است انبار مواد اولیه با حجم وسیع داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد؛ ما در یزد مجموعه‌های تولیدی زیادی داریم و بار اشتغال پنج استان کشور را به دوش می‌کشیم و از بیش از ۲۳۰ شهرستان نیروی کار در استان یزد داریم.

دستمالچیان ادامه داد: صنعت ما باید بازسازی و نوسازی شود نیاز است که خط اعتباری ویژه برای استان یزد در نظر گرفته شود، اگر قرار است چندین خط صنعت واردات داشته باشیم ثبت سفارش را برای واحد‌های توسعه‌ای، بازسازی و نوسازی در نظر بگیرید.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از پیشنهادات تأمین مالی بورس و بانک مرکزی قابل تصمیم و تأیید است ادامه داد: برای استقرار نماینده بورس هماهنگی خواهیم کرد تا از ابتدای سال بعد نماینده بورس در استان یزد داشته باشید، لازم است دفتر کار و امکانات را اداره کل دارایی تأمین کند تا بهانه‌ای برای تأخیر در کار وجود نداشته باشد.

وی در خصوص افزایش سقف اختیارات به بانک‌های استان‌ها گفت: بانک ملی که با افزایش سطح موافق است در خصوص مابقی بانک‌های دولتی هم این امر مطرح می‌شود. وزیر اقتصاد و دارایی کشور از راه‌اندازی ۱۰ صرافی بانک ملی در استان‌های مختلف خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از این صرافی‌ها در شهرستان اردکان یزد فعال می‌شود و دسترسی خوبی برای فعالان اقتصادی استان خواهد بود.

خاندوزی همچنین گفت: در خصوص تحقق مصوبه سفر ریاست جمهوری برای پرداخت هزار میلیارد تومان تسهیلات برای فعال‌سازی مجدد واحد‌های نساجی با وزیران مربوطه مذاکره خواهد داشت‌.

نجار زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه حدود اختیارات اشاره شده بانک‌ها قائل به محدودیت سقف نیست، ادامه داد: سقف و ظرفیت هر استان و سقف تسهیلات سرمایه گردش و سرمایه ثابت بنا به درخواست هر استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه عمدتاً برای بانک‌ها ۳۰ میلیارد تسهیلات سرمایه گردش و ۳۵ میلیارد تومان سرمایه ثابت بوده است تاکید کرد: سقفی را برای بانک‌ها قائل نیستیم.

نجارزاده از افزایش سقف سرمایه در گردش تسهیلات تا ۵۰ میلیارد و سرمایه ثابت ۱۰۰ میلیاردی و سقف ضمانت ۵۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و افزود: خوشبختانه استان یزد mpl خوبی دارد و صنعتگران یزد خوش انصاف هستند.

وی با اشاره به اینکه کل سپرده‌های بانک‌های استان ۱۰۸ همت منابع ریالی و ارزی است گفت: از این مقدار ۹۶ همت در دسترس بانک‌ها بوده که ۹۴ درصد را تسهیلات پرداخت کردند، در حالی که نرم آن ۷۵ درصد است.

وی ادامه داد: آمادگی داریم برای دو هزار واحد نساجی استان یزد از طریق گواهی سپرده امکان تأمین مالی سرمایه در گردش را فراهم کنیم.

مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در ادامه مباحث موجود مطرح کرد: شرکت‌های بزرگ عمده منابع خود را در تهران به واسطه عدم برخورد سقف‌ها نگه داشتند، پیشنهاد می‌شود با حفظ مزیت‌ها، این شرکت‌ها منابع را از شعب موجود به شعب استانی خود انتقال دهند و به نوعی مشوق برای بازگشت حساب‌های بانکی شرکت‌های بزرگ در استان رقم بخورد، البته همکاران در استان یزد نیز می‌توانند خدمات ویژه‌تری را به مشتریان خود بدهند.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.