تاریخ انتشار: ۱۳ دی, ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۶ کد خبر: 2659
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یزد

باید چالش های صادرات محصولات کشاورزی در یزد رفع شود

موانع و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در حوزه‌های گمرک، علوم پزشکی، حمل و نقل جاده‌ای و … بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، چهارمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته به منظور بررسی مشکلات صادراتی، یافتن چالش‌های واقعی در این بخش و ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع موانع صادراتی با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگانی از ادارات گمرک، استاندارد، راه‌وترابری، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی در اتاق بازرگانی یزد رگزار شد.

حسین پهلوانپور، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد در این نشست با اشاره به درخواست مکرر استاندار یزد از اتاق بازرگانی در خصوص علت یابی پایین بودن صادرات برخی از کالاها از گمرک استان یزد علی‌رغم حجم بالای تولیدات تاکید کرد: کالاهای تولید استان باید از گمرک استان یزد صادر شوند.

وی با بیان اینکه چالش هایی برای صادرات توسط بخش خصوصی وجود دارد، گفت: مهم‌ترین مشکل صادراتی و بازرگانان کشور، موانع، قوانین و مقررات دولتی است.

پهلوان‌پور در ادامه با اشاره به چالش‌های اصلی صادرات کشاورزی در بخش گمرکات تاکید کرد: انتظار می‌رود با توجه به آسیب‌پذیری بیشتر محصولات کشاورزی؛ گمرک استان در این حوزه همراهی بیشتر نماید.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته ا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد عنوان کرد: در اتاق باید بر روی برند استان یزد کار شود، نیاز است با تلاش و پیگیری به هر نحوی به صادرات و کیفیت محصولات استان کمک کرد تا صادرات استان یزد رونق بیشتری پیدا کند.

در این نشست نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گزارش داد: استان یزد پتانسیل‌های خوبی در حوزه صادرات پسته و محصولات گلخانه‌ای دارد.

فاتحی افزود: بیش از دو هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در استان است و در هر هکتار ۳۰۰ تن محصول تولید می‌شود که ۶۰ درصد آن باید صادر شود.

مطهری، مدیرکل استاندارد استان یزد نیز در این نشست با اشاره به حساسیت بالای سم‌شناسی و اخد استانداردهای لازم اظهار کرد: برخی از آزمایشات استاندارد در شناسایی سموم زمان بر هستند، بنابراین صادرکنندگان و بازرگانان توجه داشته باشند که برای شناسایی سموم فرصت نمی توان فرصت کوتاه یکی دو روزه به آزمایشگاه مربوطه داد.

وی گفت: آزمایشگاه‌هایی که گواهی تایید ایزو(ISO( ۱۷۰۲۵ را دارا هستند، از اعتبار و تایید لازم برای صادرات محصول به بیش از ۱۰۰ کشور جهان برخوردار هستند و سنجش محصولات در این آزمایشگاه‌ها مزیت خوبی برای صادرکنندگان خواهد بود.

گفتنی است در این نشست، تعدادی از تولیدکنندگان و تجار حوزه محصولات کشاورزی مشکلات و چالش های خود در زمینه صادرات این مصحولات را مطرح و خواستار اقدام از سوی مسئولان شدند.

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.