تاریخ انتشار: ۶ آذر, ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲ کد خبر: 2094
دکترعبده تبریزی در اولین نشست رویداد مسیر:

بحران استهلاک،نیروی انسانی و رشد فزاینده تورم گریبان اقتصاد را گرفته است

اولین نشست ماهیانه رویداد مسیر در اتاق بازرگانی یزد به سخنرانی عبده تبریزی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مالی در نخستین نشست رویداد مسیر به میزبانی اتاق بازرگانی یزد با اشاره به وضعیت نامناسب رشد موجودی سرمایه در کشور و استهلاک بالا اظهار داشت: با بررسی سرمایه بخش‌های مختلف اقتصاد می توان به وضوح دید در بخش مستغلات موجودی سرمایه بالایی نهفته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای دهه 70 در بخش خدمات هم رشد زیادی را می بینیم افزود: بر اساس اطلاعات سامانه های بورسی روشن است که به اندازه ای که استهلاک داریم، سرمایه گذاری نمی شود.

عبده تبریزی با اشاره به درصد جایگزینی استهلاک در صنایع نیروگاهی، خودرویی، محصولات شیمیایی و سیمانی عنوان کرد: در این بین صنعت نیروگاهی به دلیل قیمت پایین خرید برق از وضعیت نامناسبی برخوردار است و عملا اقدام چندانی برای جبران استهلاک در این صنعت نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت تورمی کشور به نقش تجدید ارزیابی دارایی‌ها در محاسبه درست استهلاک پرداخت و بیان داشت: بخشی از سود شرکت‌ها باید به جای پرداخت مالیات، صرف کنار گذاشتن استهلاک و برنامه جایگزینی تجهیزات شود.

عبده تبریزی به بررسی وضعیت سرمایه گذاری در بخش مسکن پرداخت و با اشاره به نسبت بالای قیمت خرید یک مترمربع به اجاره افزود: اتفاقی که افتاده این است که برای مدتی طولانی شاهد رشد اقتصادی پایین و درآمد اندک مردم و افزایش نقدینگی که باعث افزایش شدید قیمت مسکن شده در کشور هستیم و جوانان و عامه مردم امکان خرید مسکن نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه به شدت قیمت ها بالا رفته و پرداخت اجاره هم در توان مردم نیست، تصریح کرد: تا زمانی که ما مسائل عمده اقتصاد کلان و مشکلات بین‌المللی‌ را حل نکنیم، دوباره وارد چرخه‌های معیوب افزایش و جهش قیمت در حوزه مسکن خواهیم شد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی، آسیب رشد قیمت اجاره در حوزه مسکن را نبود مالیات برشمرد و تصریح کرد: مسکن تاکنون مشمول مالیات جدی نبوده و مورد توجه قرار نگرفته، بنابر این در چندسال اخیر شاهد رشد چند برابری در این حوزه بودیم.

عبده تبریزی به بیان مفاهیم پایه پولی، نقدینگی و محدودیت ترازنامه‌ای پرداخت و با اشاره به مواردی که بر این متغیرها تأثیر گذارند ادامه داد: بانک ‌مرکزی از طریق کنترل ترازنامه بانک‌ها، سعی در کاهش رشد نقدینگی داشته  اما در عین حال، رشد پایه ‌پولی بیانگر وجود انتظارات تورمی در آینده است و با یک ضریب فزاینده‌ تبدیل به نقدینگی خواهد شد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین در خصوص وضعیت بازار کار و مشارکت اقتصادی با بیان اینکه در مقایسه با ترکیه مشارکت اقتصادی نیروی کار درصد پایینی دارد گفت: کاهش انگیزه جمعیت 25 تا 35 سال ایران برای ورود به بازار کار و افزایش جمعیت شاغل 35 سال به بالا بحران کمبود نیروی انسانی متخصص را رقم زده است.

گفتنی است نشست های مسیر با هدف گفتمان درباره صنعت، تجارت و اقتصاد هرماه در اتاق بازرگانی یزد برگزار خواهد شد.

 

دیدگاه ها توسط مدیر سایت بسته شده اند.