تاریخ انتشار: ۱۵ آذر, ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۸ کد خبر: 2238
کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی یزد
در سومین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی یزد مطرح شد:

بیش از ۷۰ درصد از ماشین آلات معادن یزد فرسوده است

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه کار در معدن استهلاک بالایی داشته و هزینه تعمیر و نگهداری این ماشین آلات بالا است گفت: بیش از ۷۰ درصد از ماشین آلات معادن یزد فرسوده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد، حمیدرضا شرافت در سومین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق یزد که اظهار داشت: متاسفانه بخش عمده ای از ماشین آلات معدنی فرسوده شده و غالبا معادن با نیمی از ظرفیت تولید کار می کنند. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برای تامین قطعات ماشین آلات معدنی با مشکلات متعددی مواجه هستیم افزود: در نتیجه موانع خارجی و بعضا داخلی تامین قطعات این ماشین آلات، راندمان تولید را کاهش یافته است.

رئیس خانه معدن استان یزد با بیان اینکه در شرایط کنونی باید به سمت توسعه قطعه سازی و حمایت از صنایع کوچک و دانش بنیان در ماشین سازی برویم و مشکل را به هر شکلی حل کنیم تصریح کرد: امکان اینکه صفر تا صد ماشین آلات را تولید کنیم وجود ندارد و اساسا حرکت به این سو در کوتاه مدت آدرس اشتباه دادن به سیاست‌گذار است.

وی ادامه داد: تحریم ها اجازه نمی دهد ماشین آلات معدنی را مستقیم خریداری و به کشور بیاوریم و برای تامین ماشین آلات مجبوریم تا چندبرابر هزینه بپردازیم و با چند واسطه خرید کنیم و به کشور بیاوریم که پروسه زمان بری هم دارد. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه ماشین آلات معنی ماشین آلات تولیدی هستند نباید محدودیتی برای واردات ماشین آلات معدنی باشد و معدنکار با توجه به نیاز خود باید بتواند با عوارض صفر ماشین را واردات کند. اما اینگونه نیست و مجبور به پرداخت هزینه های زیادی هستیم.که خودش نوعی خود تحریمی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق یزد با اشاره به اینکه فرسودگی ماشین آلات معدنی، قیمت بسیار بالای ماشین آلات، فقدان حمایت های مالی مورد نیاز از چرخه معدن، هزینه بسیار زیاد حمل و نقل و … بنیه مالی معادن را ضعیف کرده عنوان کرد: متاسفانه عمر ماشین آلات معدنی در کشور بیشتر از ۴۰ سال شده است و لوازم یدکی این ماشین آلات نیز در کشور وجود ندارد و عدم واردات ماشین آلات مدرن و به روز معدنی یکی از دغدغه‌های اصلی معدنکاران و صنایع معدنی است. مشکلی که اخیرا در زمینه ماشین آلات با آن مواجه شدیم تامین لاستیک است. به نحوی که برای برخی ها در کشور رانت به وجود آورده و مجبوریم لاستیک را هم 40 درصد گرانتر از قیمت امارات در کشور تامین کنیم. وی با بیان اینکه دولت سال‌ها از واردات ماشین‌آلات جلوگیری کرد و این در حالیست که ماشین‌آلات تولید شده در داخل توان کافی برای رفع نیاز معادن را ندارد خاطرنشان کرد: واردات ماشین آلات معدنی باید تسهیل شود و از معدنکاران حمایت شود تا بهره وری افزایش داشته و بتوان زنجیره ارزش را هم تکمیل کرد.

امیرحسین کوهساری رئیس سازمان نظام مهندسی استان یزد در این نشست با بیان این مطلب که در حدود 370 معدن استان تعطیل یا نیمه تعطیل  است و بیشترین مشکلات بخش معدن در ارتباط ماشین آلات است افزود: ماشین آلاتی که تعمیرات آن بیشتر از نگهداری هزینه دارد و باعث جلوگیری از رقابت معدن و بازار بد و عدم مصرف می شود. ماشین آلات فرسوده استان بهره‌وری معادن را به شدت پایین آورده است و وقتی راندمان پایین بیاید  پیمانکار و  کارفرما هردو ضرر می‌کنند. هنگامیکه ماشین آلات خراب میشود و نیاز به قطعه هست باید برای تامین قطعه به اصفهان و سایر شهرها مراجعه شود و اینکه بتوانند قطعه را جایگزین کنند یا خیرمشخص نیست. در همه معادن اعم از آهن، سرب و روی، منگنز ،سنگ های ساختمانی و خاک های صنعتی و.. با مشکلات عدیده روبه رو هستیم. از دیگر مسائل مهم در بخش معدن و صنایع معدنی این است که دوماه از سال سوخت ندارند و دوماه برق که این چالش باعث به خطر افتادن موجودیت بسیاری از واحدهای متوسط و بعضا بزرگ شده است.

در ادامه این نشست مهندس علیرضا میقانی مشاور مدیرکل دفتر ماشین الات وزارت صمت گفت: امکانات خوبی در مملکت داریم ولی  برخی اطلاعات به غلط پخش می‌شود. در حاضر برای بیل های بالای چهل تن و دامپتراک های بالای پنجاه تن ممنوعیت واردات نداریم. اگر ممنوعیتی وجود دارد بخاطر بروکراسی است.

تحقیقاتی در آمریکا نشان می‌دهد که در حوزه ماشین آلات، حدود 60 درصد هزینه ها عملیاتی مربوط به حوزه ماشین الات است این در شرایطی است که در کشور های پیشرفته با چالش قطعات تقلبی یا ماشین الات بی کیفیت مواجه نیستیم. با این حساب به جرأت می توان گفت این عدد در ایران بالای 70 درصد یا حتی بیشتر است. یعنی 70 درصد هزینه های عملیاتی معدن کاری مربوط به ماشین آلات است. گاهی بعلت یک عدم محاسبه ساده با مشکل روبه رو می شویم. درست است که یک قسمتی حتما به وزارت خانه و تولید کننده بستگی دارد ولی  باید به نقش خودمان در معدن نیز  توجه کنیم.درست است که سن بالای ماشین آلات منجر به مشکلاتی شده که کاملا حس میشود. اما آیا واردات ماشین الات ده سال کمک می کند؟ خیر.

صنعت معدن صنعتی هست که نیاز به انتخاب هوشمندانه و بهینه دارد. ماشینی  در یک معدن جواب می دهد اما در جای دیگر پاسخگو نیست. الزاما اگر ماشین الات  یک معدن کارایی بالا دارد در معدن دیگر حتما اینطور نیست و ممکن است جواب ندهند. ما میتوانیم تناسب ماشین الات و قطعاتی خریداری شده را رعایت کنیم. حوزه ماشین آلات حوزه ای فنی و تخصصی است و قطعا نیازمندی به مشاوره تخصصی و آموزش  وجود دارد. اگر میخواهیم راندمان بالا برود، در استفاده از  ماشین آلات در جهت تناسب اجزا، نوع و تعداد ماشین بایستی از نظر خبرگان استفاده شود. غالبا معادن در حال حاضر اصل انتخاب بهینه را در بکارگیری ماشین الات رعایت نکرده و در نتیجه هزینه سنگین به مملکت وارد میشود.

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.