تاریخ انتشار: ۳ اسفند, ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷ کد خبر: 3451
در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد مطرح شد:

عشقان ملک: کمبود انرژی اصلی‌ترین چالش پیشروی واحدهای تولیدی در کشور

نشست کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد با حضور اعضای کمیسیون، کارشناسان انرژی و مدیرکل استاندارد یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، احمد عشقان ملک؛ رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق با بیان اینکه قطعی برق، گاز و …مشکلات زیادی را برای جامعه صنعتی استان یزد در پی داشته است اظهار کرد: به عنوان یک صنعتگر آینده روشنی برای روند مصرف انرژی و پیش نیازهای تولید نمی‌بینم، باید برای کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی در مصرف تلاش زیادی داشته باشیم تا در آینده شرایط نابسامان‌تری را متحمل نشویم.
وی با بیان اینکه با اشاره به مباحثی در امر سرمایه‌گذاری، تورم، تحریم‌ها و … در صنایع گفت: اکنون برای اینکه یک شرکت فولادی فعال شود، صرفه اقتصادی راه‌اندازی واحد فولادی وجود ندارد.
رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد، هر چند مشکلاتی در امر صادرات، تورم و دلار در کشور است اما نباید حرفی از تعطیلی صنایع و تولید بزنیم، زیرا تعطیل کردن دردی را دوا نمی‌کند.
عشقان ملک ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط، حمایت‌ها و اقداماتی که عنوان می‌شود در حال انجام است می‌توانیم با همکاری هم و با همفکری هم از مشکلات بیرون بیاییم و حتما باید هرچه سریعتر از مشکلات بیرون بیاییم.
وی گفت: صنعتگرانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند زحمت بسیاری کشیدند، نسلی پای کار تولید بودند، در این جلسه مشکلاتی در خصوص کمبود برق و انرژی مطرح خواهد شد.
عشقان ملک بیان کرد: حدود ۹۹ درصد برق تولیدی ما از نفت و گاز است و یک درصد آن از محل نیروگاه‌های خورشیدی و آبی تولید می‌شود، البته بر اساس برنامه هفتم توسعه ۳۰ درصد از برق کشور باید از طریق خورشیدی تامین شود.
وی با بیان اینکه هر چند پشیمانی‌های زیادی در سرمایه‌گذاری برای ما به وجود آمده است اما چاره‌ای نبود در اندازه‌ای که لازم است خود را نجات بدهیم حاضر هستیم پای کار باشیم و با دولت همکاری کنیم تا صنایع استان را از باتلاق مشکلات کمبود انرژی نجات دهیم.
دبیر کمیسیون انرژی در این نشست با ارائه گزارشاتی از وضعیت تولید و مصرفی انرژی در کشور اظهار کرد: تحقیقاتی که پژوهشکده اقتصاد و دین در خصوص انرژی انجام داده بود نشان می‌دهد که وضعیت مصرف در صنایع سیمان، سرامیک و فولاد وضعیت خوبی نیست.
وی با بیان اینکه در شاخص شدت انرژی در جهان جزو بدترین‌ها هستیم و ۸۰ درصد نیروگاه‌های کشور از گاز استفاده می‌کنند ادامه داد: راندمان این نیروگاه‌های ۳۰درصد است و ما در کشورمان حکمرانی انرژی نداریم.
دبیر کمیسیون افزود: پژوهش دیگری نشان می‌دهد که ۹۰ درصد انرژی کشور از هیدروکربن است و تنها یک درصد آن از نیروگاه‌های برقی، آبی و خورشیدی است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب روزانه در سال ۱۴۰۲ در کشور گاز تولید شده است تشریح کرد: این میزان تولید گاز معادل ۴/۷ میلیون بشکه نفت خام است، همچنین ۳/۷ میلیون بشکه نفت خام نیز تولید کرده‌ایم که در کنار سایر میعانات گازی و سایر تولیدات کشور ۹ و ۲۵ صدم میلیون بشکه نفت در کشور روزانه تولید شده است.
شکوهی افزود: از این مقدار ۶/۷ میلیون بشکه نفت خام مصرف روزانه کشور است و ۲/۵۵ میلیون بشکه را می‌توانیم صادر کنیم.
وی گفت: اگر محاسبه کنیم که رشد ۵ درصد گاز و دو درصد مصرف میعانات را به صورت سالیانه در نظر بگیریم در سال ۱۴۰۱ انرژی برای صادرات نداریم، افت تولید ناشی از فرسودگی سیستم تولید را لحاظ کنیم این اتفاق ناگوار زودتر و در سال ۱۴۰۸ پیش خواهد آمد و محصول هیدروکربنیک برای صادرات وجود نخواهد داشت.
کارشناس انرژی عنوان کرد: تولید نفت بر اساس برنامه هفتم توسعه در کشور، با در نظر گرفتن شرایطی معادل ۴.۲۵ میلیون بشکه نفت خام در روز پیش‌بینی شده است، همچنین اگر ۸۰۴ میلیون متر مکعب بشکه میعانات گازی تولید کنیم و
۱/۲۳۰ میلیارد متر مکعب گاز خام تولید کنیم؛ همچنین باید ۶۲۵ هزار بشکه در روز بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام شود در راستای این پیش‌بینی‌ها یک سری اسناد به نام اسناد ناترازی انرژی نوشته شده است.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.