تاریخ انتشار: ۱۴ آذر, ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۲ کد خبر: 2202
چهارمین نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد

بررسی نقش بازار آب در تامین آب صنایع از منابع زیرزمینی | چالش اصلی صنایع آب و تامین منابع آبی است

چهارمین نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با محوریت بررسی نقش بازار آب در تامین آب صنایع از منابع زیرزمینی و بررسی مسائل و مشکلات صنایع و معادن استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، محمدتقی خالقیه، رئیس کمیسیون در ابتدای این نشست با بیان اینکه مسائل کلان صنایع و معادن استان در سطح ملی پیگیری خواهد شد اظهار داشت: وضعیت موجود بخش صنعت و معدن و بخش های اقتصادی و وضعیت صادرات و واردات چالش هایی را نشان می‌دهد که همه به خوبی می‌دانیم.
وی با بیان اینکه درد صنایع استان روز به روز بیشتر شده و مشکلات ما انباشته شده است افزود: متاسفانه اختیارات مدیران استان نیز کاهش یافته و بجای اینکه برای حل مشکل کمک کنند متاسفانه وضعیت بدتر شده و همه چیز به تهران موکول شده است و باید کسب تکلیف کنند.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه در حوزه های مختلف مرتبط با صنعت چالش داریم ادامه داد: تابستان مشکل برق و زمستان مشکل گاز داریم، آب هم برای صنایع موجود به میزان کافی نداریم اما بازهم مجوز و پروانه بهره برداری می‌دهند.
در ادامه این نشست هم محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد به بررسی بررسی نقش بازار آب در تامین آب صنایع از منابع زیرزمینی پرداخت و اظهار داشت: برای تامین آب طرح تابا تعریف شده که در سه بخش برای تامین آب فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه بازار آب در طرح تابا نهفته است و به دلیل کمبود منابع آبی ناچار به سخت گیری هایی هستیم افزود: قوانین موجود دست و پای ما را برای تخصیص آب بسته و نمی توانیم بیش از 25 مترمکعب در اختیار صنایع بگذاریم و این باعث وجود چالش شده است.
جوادیان‌‎زاده با بیان اینکه نمایندگان در مجلس قانونی را تصویب کرده اند که در دشت های ممنوعه حداکثر آب در طول شبانه روز 25 مترمکعب برابر با یک سوم لیتر در اختیار صنایع و دامداران و گلخانه‌ها قرار گیرد تصریح کرد: سالانه 45 سانتی متر از حجم سطح آب های زیرزمینی کم می‌شود و همین موضوع یزد را از استان های پرچالش در این حوزه تبدیل کرده است.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد با بیان اینکه صنایع با ارائه راهکار قانونی می‌توانند به آب دسترسی داشته باشند و تامین آب شوند اضافه کرد: سالانه 70 میلیون مترمکعب آب در صنایع مصرف می‌شود که با طرح بازار آب می‌توانیم مبادله مجوز برداشت آب را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بازار آب یکی از راهکارهای مدیریت بهره وری آب است و در دنیا نیز کار شده و زیرنظر سازمان ملل بوده است ادامه داد: در گام اول در دشت یزد اردکان بازار آب فعال خواهد شد تا کاهش تنش آبی در بخش های کشاورزی، تولیدی و صنعتی داشته باشیم و هیچ گونه توسعه صنایع در فاز یک نخواهیم داشت.
این مسئول با بیان اینکه کاهش کشت های پرآب خواه در این فاز از طرح بازار آب دیده شده افزود: این طرح به احیای سفره های آب زیرزمینی کمک می‌کند و تعادل ایجاد خواهد کرد و بازار شفافی به لحاظ برداشت و نرخ تامین آب خواهد داشت که از تشکیل بازار سیاه و تامین غیرقانونی آب نیز جلوگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه بازار آب استان یزد سه فاز دارد و در فاز نخست در یک دوره یک ساله شارژ چاه های حجمی جابجا می‌شود گفت: فروش آب به صورت فیزیکی نیست و فقط به صورت شارژ و حق برداشت بین چاه‌ها به صورت زیرزمینی و تا سقف 10 درصد مبادله می‌شود.
جوادیان‌زاده در تشریح فاز 2 این طرح گفت: این فاز به صورت فیزیکی و با استفاده از آب پساب و انتقالی اجرایی می‌شود که به صورت پیشخوان، آب‌های غیر متعارف را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم که برای توسعه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی فاز سوم را خرید و فروش چاه‌های موجود برشمرد و عنوان کرد: برای پیشگیری از اشتباهات و خطاهای معامله گری، این اتفاق در قالب طرح و با نظر کارشناسی انجام می‌شود تا تخلفی هم صورت نگیرد.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد تصریح کرد: سامانه ای برای طرح بازار آب در نظر است که با حضور کارگزار و شرکت هایی با صدور گواهی الکترونیک و در شش گام می‌توان نسبت به مبادله آب اقدام کرد.

فایل های پیوست

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.